Blinkmonglon+ANNAT! - Jag får spatt, hur få dem att sluta?

Fast är det verkligen förbjudet att ha blinkande ljus fram?
Det står ingenting om huruvida ljuset fram ska/får vara fast/blinkande i Transportstyrelsens föreskrifter om cyklar, hästfordon, och sparkstöttingar (2 kap 14 §).

Polisen säger att man måste ha fast vitt/gult ljus fram, men de säger inte att man inte får ha ett blinkande ljus utöver det fasta.

Själv kör jag med Knog Cobber Mid som ger väldigt bred ljusbild och har tre zoner, en i mitten och en på varje sida (höger/vänster); Jag kör läget bak där den blinkar alternerande i mitten och höger/vänster, och där fram lyser mittzonen konstant och sidorna blinkar, det borde uppfylla alla krav (och vara lagom irriterande 😉).
Det styrs av tredje kapitlet paragraf 76 i Trafikförordningen:

På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än
1. körriktningsvisare,
2. larmanordning,
3. baklykta på cykel,
4. stopplykta som är särskilt anordnad som nödstoppssignal, samt
5. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Transportstyrelsen föreskriver.

Men vad kul att det är så stor skillnad det är idag emot när tråden startades för 13 år sedan. Numera har merparten av cyklisterna här i Stockholm lampor efter mörkrets inbrott. Förra mörkersässongen mötte jag bara framblinkpucko respektive kinalampapåheljusiansiktet någon enstaka gång under hela vintern. Utvecklingen går åt rätt håll.

Fast är det verkligen förbjudet att ha blinkande ljus fram?
Det står ingenting om huruvida ljuset fram ska/får vara fast/blinkande i Transportstyrelsens föreskrifter om cyklar, hästfordon, och sparkstöttingar (2 kap 14 §).

Polisen säger att man måste ha fast vitt/gult ljus fram, men de säger inte att man inte får ha ett blinkande ljus utöver det fasta.

Själv kör jag med Knog Cobber Mid som ger väldigt bred ljusbild och har tre zoner, en i mitten och en på varje sida (höger/vänster); Jag kör läget bak där den blinkar alternerande i mitten och höger/vänster, och där fram lyser mittzonen konstant och sidorna blinkar, det borde uppfylla alla krav (och vara lagom irriterande 😉).
Ja, det står att man inte får ha något blinkade ljus förutom i några fall. Det står i anvisningarna om alla fordon och inte specifikt bara om cyklar. @Peth pekade ut detta i tidigare inlägg.

Jag drömmer om en LBS med ett bra utbud av lampor där man kan klämma och känna på grejorna.
Att köpa lampa är nästan alltid en kompromiss mellan smidig hantering, ljusbild och pris och den avvägningen görs inte lämpligen via nätet...

Mötte en cyklist idag som när jag hälsade vek undan huvudet och tittade ner i diket. Blev först lite irriterad på den dryge rackarn men insåg sen att det måste varit min Knog Frog på 8 lumen i blinkläge som var orsaken. Har också en gVolt 70 som jag ställt på fast sken i halvljusläget i lägsta läget så var lite fundersam på om det kanske kunde vara den?

Mötte en hundägare lite senare så passade på att stanna och fråga honom om han uppfattade mitt arrangemang som störande. Först tittar han på mig som han inte riktigt förstår frågan men svarar sen -Men för i helvete jag antar att du vill både se och bli sedd! Han virar sen ihop kopplet till hunden och går sin väg muttrandes något om snöflingor och woke kultur.

Men vad kul att det är så stor skillnad det är idag emot när tråden startades för 13 år sedan. Numera har merparten av cyklisterna här i Stockholm lampor efter mörkrets inbrott. Förra mörkersässongen mötte jag bara framblinkpucko respektive kinalampapåheljusiansiktet någon enstaka gång under hela vintern. Utvecklingen går åt rätt håll.

Hm, faktiskt här i obygden också - vad det verkar. När jag läste ditt inlägg så tänkte jag "ja ja, det kan han ju inbilla sig, i vilket fall bara i Stockholm isf".

