Biltemas kedjespray?

Biltemas kedjespray?
Det har framkommit 100 ggr nu att folk inte gillar denna kedjespray. Då vet vi.

Kan ni inte istället rekommendera nått bra istället? ?
Det är nog värre med det. Vad som helst som inte är klistrigt och som inte sprejas på skulle jag själv säga.

EDIT. och att man torkar av överskott med trasa.

Biltemas kedjespray?
Nån som har koll på exakt vad det är som gör en mc-kedjespray olämplig för cykelkedjor? Om man monterar en motor på cykeln, är det då ok att använda mc-kedjespray?
Jag kan killgissa lite iallafall :)
En o-ringskedja behöver egentligen ingen direkt smörjning då det är just o-ringarna som håller in smörjan i rullarna. Kedjesmörjan blir då mer ett rostskydd.

På en cykelkedja bör smörjan gå in i rullarna och jag kan då tänka mig att en klistrig o-ringskedjesmörja inte är den mest lämpade.

Biltemas kedjespray?
En o-ringskedja behöver egentligen ingen direkt smörjning då det är just o-ringarna som håller in smörjan i rullarna. Kedjesmörjan blir då mer ett rostskydd.

På en cykelkedja bör smörjan gå in i rullarna och jag kan då tänka mig att en klistrig o-ringskedjesmörja inte är den mest lämpade.
Har kört mc med o-ringkedjor och de blir torra och skramliga de också. Även om de är bättre på att kapsla in smörjan så behöver de fortfarande smörjas (för annat än bara rostskydd).

Hur pass klistrig är biltemas kedjesprayer jämfört med en typisk "wet lube"? Jämför man med "dry lube" så är det mesta klistrigt.

Biltemas kedjespray?
Har kört mc med o-ringkedjor och de blir torra och skramliga de också. Även om de är bättre på att kapsla in smörjan så behöver de fortfarande smörjas (för annat än bara rostskydd).

Hur pass klistrig är biltemas kedjesprayer jämfört med en typisk "wet lube"? Jämför man med "dry lube" så är det mesta klistrigt.

Den här är extrem, den trådar sig efter applicering. Däremot så känns den inte så klistrig efter att den fått torka in. Men inget jag skulle ha på fincykeln.

Biltemas kedjespray?
Fan, va' trött jag blir! O-ringskedjor SKALL inte smörjas!
Yamaha har en annan åsikt...

Har du en O-ringskedja så ska du inte rengöra kedjan med ångtvätt, högtryckstvätt eller andra olämpliga lösningsmedel.
Torka sedan av kedjan ordentligt så att den blir torr.
Smörj in kedjan ordentligt med ett smörjmedel som är anpassat för kedjor med O-ring.

Biltemas kedjespray?
O-ringarna ska väl smörjas???
Gummitätningarna finns för att göra kedjan underhållsfri. De 'stänger in' smörjan kedjan tillverkas med. Och 'stänger ut' vägdamm/vatten/skit från att tränga in.
Kedjesmörja/-spray, kladd binder, 'vägdammet' som då nöter/sliter metallen i dreven som, i sin tur då ovillkorligt sträcker ut kedjan. Och du har ett kedjeslitage.
Vilket du slipper om du låter bli att kladda på bindemedel stup-i-kvarten!

Biltemas kedjespray?
Yamaha har en annan åsikt...

Har du en O-ringskedja så ska du inte rengöra kedjan med ångtvätt, högtryckstvätt eller andra olämpliga lösningsmedel.
Torka sedan av kedjan ordentligt så att den blir torr.
Smörj in kedjan ordentligt med ett smörjmedel som är anpassat för kedjor med O-ring.
Allt rätt,
utom ett.
Du skall icke kladda på nå'n smörja ö.h.t.
Det binder väg-/stendamm som villkorslöst nöter, den mjukare metallen i dreven. Som i sin tur då sträcker kedjan, och du måste efterspänna kedjan för korrekt spel.
Jag justerar kedjespel då jag demonterar bakhjul (däckbyte, dämparservice).

O-/X-tingskedjor, SÄLJS/marknadsförs, är konstruerade 'underhållsfria'!

...sen finns det skitkedjor!

Bilagor

• IMG_20240702_154553.webp
    IMG_20240702_154553.webp
    207.7 KB · Besök: 53
Biltemas kedjespray?
Gummitätningarna finns för att göra kedjan underhållsfri. De 'stänger in' smörjan kedjan tillverkas med. Och 'stänger ut' vägdamm/vatten/skit från att tränga in.
Kedjesmörja/-spray, kladd binder, 'vägdammet' som då nöter/sliter metallen i dreven som, i sin tur då ovillkorligt sträcker ut kedjan. Och du har ett kedjeslitage.
Vilket du slipper om du låter bli att kladda på bindemedel stup-i-kvarten!
Därom råda icke enighet https://www.yamaha-motor.eu/se/sv/m...rengoera-kedjan-hemma-sjaelv--pa-raett-saett/
Det finns smörjmedel och det finns smörjmedel. Helst rätt använd.
Men med kardan slipper man onödiga diskussioner.

Biltemas kedjespray?
Allt rätt,
utom ett.
Du skall icke kladda på nå'n smörja ö.h.t.
Det binder väg-/stendamm som villkorslöst nöter, den mjukare metallen i dreven. Som i sin tur då sträcker kedjan, och du måste efterspänna kedjan för korrekt spel.
Jag justerar kedjespel då jag demonterar bakhjul (däckbyte, dämparservice).

O-/X-tingskedjor, SÄLJS/marknadsförs, är konstruerade 'underhållsfria'!

