Blanda tätningsvätska olika fabrikat?

HiLo

Aktiv medlem
Hej, använder Schwalbes vätska o behöver fylla på, har inget hemma och lokala cykelaffären säljer Muc off, går det att blanda tro?

Senast ändrad:
Borde inte vara några problem, de bygger ju alla på samma kemi i grunden. Jag har i alla fall blandat utan problem.

Vissa märken verkar innehålla samma kemikalier, andra inte. Säkrast är väl att tvätta ur? Eller testa och meddela hur det går, kan ju bli en bra tråd... :D

Jag har blandat allt möjligt under åren, av ren slöhet. Ingenting har imploderat så långt trots att vissa blandningar säkert inte är kompatibla.

latexen i vissa sorters tätmjölk kan förmodligen lockas att polymerisera i förtid i en del blandningsfall.

behöver ju inte ställa till så värst mycket problem egentligen.

Viktigt att ha koll på kemikalierna, för stora avvikelser kan hämna funktionen, det säger inte att den blir oduglig, bara att garantin för utlovad prestanda försvinner. Vätska som är ammoniak och latexfri bör inte blandas med väska som innehåller just dessa ämnen. Har tänkt flera gånger att testa just det för att se hur det "skär" sig. Jag har just nu hemma Orange sealant och Tyre yoghurt.

Fick tag i en flaska Peaty´s och fyllde på med. Peaty´s ska var utan ammoniak vilket schwalbe/doc blue innehåller, får se hur det går, nu är det tätt iaf.

Stans och någon oklar vätska som Järvsö sålde förra året var ingen bra kombo. Alla gamla små lagningar gick det hål på under några timmar för en medcyklist efter ett litet hål lagats och ny vätska fyllts på.

Tillbaka
Topp