Bilventil på Mavic Crossland?

sb_stefan

Ny medlem
Några tips på hur man ska bära sig åt för att kunna använda slang med bilventil på Mavic Crossland? Är det bara att borra ett större hål? Är det kanske bättre att fila? Vad finns det för risker? Tips tack!

Sant, men det är ju så smidigt att kunna pumpa på en bensinstaion istället för att ligga och svettas med en liten pump varje gång man ska fylla på... Ingen som har nån erfarenhet av att förstora hålet i fälgen?

Senast redigerad av en moderator:
Har borrat upp ett flertal fälgar så det skall nog inte vara några problem .Mätt vilken dimension och borra försiktigt glöm inte att grada av ordentligt . Lycka till.

Jo, fälgen går att borra upp, men då ryker UST-funktionen. Sådana adaptrar brukar annars följa med hjulen, visserligen är de avsedda för UST-ventil, men de passar slangar vanlig racerventil också. (Samma ventil.)

Annars KAN det ju alltid vara en bra idé att skaffa en bra pump att ha med sig, så slipper man helt och hållet vara beroende av mackar och liknande. Jag föredrar att kunna pumpa när jag känner för det, inte när jag kan.

Till mina crosstrailhjul följde det med adaptrar för bilpump. Har även en lös sådan till fotpumpen för att hälla i luft i hjulen på min räser. Jag håller med tidigare inlägg - borra inte för då kommer du aldrig kunna köra slanglöst. Köp istället en lös adapter för 30 kr som du kan ta med dig i fickan. Eller varför inte en liten pump som klarar både presta och schräder om du får ont om luft långt borta från en bensinmack. Så jobbigt är det ju inte att pumpa upp 2.5-3.5 bar.

sb_stefan skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad kallas en sån adapter, och var kan jag köpa
> den?

Jag köpte ett kit med tre olika adaptrar för 29:- på ICA Maxi.

/Magnus

Tack för alla svar... upptäckte att jag hade fått en adapter med hjulet. Kom dock att tänka på en annan sak: Behöver jag lägga ett fälgband under slangen?

Tillbaka
Topp