Biltemas Bygellås

• Trådstartare Trådstartare Federer
  • Start datum Start datum
Biltemas Bygellås
Har ett sånt, har funkar helt ok i några år nu. Tungt iofs. Dock lossande den gula plastbiten efter typ ett år men lite smältlim löste det.

Biltemas Bygellås
Vi borde skicka ett till lockpickinglawyer.

Han verkar kunna dyrka dom flesta låsen ,så det kommer inte säga så mycket egentligen.
Biltemas SSF godkända lås har ju klarat sig bra i olika tester bland annat i testfakta.

Biltemas Bygellås
Han visar ju bara de han klarar å andra sidan. Men skivcylindrar brukar han generellt tycka är svåra nog för "the street" eftersom det är få som klarar dem.

Biltemas Bygellås
Han visar ju bara de han klarar å andra sidan. Men skivcylindrar brukar han generellt tycka är svåra nog för "the street" eftersom det är få som klarar dem.

Min (något begränsade) erfarenhet säger mig att attacker oftast är brute force med vinkelslip eller bultsax. Jag har aldrig blivit av med cykel eller liknande genom uppdyrkning. Självklart går det, men enklare för buset med hederligt våld.

Biltemas Bygellås
Min (något begränsade) erfarenhet säger mig att attacker oftast är brute force med vinkelslip eller bultsax. Jag har aldrig blivit av med cykel eller liknande genom uppdyrkning. Självklart går det, men enklare för buset med hederligt våld.

Nu finns det så sjukt mycket filmer på youtube om hur man superenkelt öppnar lås med för enkla låsmekanismer så viss medvetenhet kan nog vara på sin plats ändå. Det går lika fort som med nyckel ofta, med ett verktyg för några tior.

Biltemas Bygellås
Nu finns det så sjukt mycket filmer på youtube om hur man superenkelt öppnar lås med för enkla låsmekanismer så viss medvetenhet kan nog vara på sin plats ändå. Det går lika fort som med nyckel ofta, med ett verktyg för några tior.

Kan säkert vara så. Sen är en del videos rätt vinklade. Ofta är det bra mycket svårare i verkligheten än det ser ut.

Biltemas Bygellås
Bygellås är bra men man ska då ha en med smal bygel som jag förstått då dom större sätter man in en bildomkraft i bygeln och på sekunder bender skiten ur den.
Demonstrerades av en nu ärlig kollega som inte alltid var det. ?

Jag kör biltemas blå lås det icke godkända oftast för mindre resor osv ska man låsa över natten är det hemmet eller mc lås med kätting som hindrar tjuven

Biltemas Bygellås
Köpte Abus 8900 kätting lås från mantel för jag skulle ändå ha en Topeak JoeBlow Sport III . Jag kommer nu komplitera med https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykellas/cykellas-2000018122 ,det är ju ganska lätt,men det blir 3kg extra totalt. Jag kände att jag gärna ville ha ett kättingslås , det är lite mer flexibelt när man skall hitta lämpliga objekt att låsa fast cykeln i.

Senast redigerad av en moderator:
Biltemas Bygellås
Jag gillar Biltemas gula! Har fungerat bra. Ungefär så mycket vikt jag orkar släpa med mig på cykeln och aldrig några problem att låsa/låsa upp. Fästet Har jag aldrig använt.

Jag tor att skillnaden i säkerhet mellan Biltema lås och ett fem gånger så dyrt lås handlar om sekunder när någon står där med vinkelslip. Jag försöker istället tänka att mina pendlingscyklar ska vara så fula som möjligt och ha bättre lås än närmsta elcykel.

Biltemas Bygellås
Jag gillar Biltemas gula! Har fungerat bra. Ungefär så mycket vikt jag orkar släpa med mig på cykeln och aldrig några problem att låsa/låsa upp. Fästet Har jag aldrig använt.

Jag tor att skillnaden i säkerhet mellan Biltema lås och ett fem gånger så dyrt lås handlar om sekunder när någon står där med vinkelslip. Jag försöker istället tänka att mina pendlingscyklar ska vara så fula som möjligt och ha bättre lås än närmsta elcykel.
jag tyckte mig se att det finns en svag punkt hos biltema låset , det verkar som det smalnar av vid länkarna och att en bultsax kanske kan användas där. det borde i och för sig testfakta ha haft koll på i testet.

Bilagor

• 27-816_xl_2 (2)_LI.jpg
    27-816_xl_2 (2)_LI.jpg
    27.5 KB · Besök: 263
Biltemas Bygellås
Jag menade bygellåset :) håller med om att det där inte ser lika bra ut och dessutom dyrare.
Ok, men det var det låset som testfakta gav högt betyg i sitt test och dom skrev att det hade vunnit testet om man hade behövt kapa på 2 ställen med vinkelslip , bultsax skulle det stå emot..

