blocket

blocket
Hehee...

Såg den här fiiiina skapelsen utanför grannhuset:

De vackra skärmarna passar fint ihop med transportskyddet i svart plast som sitter på hjulmuttern bak, omkullkörningskydd? Är det en Pace framgaffel?! Kolla även in stordrevet bak på kassetten, en riktig überväxel! Är styrröret reducerat?

blocket
Jo transport skyddet brukar sitta kvar på många cyklar man ser...
Ska vi bilda en hemlig klubb som snor transsportskydd om natten ikädda slängkappor??? ;P

blocket
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Hehee...
>
> Såg den här fiiiina skapelsen utanför grannhuset:
>
>
> De vackra skärmarna passar fint ihop med
> transportskyddet i svart plast som sitter på
> hjulmuttern bak, omkullkörningskydd? Är det en
> Pace framgaffel?! Kolla även in stordrevet bak på
> kassetten, en riktig überväxel! Är styrröret
> reducerat?

vadå, får man inte använda 8delade megarange frihjul nu eller? (de har ett hopp från 26 (2an) till 34 (1an) så det ser så kul ut)
själva ramen är ju bättre än på dom flesta "skrot-mtb": vevlagret sitter inte på baksvingen för en gångs skull

blocket
Det där diskuterade jag med polarna på söndagsturen i förrgår. Jag har på sista tiden sett irriterande många cyklar med framgaffeln bak och fram. En övervägande andel av dessa är cyklar som ungarna i 10-12-årsåldern far omkring på. Dessutom har min empiriska undersökning gett vid att den största andelen är av märket "Peak" samt andra av de märken som reas ut av Sportex, Cykelringen, Coop etc.
Ser framför mig familjefadern som köpt cykel för 1995:- till ungen (helst en för stor, så att de kan växa i den) och vill spara de där sista 300 kronorna i familjeekonomin genom att spara in på monteringskostnaden. "Det är ju en cykel, hur svårt kan det vara?"
Oftast så brukar ju växlar och bromsar vara hyfsade ur kartong, men vågar knappt tänka på vad som sker då de börjar bli slitna och ska justeras etc.

blocket
42Hz skrev:
> Kolla även in stordrevet bak på
> kassetten, en riktig überväxel!

Ja det där kan du ju håna om du vill. Men det där är smartare än du kan ana.. Hade den bara varit lite större hade jag skaffat ett själv. Bort med tätstegade 9 delade kransar för mtb!!

blocket
För några år sedan och anledningen till att jag började med mtb igen: Min granne sålde först en Gary Fisher Hoo Koo e Koo i stål till mig för 500:-(visserligen utan hjul men ändå). Sedan gick han till Cykelringen och köpte en XXXX mtb för 3 000:- (kommer inte ihåg vad skiten heter). Efter två dagar visade han mig den. Då hade han monterat RSTgaffeln bak-och-fram. Jag hjälpte honom att vända på den.

Nej, jag försökte inte lura honom! Jag påpekade för honom att den cykel som jag så gärna ville köpa - GF:en - var jättefin och hade jättefina rör och att 500:- var i lägsta laget. Han ville inte höja priset för den såg så anskrämlig ut. Ni som har sett den vet hur hemsk lacken var. Istället ville han ha en cykel där lacken glänste. Det fick han på Cykelringen. Och visst, transportskydden sitter kvar!

blocket
Jag ställer mig frågan om hur det går till när någon monterar framgaffeln fel?
Har dom aldrig sett en cykel tidigare?
Skräckexemplet jag sett var en stormarknad i Haninge där famgaffeln var bakvänd redan i butiken.

Fast jag har en teori. Dom flesta hojar som ser ut på det där viset har gängat styrlager och expandertapp, kan det ha något samband?

blocket
42Hz skrev:
> Hehee...
>
> Såg den här fiiiina skapelsen utanför grannhuset:
>

Ingen som noterade flaskstället monterat undertill på det undre ramröret?

Vad händer om en stor flaska sitter i det och framgaffeln bottnar?

