Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Tandem är skitkul, om man är samkörda vill säga! Vi körde racer-tandem för många år sedan på Ölands-Rundan (12 mil). 3 man som delade på en tandem och en lvg-racer. Sedan cirkulerade vi runt på cyklarna vart efter. Gick som satan, bara att ligga på rulle och vila efter tandemen, perfekt. Det var en Peugeot-racertandem om jag inte minns helt fel.
Har också kikat på Biltemas tandem. Den håller säkert måttet för lagom mys-cykling. Sen köper man en sadel med hål i till hustrun som får sitta där fram. Går det för långsamt är det bara att pilla lite... så går det... fortare alltså!
Biltematandemen har jag inte provat, men den ser ut att spöa skiten ur monarkvarianten för 3ggr priset. Funkar förmodligen utmärkt till söndagsutflykter på trevliga grusvägar. Jag har funderat på att skaffa en själv att ha som cyklaintillstantandem.
Se bara till att du lär dig grundregeln nummer ett:
Det är aldrig den som sitter baks fel.
Den som styr har alltid det fullständiga ansvaret för allt, gör "stokern" nått konstigt så är det förarens fel som inte har instruerat tillräckligt bra. =)
nackdelen med biltemaramen är att det är 1-tums styrrör, så det går inte att byta till nån vettig gaffel. Å andra sidan så behöver man nog inte byta mer än sadlarna, pedalerna och bakre sadelstolpen för att få en trevlig utflyktscykel, med lite service så klarar den säkert av att cykla göta kanal eller liknande turer.
04:an med nexusnav tyckte jag var snäpper mer prisvärd än 05:an, om man hittar en beggad sådan kan den vara ett riktigt kap.
Gaffeln ser ut att leva sitt eget chopper-liv, och vevarna är kanske inte heller så lätt att byta ut? 5000kr är inte mycket för en cykel-limo. Skulle vara trevligt om det gick att sätta dämpare och skivbroms framtill..
Om du bara vill testa så kan du t ex åka till Spanien och hyra billigt och testa en vecka. Det gjorde vi, asballt var det! :) men kommer inte köpa en för det (vi cyklar inte så mycket ihop). Men bra sådär på semester dock!
Har spanat in den där, lite enkel men funktionell. Verkar helt klara vara ett bra köp iaf om man vill testa.
Varför tynga ned frågades det, och provcykla först. Precis som Jomper, efterlyser jag skivbromsfästen. Däremot har jag en dämpare, med fästen på!
Provcyklat har jag redan gjort, ett antal år. Ända tills jag gav bort min tyngre och längre 40/50-talare, till en vän med parkinson.
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Se bara till att du lär dig grundregeln nummer
> ett:
>
> Det är aldrig den som sitter baks fel.
>
> Den som styr har alltid det fullständiga ansvaret
> för allt, gör "stokern" nått konstigt så är
> det förarens fel som inte har instruerat
> tillräckligt bra. =)
>
> Lycka till.
Det vetefan. Mina erfarenheter från att skjutsa vissa personer på MC, säger mig att en del är nästintill obildbara då det gäller att hänga med på ett följsamt sätt. Beror nog på rädsla.
Fast det kanske är annorlunda med tandem?
En tandem i en viss kvalitetsnivå kommer alltid att kosta mer än vad 2 st vanliga cyklar i samma kvalitet kostar tillsammans. Så en tandem för 5k? Nja...
Sen ser gaffelvinkel ut att vara flack när den på en tandem bör vara brant. Man vill inte ha mycket "wheel flop" på en tandem eftersom det då blir tungstyrt för kaptenen och väldigt vingligt om inte eldaren klarar av att sitta still.
Just gaffeln får mig att tveka. Om de nu ville ha vinkel, varför inte sätta den i ramen redan? Istället för att begränsa gaffelalternativen. Det är ju synd, när de nu gjort sig omaket att försöka sälja tandem. Inte mer än den typen av cykel brukar bli använd, så är priset rätt bra. (Var inte många par som klarade av att tillsammans framföra den som jag hade! :D De lyckades inte trampa in sig.
steen skrev:
-------------------------------------------------------
> Den håller
> säkert måttet för lagom mys-cykling. Sen köper
> man en sadel med hål i till hustrun som får
> sitta där fram. Går det för långsamt är det
> bara att pilla lite... så går det... fortare
> alltså!
>
> /steen
Förr accepterades mycket mer kan man säga. H. har du inga åsikter? ^^