Biltemas Bygellås
jag tyckte mig se att det finns en svag punkt hos biltema låset , det verkar som det smalnar av vid länkarna och att en bultsax kanske kan användas där. det borde i och för sig testfakta ha haft koll på i testet.

Nej.
Har försökt. En 1-meters Bahcobultsax fick ett rejält hack i käften däremot.
Hittade sedermera nyckeln.

Biltemas Bygellås
Ok, men det var det låset som testfakta gav högt betyg i sitt test och dom skrev att det hade vunnit testet om man hade behövt kappa på 2 ställen med vinkelslip , bultsax skulle det stå emot..
Vill tillägga att förutom att vara relativt lätt för att vara ett godkänt lås så blir det väldigt litet när det är hopvikt. Får lätt plats i en minimal ram/styrväska så man slipper det otroligt fula fästet.

Biltemas Bygellås
Vill tillägga att förutom att vara relativt lätt för att vara ett godkänt lås så blir det väldigt litet när det är hopvikt. Får lätt plats i en minimal ram/styrväska så man slipper det otroligt fula fästet.
Jo det verkar smidigt, jag skall köpa ett och testa hur bra det funkar med att låsa på platser jag kommer mer frekvent ställa cykeln , kanske med tiden skippar jag kättingen.Samtidigt blir det ju 2 lås ändå om man vill låsa framhjulet också.

Biltemas Bygellås
Jo det verkar smidigt, jag skall köpa ett och testa hur bra det funkar med att låsa på platser jag kommer mer frekvent ställa cykeln , kanske med tiden skippar jag kättingen.Samtidigt blir det ju 2 lås ändå om man vill låsa framhjulet också.

Jag brukar bara köra ett litet lätt slanglås, här hört att de inte går att såga upp och då behöver tjuven två verktyg. Däremot är det otroligt enkelt att vrida upp ett slanglås med tex en gren.

En annan lösning är att buntbanda fast snabbkopplingen. Gör det lite svårare för någon att spontant sno ett framhjul. Men då får man inte glömma saxen om man skulle få punka.

Biltemas Bygellås
Jag brukar bara köra ett litet lätt slanglås, här hört att de inte går att såga upp och då behöver tjuven två verktyg. Däremot är det otroligt enkelt att vrida upp ett slanglås med tex en gren.

En annan lösning är att buntbanda fast snabbkopplingen. Gör det lite svårare för någon att spontant sno ett framhjul. Men då får man inte glömma saxen om man skulle få punka.
Nja slanglås känns inget bra.

Biltemas Bygellås
Jag köpte detta Kryptonite bygellås inkl kabel för 415 kr:
(Köper du bygellåset utan kabel är det en hundralapp dyrare!)
Jag undviker i det längsta att låsa min MTB ute, men nu i vinter är det den enda cykeln som funkar eftersom underlaget bjuder på svartis, snö och frusna cykelspår om vartannat. Då är breda däck kanon.
Jag sätter bygellåset om bakhjul och ram och ett cykelställ vid affären. Fästet för låset på cykeln funkar bra.

Biltemas Bygellås
Jag köpte detta Kryptonite bygellås inkl kabel för 415 kr:
(Köper du bygellåset utan kabel är det en hundralapp dyrare!)
Jag undviker i det längsta att låsa min MTB ute, men nu i vinter är det den enda cykeln som funkar eftersom underlaget bjuder på svartis, snö och frusna cykelspår om vartannat. Då är breda däck kanon.
Jag sätter bygellåset om bakhjul och ram och ett cykelställ vid affären. Fästet för låset på cykeln funkar bra.
Har Kryptonite några godkända lås numera? Sist jag kollade var för några år sedan, men det blev då inget enligt principen alla lås går att knäcka, men endast vissa lås ger mig pengar på försäkringen.

Biltemas Bygellås
Va? Jag kör alltså ett byggellås i ram+bakhjul+fast punkt och ett slang lås i framhjulet+ram+helst fast punkt? Då krävs både vinkelslip och en sax vilket är jobbigare än bara såg?

Sedan räcker det med en gren för att fåupp ett slanglas. Sax är overkill.
Jo ,men jag förstår inte riktigt resonemanget , slanglås är inget bra , det spelar väl ingen roll att du sätter det fram.
har du en vinkelslip så tar du väl slanglåset med den, det räcker nästa med vinddraget från vinkelslipen.
Jag vill i alla fall ha både fram och bak lås som står emot bultsaxen, vinkelslipen klipper ju i princip alla lås.

Biltemas Bygellås
Har Kryptonite några godkända lås numera? Sist jag kollade var för några år sedan, men det blev då inget enligt principen alla lås går att knäcka, men endast vissa lås ger mig pengar på försäkringen.
Kryptonite evolution serien och kryptolok serien verkar ha SSF.

