Biltema igen - framhjul med skivbromsfäste

Skillnaden kan förstås ligga i att Biltema och Hallmans köper från samma leverantör. Biltema säljer sedan till slutkund medan Hallmans säljer till LBS:er som sedan säljer till slutkund.

Jag tror faktiskt inte att biltema köper från samma ställe som hallmans. Jag gissar att biltema köper alla sina grejjer hos handelshusen i hongkong medans hallmans går genom nån europeisk distributör. Annars så skulle det inte varit sån skillnad i pris.

Det som gör det så svårt att konkurera för småbutikerna är att distributörerna inte konkurerar med varandra tillräckligt. De svenska handlare som lyckats sänka priset ordentligt (biltema och cyclecomponents) går runt distributörerna eller förhandlar mycket hårdare än andra butiker. Hur stort gemensamt sortiment har hallmans/duells/vartex egentligen?

Tror att allt handlar om försäljningsvolymer.
Man brukar uppskatta att man kommer att sälja så många stycken varor av en sort och sedan begär man en offert. Så funkar det inom vissa affärsområden iallafall.

Sen tror jag att Biltema köper direkt från fabrik eller från endast en mellanhand.

inne på samma grej, vill ha skivbroms fram men har fel nav. Funderade på ett mavic crossland (eller vad det heter) men efter som jag är på motions/lek nivå så tror jag det här duger.
Större problem med broms i så fall, behöver inte jättedyr men vill ha lätt att få reparationer och hitta slitdelar, tips?? Biltema har ju en men den känns bara för beige och vad händer när de slutar med den? verkar inte va så många andra som säljer sån och helst vill man ju ha hydralisk.

Kan bara säga så här att som lbs har man en vinst på typ20/30% av utpriset ,ibland mindre självklart det man tjänar pengar på som lbs är reprasjoner inte delförsäljning.
// mr hyde

Senast redigerad av en moderator:
Ingen LBS lägger på några 100% i vinst på hela cyklar, möjligen på vissa småprylar.

Även här i Kanada tillkommer f.ö. skatt på prylarna på ca 14%. Fast 14000:- är inklusive skatten, utan den är det bara 12500.

om riktigt många köper det här hjulet och sedan gör klart för dom på biltema att det finns intresse för bakhjul så borde det ju gå att ordna. framhjul är lite enklare att mecka på och det är där många vill ha skivbroms men inte betala för mycket. jag tror jag befinner mig i biltemas målgrupp och jag hoppas de köper in mer prisvärda motionsgrejor.

En bunt bilder på framhjulet:
btfh01.jpg

btfh03.jpg

btfh05.jpg

btfh02.jpg

btfh06.jpg

btfh08.jpg

btfh10.jpg

btfh07.jpg

btfh04.jpg

Oj, Harri fick in kameran mellan ekrarna. Wow.

Jo, jag hade en sådan Alexfälg tidigare. Den var stark och bra men slets ut väldigt snabbt med v-broms. Jag körde med den fälgen höst-vinter-vår och när tussilagona hade börjat att slokna gjorde även fälgen det. Då hade utslitningsmärket i mitten av fälgen (syns på Harris bilder ovan) försvunnig redan i februari ungefär men jag körde tills bromskossarna fastnade.

Bytte till Biltema framhjulet på min SS-commuter och det första man märkte var att det var betydligt styvare i sidled än Mavic Cross-Roc hjulet jag hade innan. Inte så konstigt kanske med tanke på diffen i antal ekrar, nästan dubbelt up. :)

Få se hur den håller ihop efter en vinters pendling i snöslask.

Passade även på att byta alla QR till Feltemas 'slow' release variant, så förhoppningsvis får man behålla hjul och sadelstolpe om man parkerar på stan.

Nu har det gått över ett år och här en en update på framhjulet:

Jag har använt framhulet på pendlarhojjen som gått året runt bland annat till jobbet och hem igen, ingen lång sträcka direkt men den har varit utsatt för regn, snö, salt och slask.

Den har även fått smaka på en del stigar i skogen och fått äran att vara med i ett världsmästerskap. ;)

Märkte nyligen att det lät inte helt friskt om lagren så jag plockade isär navet och fettade in allt igen.

Några bilder från servicen:

bt01.jpg

Vänster sida.

bt02.jpg

Höger.

bt03.jpg

Lossa låsringen (Har inte koll på benämningarna på grejjerna så ni får stå ut) :)

bt04.jpg

Bort med brickan.

bt05.jpg

Skruva ut höger lagerkon.

bt06.jpg

Inte så jämn. Notera tätningen.

bt07.jpg

Den var allt annat än fin som syns på bilden, förklarade missljudet.

bt08.jpg

Bände loss täcklocket över lagerbanan för att komma åt lättare, bara bända med tång eller mejsel så lossnar den. Fettet såg renare ut än jag hade förväntat mig.

bt09.jpg

Kulorna urplockade, de såg dock rätt ok med tanke på lagerbanans skick!

bt10.jpg

Fritt från lagerkulorna.

bt15.jpg

Rengjord lagerbana. Ser helt ok ut.

bt13.jpg

Dags att vända på kalaset, här med axeln urdragen.

bt14.jpg

Även här tog jag loss täcklocket. Här såg fettet nästan nytt ut!

bt16.jpg

Rentorkat, ser riktigt bra ut här med!

bt17.jpg

I med nytt fett.

bt18.jpg

I med lagerkulorna.

bt19.jpg

På med locket.

bt20.jpg

I med axeln och vända över.

bt21.jpg

I med nytt fett här med.

bt22.jpg

Trycka ner lagerkulorna i fettet.

bt23.jpg

På med lock och konan.

bt24.jpg

Lagom lagerspänning och låsa! :)

Missljudet försvann med med tanke på lagerkonans skick lär den väl snart komma tillbaka. Funkar dock väl för ändamålet. :)

Just ja, förövrig riktigt nöjd annars. Dfter att ha 'riktat' hjulet och spänt ekrarna ett par gånger i början så har hjulet hållt sig rakt och fint. Kort och gott helt ok hjul för pengarna.

