Bird Aeris - erfarenheter?

Grattis! Håller tummarna för att köpet går igenom. Röstar för att du sätter en Mattoc i nosen (om du nu inte plockar gaffeln från nuvarande hoj).

larsaw skrev:
-------------------------------------------------------
> Grattis! Håller tummarna för att köpet går
> igenom. Röstar för att du sätter en Mattoc i
> nosen (om du nu inte plockar gaffeln från
> nuvarande hoj).

Nuvarande gaffel är typ 2cm för kort. plus det som försvinner för att den inte tar 27"-hjul. Då faller hela grejen med en flackare cykel :)

Mattoc står överst på listan just nu. Men jag tänkte inte ha en färdig cykel förrän om ett par månader så det kan hinna ändras.

Schreddan skrev:
> Bevittnar vi en hostile tråd take over här?
> Hetsot kan inte ta beslut medan Rattnallen ba
> BAM!! :)

Jag ökade pressen lite bara :)

Rattnalle skrev:
> Schreddan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bevittnar vi en hostile tråd take over här?
> > Hetsot kan inte ta beslut medan Rattnallen ba
> > BAM!! :)
>
> Jag ökade pressen lite bara :)

Hetsot blev provocerad av att cykeln blev flera tusen dyrare och tog beslutet att vända andra kinden till. På en ram blir det mindre kännbart. Lite avis faktiskt. Ser fram emot byggtråd ;-)

Jag spejade efter Mattoc, finns ganska bra pris på bike-mailorder.de (eller fanns). Jag var på väg att tänka "budget schmudget" och skicka efter en Pro.
Men... kommer att bygga upp ramen med en X-fusion sweep som jag lånar från en annan hoj. Det var ont om olika färger i Large, har själv varit sugen på en Gul ram skitlänge. Och gult var nog det enda som fanns kvar nu, förutom en blå då.

mikipedia_ skrev:
> @Rattnalle
> En Mrp Stage lr Dvo Diamond vore nice i fronten
> på den där (lr alla cyklar typ)

För de pengarna hade jag nog köpt en BOS istället. Mattocen ligger rätt bra till för 529€. Lite taskigt med inställningsmöjligheter dessutom. Jag menar bara en sån sak som att Mattocen går att få med tre luftkammare är ju grymt.

viktro skrev:
> 399 eller 450 euro för Mattoc på den tyska siten
> jag nämnde tidigare... Bra pris på bra gaffel.

Ja jäklar. Det var ett bra pris.

Hmm. Svart gaffel. Får suga lite på den.

Rattnalle skrev:
> viktro skrev:
> -----
> > 399 eller 450 euro för Mattoc på den tyska
> siten
> > jag nämnde tidigare... Bra pris på bra
> gaffel.
>
> Ja jäklar. Det var ett bra pris.
>
> Hmm. Svart gaffel. Får suga lite på den.

Tur det finns vinyl? Enkelt att bara byta färg om man känner för det.

Rattnalle skrev:
> viktro skrev:
> -----
> > 399 eller 450 euro för Mattoc på den tyska
> siten
> > jag nämnde tidigare... Bra pris på bra
> gaffel.
>
> Ja jäklar. Det var ett bra pris.
>
> Hmm. Svart gaffel. Får suga lite på den.

Och tar dom slut så finns det fler alternativ (dock inte riktigt lika billigt..):
- http://alutech-cycles.com/Manitou-Mattoc-Pro-Federgabel-275-160mm-rot
- http://alutech-cycles.com/Manitou-Mattoc-Pro-Federgabel-275-160mm-weiss

Ah men shit, jag trodde inte du skulle komma dig för att beställa något förr än tidigast efter jul :D

Klart du ska ha en Mattoc, de är bäst, så det så!

Vad av denna pepp inför Manitou? Är det deras låga kvalitet i kombination med deras dåliga support som lockar? Att spara ett par hundra euro verkar om en dålig affär i sammanhanget även om det är mindre pengar jämfört med alternativen.

jofahjalm skrev:
> Vad av denna pepp inför Manitou? Är det deras
> låga kvalitet i kombination med deras dåliga
> support som lockar? Att spara ett par hundra euro
> verkar om en dålig affär i sammanhanget även om
> det är mindre pengar jämfört med alternativen.

Det är ganska många hundra euro. Pike har inte imponerat på mig de exemplar jag klämt på, även om det förstås säkert kan skyllas på de gafflarnas ägare till viss del. Alternativen är alltså snarare gafflarna som kostar det dubbla.

Jag har inte samma övernaturliga förmåga att köra sönder grejer heller :-)

Manitou har mycket att bevisa vad gäller kvalitet. Historiskt sett har de haft ständiga kvalitetsproblem och korta serviceintervaller. Men det kanske är fixat nu.