Biltemas Bygellås
Kryptonite evolution serien och kryptolok serien verkar ha SSF.
Ja se på fan ?
E892FF00-C124-433F-849F-783E7EE87556.png

Biltemas Bygellås
Jo ,men jag förstår inte riktigt resonemanget , slanglås är inget bra , det spelar väl ingen roll att du sätter det fram.
har du en vinkelslip så tar du väl slanglåset med den, det räcker nästa med vinddraget från vinkelslipen.
Jag vill i alla fall ha både fram och bak lås som står emot bultsaxen, vinkelslipen klipper ju i princip alla lås.

Som jag har förstått det är det jävligt besvärligt att vinkelslipa ett slanglås men väldigt lätt att klippa. Men jag har aldrig testat så kan ha helt fel. Sedan kommer jag inte orka ta med två bygellås eller godkänd kätting. Det blir för tungt. Så då får det bli slanglås för att säkra framhjulet och bygel för att säkra cykeln :) Har funderar på om man kan skruva fast ett ramlås vid framhjulet eftersom de är godkända och relativt lätta men det skulle inte se klokt ut. Skulle ju såklart inte vara lika bra som bygellås genom hjul, ram och fast punkt.

Hörde om ett lås i tjock, mjuk aluminium typ. För tjock för att klippa och mjuk så den kloggar igen slipskivan. Men vet inte om det finns.

Biltemas Bygellås
Som jag har förstått det är det jävligt besvärligt att vinkelslipa ett slanglås men väldigt lätt att klippa. Men jag har aldrig testat så kan ha helt fel.
Inte helt säker på vad du menar med slanglås. Kapa wire med vinkelslip är inga som helst problem. Wirelåsen som påminner om Nokon broms- och växelwirehöljen kan vara lite läskiga och vilja nypa kring klingan. Jag som bara skurit såna i oantastliga situationer har inte haft några problem. Men då har jag haft lyxen att kunna använda ett verktyg till, eller lägga några sekunder till på att skära genom låset istf wiren.

Biltemas Bygellås
Har haft ett sånt där från Biltema i många år. Fungerar bra fortfarande. Bättre än några ABUS som har rostat som jag också har.

Inte testat hållaren.

Dock använder jag det till pendlarcykeln. Skulle aldrig våga lämna mtb utan uppsikt utomhus.

ett sånt där lås kapas på typ 10 sekunder med en vinkelslip - även fast det är godkänt.

Biltemas Bygellås
Fick mitt Abus kättingslås idag efter många om om men, Ups är skit, dom har lyckas dela på min order och nu ligger andra hälften av ordern och skvalpar någonstans på "nätet".
Tillbaka till låset, det väger 2.2 kg enligt spec men det känns som 10 kg, en besvikelse.jag kommer nog inte använda det i vardagligt bruk utan jag kommer köpa 2st av Biltemas .

Biltemas Bygellås
Läser man omdömena på Clas så blir man snabbt avskräck från det låset.

Jag har det från Clas men det har kärvat om det blir blött. Det befinner sig numer alltid under tak och jag har dränkt mekanismen i fett.

Biltemas gula har jag kört i många år och har bara gott att säga om det. Billigt och bra. Tom fästet funkar även om det estetiska lämnar en del att önska.

Biltemas Bygellås
Mitt bygellås med gul detalj från Biltema fryser ihop i regnet och minsugraderna. Kommer in vatten där handelen och hondelen möts (i brist på andra termer).

Antar att Det gäller alla lås men någon som har en lösning?

Biltemas Bygellås
Mitt bygellås med gul detalj från Biltema fryser ihop i regnet och minsugraderna. Kommer in vatten där handelen och hondelen möts (i brist på andra termer).

Antar att Det gäller alla lås men någon som har en lösning?
Det hjälper inte att låsa med nyckelhålet nedåt för att förhindra att det rinner in vatten i låset?
Har ett likadant lås och även det gröna bygellåset, haft dom i nästan 10 år och har aldrig haft problem med dom. Ta i trä... ?

Biltemas Bygellås
Det hjälper inte att låsa med nyckelhålet nedåt för att förhindra att det rinner in vatten i låset?
Har ett likadant lås och även det gröna bygellåset, haft dom i nästan 10 år och har aldrig haft problem med dom. Ta i trä... ?
Ja, inte rikta uppåt. Kryptonite har dessutom en liten lucka för nyckelöppningen.

Biltemas Bygellås
Inte nyckelhålet, där finns lucka och det har jag alltid nedåt. Det är där själva bågen möter lås-delen som fryser ihop och om jag har det åt andra hållet exponerar jag nyckelhålet. Antar att ett lager fett borde lösa det?

20210127_100216.jpg

Biltemas Bygellås
Inte nyckelhålet, där finns lucka och det har jag alltid nedåt. Det är där själva bågen möter lås-delen som fryser ihop och om jag har det åt andra hållet exponerar jag nyckelhålet. Antar att ett lager fett borde lösa det?

Visa bilaga 466635
Aha, då förstår jag. Den gick lite trögt på min Kryptonite också, men jag duttade i lite fett för ett par veckor sedan och sen dess är det inga problem.

Tillbaka
Topp