...sen finns det skitkedjor!
Man har fortfarande ett glapp i mellan rulle och länk och vad gör då en x-ring för nytta där.
Jag vill påstå att mina kedjor har sett mera skit under dom 22år som jag höll på med Enduro &Cross under den tiden så hade jag 1 kedja som var totalt kass och på den tiden så var Reynolds kedjorna state off art.

Biltemas kedjespray?
Aldrig! Vad har du för olja i/på din kardanväxel? Har du provat Biltemas? Hur ofta byter du?
Det var minst 10 år sedan jag bytte senast, Guzzin är såld och borta sedan länge. Men för att ställa din omättliga kunskapstörst var det nog en Castrol hypoidolja som användes. Tyvärr minns jag inte graden men borde väl vara SAE90 typ. Evt en 80/90W. Bytesintervaller enligt schema dock minst 1 gg/år. Luktade fan gjorde den också som hypoidolja skall. Nöjd eller finns det anmärkningar? BTs aldrig nånsin btw.

Biltemas kedjespray?

O-/X-ringskedjor är tillverkade 'underhållsfria', UF - rätt så.
Om jag inte missminner mig, så introducerades UF-kedjor runt decennieskiftet 70/80 och jag var då aktiv 'Tillförlitlighet'. T som sedemera internationaliserades till 'E', Enduro. Och, 'debatten' var i full gång rörande bäst kedjebevarande. Och, som alltid tog den mest tidskrävande metoden 1:a platsen: 'Inkokning i grafitfett'; "Castrol Kettenfedt" (har en halvtom burk kvar i verksta'n).
Den 'sitter kvar' i kedjan, under höga hastigheter/centrifugalkrafter.

'Klistersmörja/'handollsklister' i sprayform/-flaska... ja, jag skulle nog torka av kedjan efter 'inbubblingsprocessen' har gjort sitt... 'en kkp kaff', sen gnor man av ytan.

Detta är en fabriksmonterad X-ring, av synnerligen bristande kvalitet!
Det gäller att ha ögonen öppna...

IMG_20240702_155651.webp

Biltemas kedjespray?
Ja, 5-56, WB40. Inget kladd!
Sporten är inte handboll.
Mängden 5-56 som sitter kvar på en kedja är rätt minimal, så om jag skall ha på något är det inte det iaf. Bytte drivlinan på min Hona efter 4500 mil någonstans, jag har haft den sedan 1700 och har smörjt "ibland", tror inte det ledde till ökat slitage direkt.
Körskolläraren sa något i stil med "du behöver inte smörja en oringskedja, men det gnisslar lite mindre om du gör det.

Hoppas dina kedjor mår bra, jag tror min har gjort det. :)

Biltemas kedjespray?
Mängden 5-56 som sitter kvar på en kedja är rätt minimal, så om jag skall ha på något är det inte det iaf. Bytte drivlinan på min Hona efter 4500 mil någonstans, jag har haft den sedan 1700 och har smörjt "ibland", tror inte det ledde till ökat slitage direkt.
Körskolläraren sa något i stil med "du behöver inte smörja en oringskedja, men det gnisslar lite mindre om du gör det.

Hoppas dina kedjor mår bra, jag tror min har gjort det. :)
En "underhållsfri" kedja är underhållsfri.
5-56 stoppar ytoxideringen/'ytrosten' på alla kedjor/'bar' metall/järn.
Det är dreven som bestämmer kedjans 'slitage'/sträckning. Vad som sliter/'nöter' dessa är vägdammet, 'stenpartiklarna'. Och dessa binds av påfört kedjeklister/-smörja.
En torr kedja binder inte vägdammet till transmissionens friktionsytor.
Kan nog erkänna att jag aldrig 'bytt' någon O-ringskedja? Annat än, 'bytt TILL' en ny kedja. Då tidigare ägare misskött (ytsmort) transmissionen.
"En gnisslande kedja, är ett sundhetstecken." - Lev med det.

Biltemas kedjespray?
En "underhållsfri" kedja är underhållsfri.
5-56 stoppar ytoxideringen/'ytrosten' på alla kedjor/'bar' metall/järn.
Det är dreven som bestämmer kedjans 'slitage'/sträckning. Vad som sliter/'nöter' dessa är vägdammet, 'stenpartiklarna'. Och dessa binds av påfört kedjeklister/-smörja.
En torr kedja binder inte vägdammet till transmissionens friktionsytor.
Kan nog erkänna att jag aldrig 'bytt' någon O-ringskedja? Annat än, 'bytt TILL' en ny kedja. Då tidigare ägare misskött (ytsmort) transmissionen.
"En gnisslande kedja, är ett sundhetstecken." - Lev med det.
Så en motorcykelkedja "sträcks" inget om man inte smörjer den? Om man skulle göra en cykelkedja med oringar skulle den heller inte "sträckas" alltså?

Biltemas kedjespray?
Det där gäller väl MC med fix kedjelinja? Det bör se annorlunda ut med den sneda kedjelinja som oftast förekommer på cykel med utvändiga växlar.

Biltemas kedjespray?
Så en motorcykelkedja "sträcks" inget om man inte smörjer den? Om man skulle göra en cykelkedja med oringar skulle den heller inte "sträckas" alltså?
Typ, 'ja'.
Allt beror till viss del, rätt stor faktiskt på drevens material/härdning/ytbehandling, vilket skall i bästa fall vara i kvalitetsmässig paritet med 'kedja'.
Det är alltid den svaga länken som brister.

Tillbaka
Topp