Men, nu har jag mött några stycken som hade lampan sådär halvvägs ner på framgaffeln som "alla" har och som brukar blända, men dom bländade inte. P.g.a tidigare erfarenheter så började jag mumla irriterat redan när jag såg dom på håll, men som sagt, dom bländade inte. Och har hittills inte mött någon som bländat sådär rejält.

Har det hänt något? Har det varit någon upplysningskampanj (pun unwanted)?
Har cykelbutikerna äntligen börjat sälja bra lampor?

En stor skam att Sverige inte förbjudit försäljning av lampor som inte är StVZO-godkända*. Att det skulle vara en chock att direkt förbjuda bruket av såna kan jag förstå, men om man börjar med förbud mot försäljning kan man efter några år förbjuda användandet.

* Eller jag har missat något?

Hm, faktiskt här i obygden också - vad det verkar. När jag läste ditt inlägg så tänkte jag "ja ja, det kan han ju inbilla sig, i vilket fall bara i Stockholm isf".

Men, nu har jag mött några stycken som hade lampan sådär halvvägs ner på framgaffeln som "alla" har och som brukar blända, men dom bländade inte. P.g.a tidigare erfarenheter så började jag mumla irriterat redan när jag såg dom på håll, men som sagt, dom bländade inte. Och har hittills inte mött någon som bländat sådär rejält.

Har det hänt något? Har det varit någon upplysningskampanj (pun unwanted)?
Har cykelbutikerna äntligen börjat sälja bra lampor?

En stor skam att Sverige inte förbjudit försäljning av lampor som inte är StVZO-godkända*. Att det skulle vara en chock att direkt förbjuda bruket av såna kan jag förstå, men om man börjar med förbud mot försäljning kan man efter några år förbjuda användandet.

* Eller jag har missat något?
Att förbjuda lampor utan sån klassning skulle ju likaväl kunna innebära att förbjuda extraljus till bilar,
Att informera cyklister vid köp både när det kommer till handla i butik samt nätet vore något.

Sen vill ju många bara ha en billig lampa och då kanske det blir något som inte är klassat helt enkelt.

regelverket i tyskland har varit en viktig pådrivare i utvecklingen mot bättre cykellampor för gatubruk, men har varit mer än fyrkantigt.

det har nyligen ändrats, men t ex krävts monterade lampor även dagtid, och pinsamt länge var det förbjudet med batterilösningar annat än om cykeln vägde under en viss gräns.

helt otroligt.

det finns ett namn på fenomenet, och det kallas diskriminering.

Klassificering i all ära men även en tysk godkänd lampa kan riktas illa. I riktig byråkratisk anda borde vi inte ha obligatoriska cykelbesiktningar.

Test av bromsar, reflexkoll, koll av lampor mm. Ombesiktning så klart om man inte har rätt däckstryck för Vättern.....

Att förbjuda lampor utan sån klassning skulle ju likaväl kunna innebära att förbjuda extraljus till bilar,
Att informera cyklister vid köp både när det kommer till handla i butik samt nätet vore något.

Sen vill ju många bara ha en billig lampa och då kanske det blir något som inte är klassat helt enkelt.

Du hade haft alldeles rätt om man varit tvungen att stanna bilen och stänga av extraljusen, samt inte haft några andra lampor och då fått köra i mörker.

Bättre argument kan du väl komma med?

Även dom här argumenten om att man kan rikta StVZO-godkända fel är lika BS.

Tillverkarna anpassar sig, om det hade kommit en lag så hade det gjorts lika billiga godkända som dagens kringspridande lampor.

Klassificering i all ära men även en tysk godkänd lampa kan riktas illa. I riktig byråkratisk anda borde vi inte ha obligatoriska cykelbesiktningar.

Test av bromsar, reflexkoll, koll av lampor mm. Ombesiktning så klart om man inte har rätt däckstryck för Vättern.....
Det enklaste vore om folk slutade vara så oändligt puckade. Det är smått obegripligt hur man inte kan förstå att en stark lampa bländar om den är riktad rakt fram.

Skillnad på att inte förstå och att inte bry sig
Med tanke på att det inte kräver nån arbetsinsats och inte medför nån direkt nackdel att vinkla ner lampan så har jag svårt att tro att det handlar om att man inte bryr sig.

