Ok, bra. Jag tror jag har ett beggat SLAF hus i nån låda hemma nånstans som inte har gått särskilt "långt". Skulle en sån kunna vara av intresse?
Nano är så liten man tror knappt det är sant när man först ser den. Bredvid Mono som den delar optik med, ser den ut som en dvärg. Ett lättviktsbygge på bara 52 gram. Det är ett imponerande ingenjörsarbete att ha klämt in ett äkta hel och halvljus i den här lilla volymen som funktionellt inte hamnar särskilt långt efter SLAF.
Vill man blända bilar är Nano troligen ett något bättre val, uppgivet luxvärde 140 vs 110 för SLAF, med sitt betydligt mer koncentrerade helljus, bara 55% av total ljusbredd.
SLAF är rent fysiskt mer lampa för pengarna och ligger bättre i handen när man finjusterar höjden på ljuskäglan, vilket jag ofta gör på min testbana. Upplever att den är lättare att finjustera i kraft av sin storlek och tyngd. Nanohuset är nästan för litet för sitt eget bästa, när man ska finjustera höjden med sina prinskorvsfingrar, kan jag känna.
Äkta separat varselljus på AF, på Nano bara ett dimmat halvljus som inte gör mkt väsen av sig.
Bättre dynamik på AF, framför allt gillas direktåtkomst av det dimmade halvljuset, som är mkt användbart med sina 450 lm. Ena knappen hel/halvljus, andra knappen fullt/dimmat halvljus. Nano har också dimmat halvljus, men för att nå det måste man stanna, släcka lampan och konfigurera om den.
Bättre redundans på AF. Batteriet till fjärren tog slut i början på en regntur med mkt dålig sikt. Jag tänkte först vända om för hade ingen lust att vara utan helljus. Men då kunde jag forfarande växla mellan hel och halv med knappen på lamphuset. Med Nano har man bara halvljus i det läget.
Tydlig helljus indikering på AF:s baksida, ingen statusindikering på Nano. Hamnade i en rörig situation i regnväder vid ett bilmöte ute på landet där även en fotgängare med hund var inblandad, där jag missade att blända av för jag såg inte att det var på. Det hände med Nano, med AF hade det inte hänt. Därför tycker jag tydlig helljusindikering är en basfunktion och ingen gimmick. När det blir sån där riktigt dålig regnsikt, allting förändras till oigenkännlighet, nästan ingenting fungerar som man är van. Inte ens med så här bra lampor.
Nanos ljuskägla är bra och effektiv, dock med en viss tröskel mellan närfält och mittfält, och en kraftig där fjärrfältet börjar. AF:s ljuskägla är rent av förförisk med sin homogenitet avsaknad av artefakter och hotspots. Enda plumpen är en stråkighet längst ute på flankerna. Men för att se de här sakerna måste man ut i kolmörkret.
En viktig uppgift för en bra lvg lampa är att kraftigt dämpa allt ljus i närfält och mittfält. Vi vill optimera funktionen för farter i intervallet 25-50. Vi vill se långt utan att störas av ett kraftigt närfält. Det gör båda bra, men AF snäppet bättre.
En viktig uppgift för ett bra lvg helljus är att ta bort halvljusbandet när det slås på. Hela ljusbilden ska liksom höjas och sänkas när man går från halv till hel till halv. Den starkaste delen av halvljuset ska raderas ut när helljuset kommer på. Så här funkar Nano och AF men få andra hel/halvljus lampor och definitivt inte fullösningen med en billig StVZO lampa som kompletteras med en billig MTB-lampa som helljus.
Nanos räfflade frontlins är svår att hålla ren och att göra ren. Mer förvånande är att snöfall med blötsnö sätter igen räfflorna snabbt och tar bort allt sken från lampan. AF:s helsläta yta har inga såna problem.
AF:s halvljus är troligen det bredaste StVZO-lyset som finns idag. Det har samma spridningsvinkel som Lupines maffiga MTB-lampor Wilma och Betty, så strängt taget är det ett ganska konstigt djur, nån slags bastard. AF är i allt väsentligt en trimmad modell A som såldes som ren stadslampa. Den uppför sig exemplariskt i stan, även om väldigt få köper den för att köra i stan.
Den här bredden innebär förstås en hel del "elda för kråkorna" där rätt mkt ljus hamnar ute i spenaten i stället för på vägen, och på det viset är förstås Nano bättre. Men priset för den här kråkeldningen upplevs ändå som ganska måttligt, och en överväldigande andel av köparna uppskattar den breda ljuskäglan varmt.
Så blev du klokare av allt detta? Knappast va! För mer info om AF:s egenskaper, se min
recension av densamma.
Båda går att köra på 5W, så vill man snåla på ström skiljer de sig inte åt. Däremot är 5W läget mkt lättare att komma åt på AF.