Jag har i ärlighetens namn aldrig blivit direkt imponerad av en gaffel. Ingen känns så där fantastiskt som marknadsfolket vill få mig att tro.

Eller jo, min Sektor RL som sitter på min singlespeedhardtail är fan ett under. Den kostade mig 1700 spänn eller nåt på en rea och den bara fortsätter att funka trots all misshandel och utebliven service.

Herr Brand verkar ju ha haft sin ett tag utan att den har imploderat. Men det kan förstås vara tur :-)

Det får väl bli ett kul experiment om inte annat. Det är ändå en hyfsat enkel konstruktion utan små oljeblåsor och annat.

jofahjalm skrev:
> Vad av denna pepp inför Manitou?

HBO is tha' shit, dessutom med övriga inställningar som faktiskt gör nytta o känns när man vrider på dom (åtminstone den jag fick demonstrerad).
En annan gaffel som också verkar ha fungerande inställningsmöjligheter är X-Fusions Sweep Roughcut.

> Är det deras låga kvalitet i kombination med
> deras dåliga support som lockar?

Jo förvisso har Manitou en historia av att tidigare haft dålig support utanför US, men på senare år har dom ju uppdaterat supporten mot Europa (att en Happy'ts serviceärende drog ut på tiden handlade mest om den tyska internetshop'ns taffliga hantering...)

> Att spara ett par hundra euro verkar om en
> dålig affär i sammanhanget även om
> det är mindre pengar jämfört med alternativen.

Money talks...

Rattnalle skrev:
>
> Det är ganska många hundra euro. Pike har inte
> imponerat på mig de exemplar jag klämt på,
> även om det förstås säkert kan skyllas på de
> gafflarnas ägare till viss del. Alternativen är
> alltså snarare gafflarna som kostar det dubbla.
>
> Jag har inte samma övernaturliga förmåga att
> köra sönder grejer heller :-)

Jag har ju ingen Aeris men du får gärna prova min cykel, 160 Pike RCT3 och 140 DbInline.

Jag håller på att skruva ihop min Bird Aeris nu och har märkt en sak efter att jag monterat vevlagret. Som ni kan se på bilden så är det en liten glipa i övre delen av vevlagret och ramen. Jag har dragit åt vevlagret med 40 Nm enligt Birds instruktioner och jag kunde skruva in vevlagret med fingrarna innan momentnyckeln användes.

Ifall min ram inte hade varit 73 mm så hade jag ju behövt använda en spacer på vänster sida och då hade jag förmodligen inte märkt glipan. Vevlager som används är ett Shimano BB-MT800. Glipan verkar bara finnas i överkanten av vevlagret. Jag kan inte på rak arm, utan att skruva isär igen, avgöra ifall det är ramen eller vevlagret som inte är helt plan.

Min fråga är om denna glipa ens spelar någon roll? Vad tror forumet?

Bilagor

• DSC_0514.JPG
    DSC_0514.JPG
    99 KB · Besök: 21
Antar att vevlagerhuset i ramen inte är brotchat?

Passningsfelet är troligen i ramen. Mest troligt är att färgen är tjockare i nederkant. Det finns särskilda verktyg för att plana ut vevlagerhuset.

I ramen är det ett fräst plan d.v.s. ingen färg mellan ram och vevlager.

Du menar att ramtillverkaren inte brotchade vevlagerhuset innan gängorna gjordes?

Jag svamlade lite i morse ser jag nu...
Menade att om det är färg kvar på utsidan så är det nog där problemet ligger.

Men om det är borttaget så är frågan var felet ligger. Mest troligt är det ändå i ramen. Det känns som att tillverkningsprocessen och volymerna gör det mer troligt än att det ska vara oplant på själva vevlagerkoppen.

Om du har ett skjutmått så kan du mäta om det är snett även innan lagerkoppen bottnat. Då ser du om det är själva ytan och/eller gängan som är sned. Annars kan man kanske tänka sig att gängan bottnar innan ytorna når varandra.

Om ena lagerkoppen sitter snett så borde det vara rätt trögt att få dit vevaxeln.

Edit: Du kan även mäta parallelliteten mellan lagerkopparna när de är monterade.

Senast ändrad:
Borde det inte rent tekniskt vara ganska svårt att göra en så sned gänga även om man försökte, givet att röret är rakt?
Och att en så kort, grov och tjockväggig rörstump inte skulle vara rak borde väl också vara ganska osannolikt, eller kan den slå sig så illa vid svetsning?

Jag gissar att det är kanten som inte är plan mot gängorna, men det där borde precis som Makten säger gå att mäta med vanligt skjutmått utan större problem.