Edit: Men visst, jag har överskattat mänskligheten förr.

Med tanke på att det inte kräver nån arbetsinsats och inte medför nån direkt nackdel att vinkla ner lampan så har jag svårt att tro att det handlar om att man inte bryr sig.

Inte självklart att förstå hur mycket det kan blända, trots att ljuskäglan är riktad ordentligt nedåt. En vanlig cyklist (ointresserad av det mesta kring/på cykeln) tar knappast reda på det heller. Det lyser ju mest närmast framhjulet.

Inte självklart att förstå hur mycket det kan blända, trots att ljuskäglan är riktad ordentligt nedåt. En vanlig cyklist (ointresserad av det mesta kring/på cykeln) tar knappast reda på det heller. Det lyser ju mest närmast framhjulet.

Jag har en magicshinelampa som jag 3d printat en keps till och vinklat fästet så att jag inte ska blända så mycket (stod 10m från ett fönster och tittade reflektionen)
Men då är lampan betydligt mycket mer nedvinklad motför vad jag skulle vilja ha den enbart för att se så bra som möjligt
IMG_6130.jpeg

Jag har en magicshinelampa som jag 3d printat en keps till och vinklat fästet så att jag inte ska blända så mycket (stod 10m från ett fönster och tittade reflektionen)
Men då är lampan betydligt mycket mer nedvinklad motför vad jag skulle vilja ha den enbart för att se så bra som möjligt
Visa bilaga 737478
Jag har ingen 3D-printer. Men tanken att banka till en aluplåt som en skärm (enligt samma princip) har slagit mig.

Jag har ingen 3D-printer. Men tanken att banka till en aluplåt som en skärm (enligt samma princip) har slagit mig.
den tar dessutom i viss mån tillvara ljuset som annars riktats uppåt.

ytterligare bonusar med keps är att själv slippa se lampan vid stående cykling, liksom att kepsen skyddar linsen vid transport och förvaring av lampan.

den tar dessutom i viss mån tillvara ljuset som annars riktats uppåt.

ytterligare bonusar med keps är att själv slippa se lampan vid stående cykling, liksom att kepsen skyddar linsen vid transport och förvaring av lampan.
Ska kepsen hindra bländning så kommer den ju också göra att lampan inte syns. Alltså du minskar din egen synlighet.

Det enklaste vore om folk slutade vara så oändligt puckade. Det är smått obegripligt hur man inte kan förstå att en stark lampa bländar om den är riktad rakt fram.
Hur ska man kunna sluta vara puckad?
"För bövelen din korkade tölp, bli mer intelligent!"
Nja... ;)

Visa bilaga 737478
Ser bra ut! Problemet är att gemene man inte har den fattningsförmågan, att det där är ett problem ens. Lite som Makten säger, folk är puckade i det avseendet.

Ser bra ut! Problemet är att gemene man inte har den fattningsförmågan, att det där är ett problem ens. Lite som Makten säger, folk är puckade i det avseendet.
Menade mer att trots mina fixar så är lampan riktad alldeles för långt "ner".

Så folk riktar antagligen bara lampan så att dom ser så bra som möjligt och sen struntar dom i resten

Eller omedvetna. "Puckat" att tro att man inte ser en cykel med bra/kraftig lampa och "skärm". Den lyser ju upp däck, omgivningar och marken.

Men nu handler ju egentligen tråden om blinkmonglon. Jag har svårt att förstå hur folk kan ondgöra sig över en lampa som blinkar med 8 lumen, det måste vara en psykologisk förstärkning av någon sort.

Men visst är det så att ett helljus bländar. Jag använder därför endast StVZO lampor eller motsvarande. Inte helt enkelt att veta hur högt man kan rikta dom dock, borde finnas med i manualen.
Kan man kanske svänga förbi bilprovningen och kolla?

Men nu handler ju egentligen tråden om blinkmonglon. Jag har svårt att förstå hur folk kan ondgöra sig över en lampa som blinkar med 8 lumen, det måste vara en psykologisk förstärkning av någon sort.

