bilvax på cyklen?

bilvax på cyklen?
604272_b.jpg ht=230

Jag kör med vanligt bilvax, funkar alldeles utmärkt.
Det blir en hård o fin yta, smutsen rinner av kanonfint.

bilvax på cyklen?
Den stora fördelen tycker jag att det är lättare att tvätta av skiten. Har jag en ren ram utan några komponenter brukar jag vaxa, annars orkar jag inte.

bilvax på cyklen?
oxr skrev:
Har jag en ren ram
> utan några komponenter brukar jag vaxa, annars
> orkar jag inte.

Gäller mej också, jag vaxar bara när ramen är strippad för lite större rengöring.
Vaxet har en förmåga att torka in i skrymslen och det är svårt att f bort det om växlar och sånt sitter på.

bilvax på cyklen?
Jag tänkte prova med siliconsprej. Naturligtvis i vetenskapens syfte så maskerar jag halva det undre ramröret så man vet om det gör skillnad. trillar skiten av så kommer jag att skruva av sadeln på min ktm 450 och dränka den i silicon. Jag har snart skånes högsta punkt på min gräsmatta där jag tvättar efter att ha kört cross eller enduro plus en liten kulle där jag spolar av Gianten.

bilvax på cyklen?
@taurine3sl
Eftersom att en cykel-lack i stort sätt fungerar som en billack kan jag ge mina tips.
(brukar också vaxa cykeln iof, men säljer de ganska ofta, innan de blir matta o tråkiga) :p

Men min före detta SAAB (med solid-röd lack) från 1996 var lite matt i lacken... innan jag hade putsat på den. :)

Jag körde Sonax Rubbing när lacken var riktigt nergången.
Är lacken hyffsad fungerar Sonax Polish bäst.
Och efter någon av ovanstående arbeten är utfört vaxar jag med Sonax Hårdvax.

Brukar vaxa mina nya cyklar med Sonax Hårdvax också, fungerar riktigt bra!
Lycka till med allt putsande nu! Och det finns bara ett sätt att ha en cykel fin under lång tid - och det är att putsa ofta. En lack slits av solljus, luftföroreningar, smuts m.m. Så håll den ren och vaxa ofta! :)

/RedBull

Tillbaka
Topp