Jo, det troligaste är att kanten inte är plan i förhållande till rörets axel. Det är väl dessutom ett rätt vanligt fenomen.

Jag har fått svar från Bird nu angående mitt bekymmer.

Det finns två alternativ till glipan. Det ena är att jag lyckats korsgänga vevlagret vid monteringen. Men jag lyckades dock skruva på det tämligen enkelt med handkraft innan momentnyckeln användes.
Det andra alternativet är att planet i ramen inte är korrekt sa de.

De rekommenderade mig att först göra om monteringen. Skulle glipan kvarstå så ska jag testa att montera vevpartiet och se om det snurrar fritt. Om det snurrar fritt är det bara att fortsätta med monteringen av cykeln och cykla på. Skulle det inte snurra fritt måste ramen genomgå en "re-facing". Då föreslog de att jag tar ramen till min LBS och Bird betalar kostnaden.

Som ni kan se på bilden är ju vevpartiet delvis monterat. Jag kunde trycka in det med handkraft förutom de sista 5 mm då gummiklubban användes. Jag tycker vevarmen snurrar utan bekymmer med glipan. Dock ska jag snart göra om monteringen för att se om glipan försvinner.
Då borde väl allt vara ok med fortsatt montering även om glipan kvarstår? Vad tror ni?

Det som händer om det skulle vara lite oplant så att lagret hamnar en aning snett är att lagret på den sidan dör fortare. Om det ens är märkbart på förbrukningsvaran vevlager är oklart. Det är inget som sprängs.

Jag kanske ska komma ut här också med att jag till slut gick och beställde mig en Canyon Spectral. Klart tråkigare än Birden men förutom ett par punkter perfekt för mig och min cykling. På papperet iaf.

Punkterna är att Canyonen bara har Monarch Dbair och inte Monarch plus som jag tänkt mig på Birden. Och dessutom något för smala fälgar med 21mm innermått. Hade gärna haft 25 eller 23.

Pundets stigning blev droppen, när det redan skiljde lite för mycket i pris till Aerisens nackdel. Nästan 8000 nu med den spec jag tänkt mig...

Går nu och håller tummarna att Canyons generalknas är över och att de levererar inom ett par veckor som de lovat.

Rattnalle skrev:
> Vadå, min är äkta sviktande hårdplast.

Bakdämparnas motsvarighet till Laufgaffeln :)
Fina hojar annars. Ska bli kul att se dem ta form och se om ni hinner före Hästägarns Spectral dimper ner.

/Johan

arneman skrev:
> Jag har fått svar från Bird nu angående mitt
> bekymmer.
>
> Det finns två alternativ till glipan. Det ena är
> att jag lyckats korsgänga vevlagret vid
> monteringen. Men jag lyckades dock skruva på det
> tämligen enkelt med handkraft innan momentnyckeln
> användes.
> Det andra alternativet är att planet i ramen inte
> är korrekt sa de.
>
> De rekommenderade mig att först göra om
> monteringen. Skulle glipan kvarstå så ska jag
> testa att montera vevpartiet och se om det snurrar
> fritt. Om det snurrar fritt är det bara att
> fortsätta med monteringen av cykeln och cykla
> på. Skulle det inte snurra fritt måste ramen
> genomgå en "re-facing". Då föreslog de att jag
> tar ramen till min LBS och Bird betalar
> kostnaden.
>
> Som ni kan se på bilden är ju vevpartiet delvis
> monterat. Jag kunde trycka in det med handkraft
> förutom de sista 5 mm då gummiklubban användes.
> Jag tycker vevarmen snurrar utan bekymmer med
> glipan. Dock ska jag snart göra om monteringen
> för att se om glipan försvinner.
> Då borde väl allt vara ok med fortsatt montering
> även om glipan kvarstår? Vad tror ni?

Hur blev det med ditt vevparti arneman? Och var ditt sneda bara en synvilla viktro?

Har börjat småsnegla på Birden igen då Canyon varken lyckas leverera eller lämna några besked om leverans...

Mitt bygge har kommit jättelångt. Galet snabb är jag :-)

Alla hjuldelar finns hemma iaf. Beställer resten när jag bestämt mig för när jag ska orka bygga hjul.

Bilagor

• WP_20151121_12_07_15_Pro.jpg
    WP_20151121_12_07_15_Pro.jpg
    70 KB · Besök: 13
Rattnalle skrev:
> Mitt bygge har kommit jättelångt. Galet snabb
> är jag :-)
>
> Alla hjuldelar finns hemma iaf. Beställer resten
> när jag bestämt mig för när jag ska orka bygga