Men visst är det så att ett helljus bländar. Jag använder därför endast StVZO lampor eller motsvarande. Inte helt enkelt att veta hur högt man kan rikta dom dock, borde finnas med i manualen.
Jag håller med om att svaga lampor kan få blinka. Det stör mig inte alls.
Hur högt man riktar lyset är ju ganska enkelt att ta reda på. Ställ in så du ser ordentligt, knata sen fram ~20 meter och kolla om du blir bländad. I så fall, vinkla ner lite.
På lampor med tvärt avgränsad ljusbild är det extra lätt. Syns tydligt var ljuskäglan slutar.

Enklast är att tända lampan, ställa sig med cykeln framför en spegel/skyltfönster. Bländar det inte? Då är det väl ok.

För min B&M-lampa som jag har på pendlaren står det beskrivet i manualen hur den monteras så att ljuskäglan blir korrekt

Jag ställer cykeln framför en vägg, om övre gränsen på ljuskäglan rör sig uppåt när jag backar cykeln så bländar den. Idealet är väl att den rör sig yttepyttelite neråt.

Hm, kanske får pudla här. Tänkte ett varv till. Tänkte bara på situationer vid pendling o.d. när det är "halvljus" som gäller. Men i typ skogen, hur gör dom i Tyskland? Är det StVZO som gäller överallt där?

Jag använder därför endast StVZO lampor eller motsvarande. Inte helt enkelt att veta hur högt man kan rikta dom dock, borde finnas med i manualen.
Har du en stvzo är det rätt enkelt för då har den en skarp cut-off. Man brukar se strålen rätt tydligt mot staket eller husväggar, den ska då gå lite nedåt. På fotgängare får benen belysas upp till skrevet ungefär. Under inga förhållanden får mötande ansikten lysas upp.

Har du en stvzo är det rätt enkelt för då har den en skarp cut-off. Man brukar se strålen rätt tydligt mot staket eller husväggar, den ska då gå lite nedåt. På fotgängare får benen belysas upp till skrevet ungefär. Under inga förhållanden får mötande ansikten lysas upp.
Vildsvin, vad är det som gäller i möten med skogens grisar?

regelverket i tyskland har varit en viktig pådrivare i utvecklingen mot bättre cykellampor för gatubruk, men har varit mer än fyrkantigt.

det har nyligen ändrats, men t ex krävts monterade lampor även dagtid, och pinsamt länge var det förbjudet med batterilösningar annat än om cykeln vägde under en viss gräns.

helt otroligt.

det finns ett namn på fenomenet, och det kallas diskriminering.
Håller helt med tyskarna här, klart att en brukshoj ska ha fast monterad belysning som lyser så fort man hojar!

Jag gjorde en (enl mig bättre variant på) sådan moddning, med spridningslins+mer, till Magicshine MJ-808 redan >14 år sedan, ljuset blev bättre, både mindre bländande och bättre ljusbild på väg men ändå klart sämre på alla sätt jmf med den tidens bästa StVZO-lampa: Philips Saferide.
Min moddning för MS-lampan, jmf med Philips Saferide i original, var helt klart sämre och ännu större skillnad blev det jmf med min moddade Philips Saferide, med uppmätta >120 Lux.

Överskattat? Jag har aldrig stött på någon annan som har en så negativ bild av mänskligheten som du. Det är ”idiot” och ”pucko” och ”rövhatt” och ”imbecill” och betydligt värre tillmälen i var och varannan tråd där du är inblandad.

Hm, kanske får pudla här. Tänkte ett varv till. Tänkte bara på situationer vid pendling o.d. när det är "halvljus" som gäller. Men i typ skogen, hur gör dom i Tyskland? Är det StVZO som gäller överallt där?
Går väl som terräng där dvs ingen klassning behövs då det inte finns några väg eller trafikföreskrifter som reglerar det.

Kanske därför man sett utvecklingen på Lupine lampor att dom börjar komma med riktigt starka lampor som passar bra för en mtb i skogen men kör man halvljus så är det by the book för klassningen i Tyskland istället för man ska köra 2 lampor för bara hålla sig på rätt sida av lagen.

Tillbaka
Topp