Lagerspänningen var galet hård när jag köpte mitt hjul så det första jag gjorde var att justera om den. Det är antagligen det som sabbat dina konor.

Intressant nog har du stålaxel på ditt hjul. På det jag köpte var det aluminiumaxel.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Lagerspänningen var galet hård när jag köpte
> mitt hjul

Är inte Shimanos lagerspänning jämt galet hård spänd?
På dom senaste 6 naven jag har köpt så har jag börjat
med att släppa lagerspänningen, sedan rullar dom fiint

42Hz: Hur har du kameran monterad?

Jag var förvånad att se att lagerkonan var så skadad med tanke på att lagret var så väl infettat. Det är kanske som oxr påstår att lagerspänningen varit för hård. Intressant, tack för bra rapport. Imponerande att du följer upp så här långt efteråt, helt i klass med Råd & Rön!

/Peter

Ja, det är förmodligen lagerspännigen som orsakat skadan, hade ingen passande konnyckel när jag köpte hjulet.

oxr: Klart intressant att de sätter axlar av olika material på samma sort hjul, föredrar nog stålaxeln i detta fall. :)

vanillago-rilla: Har kameran monterad i handen eller i en liten tripod som bland annat finns på Jula för 49:-
921042_b.jpg

Peda: Tog en stund att hitta rätt tråd igen med sökfunktionen. Alltid kul när någon uppskattar det. :)
[edit: de vanliga satvfelen]

Senast redigerad av en moderator:
Aluminiumaxeln är inte så kul. Det blir lätt gängmos.

Å andra sidan är det en M10 axel och det kan ju vara roligt ibland. Till exempel om man vill sätta framhjulet bak, då byter man bara axel.

Varför man nu skulle göra sånt. Men konstigt folk finns.

De flesta framnaven har M9. Det som oxr tittade på för ett tag sedan hade dock M10 med nedsvarvade ändar. Eftersom naven är gjorda i Kina så bör man inte vara förvånad om det diffar lite från spec. =)

det där hjulet känns ganska safe för att vara bt, har det på min pendlarhärk och har rullat bra.
Bytte dock fälgen till en mavic 32..5? för att den var snyggare och fetare

vanillago-rilla skrev:
>
> Är inte Shimanos lagerspänning jämt galet hård
> spänd?
> På dom senaste 6 naven jag har köpt så har jag
> börjat
> med att släppa lagerspänningen, sedan rullar dom
> fiint

De lösa naven har xtra hård lagwerspänning med avsikt:
Det går snabbare att maskinbygga hjul då.
Av samma anledning är det minimalt med fett i naven; de går snabbare/enklare att justera då.

Fabriken som Biltema köper sina hjul från har tydligen sparat in på lagerjusteringsmomentet, men navet verkade inte vara helt utan fett åtminstone.

Dessa två saker, lagerspänning och fett, är ngt som man bör kolla i alla nav och även hela hjul.
Inte bara de som kommer från Shimano (eller Biltema).

/Håkan

perfekt att ha ett sånt hjul med dubbdäck på. Det är ju så segt att byta däck :)
Nu väntar vi på ett idiotbilligt bakhjul också.

Obed skrev:
> perfekt att ha ett sånt hjul med dubbdäck på.
> Det är ju så segt att byta däck :)
> Nu väntar vi på ett idiotbilligt bakhjul också.

Ja, det gör jag med.
Perfekt att ha ett par uppsättningar skivhjul för pendlarhärket (ska snart konvertera tänkte jag) och till vintercykeln - ett par med dubbisar och ett utan.

Men jag tror snarare att framskivhjulet kommer utgå. Bara en spekulation från min sida, men jag har noterat att skivbromsen (den mekaniska) verkar ha utgått ur sortimentet.
Antagligen sålde den inge vidare kan tänkas, eftersom BT-cyklarna sällan har skivbromsförberedda hjul bak men ofta en skivbromsfram.
Kanske varit bättre om de skulle börjat med att sälja skivbakhjul istället? Men då hade de nog åkt på tusen frågor av kunder som vill köpa kassetter också och så hade sortimentet svällt tiofaldigt för BT på ett kick....och allt hade bara blivit krångligt för dem, för de är ju ingen riktig cykelbutik.
Men detta är bara spekulation, nån som vet mer?

Stisse skrev:
> ...jag har noterat att skivbromsen (den mekaniska) verkar
> ha utgått ur sortimentet.

Det märkliga är att bromsbeläggen också var borta men har precis kommit tillbaka.

oxr skrev:
> Tror att det är 13 med stålaxel, 15 med aluaxel.

tack!

TigerMale skrev:
> Måste berömma bilderna på uppfräschning av
> lagren(Y) snygga, kompetenta bilder.

Då skulle du sett rapporten från hans gaffelservice.

/Johan

D i U skrev:
> >
> Stopp vänta lite här. hb-475, är inte de deore
> nav??!? isåfall är ju bara navet värt 250,-
> minst

Jo då... visst är det det...
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...=0&visa=1-30&Sort=A.Pris&Visn=Std&Kampanj_ID=
195 pix på CC...

Är det någon som har testat motsvarande bakhjul??? borde ju finnas på hallmans också???
(går hallmans sida nå nånsatns nu eller har shimano tagit bort den helt när de tog över???)

Tillbaka
Topp