Tar hjulet/däcket i flaskan/flaskstället?

/Fedde

blocket
Rippa skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kolla även in stordrevet bak på
> > kassetten, en riktig überväxel!
>
> Ja det där kan du ju håna om du vill. Men det där
> är smartare än du kan ana.. Hade den bara varit
> lite större hade jag skaffat ett själv. Bort med
> tätstegade 9 delade kransar för mtb!!

Förlåt, jag trodde inte texten skulle tolkas som något negativt. Aldrig fel med en klätterväxel!

blocket
fedde skrev:
> Ingen som noterade flaskstället monterat undertill
> på det undre ramröret?
> Vad händer om en stor flaska sitter i det och
> framgaffeln bottnar?
> Tar hjulet/däcket i flaskan/flaskstället?

Inget konstigt med det.. Sitter på många cyklar där flaskan eller flaskorna inte får plats på insidan..

blocket
Markus F skrev:

> Fast jag har en teori. Dom flesta hojar som ser ut
> på det där viset har gängat styrlager och
> expandertapp, kan det ha något samband?
>
Gängat lager och dessutom en gaffelkrona som var helt plan, vanligtvis ser man ju på kronan åt vilket håll det ska peka, sas. Man såg bara på navinfästningen och gaffellutningen när man tittade från sidan satt det blev fel försprång. Det ser ju ganska komiskt ut när en mtb-gaffel pekar rakt ner i marken.

blocket
Jo, vi kan nog enas om att det ser komiskt ut. Man vad menar du med resten?
Johan S skrev:

> Gängat lager och dessutom en gaffelkrona som var
> helt plan, vanligtvis ser man ju på kronan åt
> vilket håll det ska peka, sas. Man såg bara på
> navinfästningen och gaffellutningen när man
> tittade från sidan satt det blev fel försprång.
> Det ser ju ganska komiskt ut när en mtb-gaffel
> pekar rakt ner i marken.

blocket
Markus F skrev:
> Jag ställer mig frågan om hur det går till när
> någon monterar framgaffeln fel?

Sen har man ju sett folk som skruvar ihop framgaffeln fel, alltså vänder ytterbenen så bryggan slår i kronan. Det ser också ganska komiskt ut, eller hur Rippa och mytomspunnen?

blocket
oxr skrev:
> Markus F skrev:
> -----
> > Jag ställer mig frågan om hur det går till
> när
> > någon monterar framgaffeln fel?
>
> Sen har man ju sett folk som skruvar ihop
> framgaffeln fel, alltså vänder ytterbenen så
> bryggan slår i kronan. Det ser också ganska
> komiskt ut, eller hur Rippa och mytomspunnen?
>

För att inte tala om hur komiskt det är när man pillar isär inanmätet i en gammal Shimano body (och samtidigt dokumenterar hela operationen med bilder till reportage) för att sedan upptäcka att essentiella delar ligger kvar på arbetsbänken efter tidskrävande ihopsättning. Eller hur Oxr? :)

blocket
Jag har hört talas om en som monterade sin vänstervev på högersidan.. konstigt att det sker så mycket konstigt på den där Solna-baserade fotbollsklubben (inte AIK).

blocket
jomper skrev:
> Jag har hört talas om en som monterade sin
> vänstervev på högersidan.. konstigt att det sker
> så mycket konstigt på den där Solna-baserade
> fotbollsklubben (inte AIK).
>

Va? Vilken veritabel våldtäckt. Ha ha ha. Kylskåpet är nog för stort och innehåller för mkt öl... Fast å andra sidan - vem vill meka nykter.

blocket
Har ju ändå spårat ur nu, så apropå saker som inte ska pillas isär:
Hade en polare på den gamla goda tiden (då en DBS, 3-växlat och trumbroms fram var normen...) som fick för sig att pilla isär sitt Torpedo-nav i ren nyfikenhet. Sprooiing! Hundratals kulor, fjädrar, spårringar och gudveteallt som sitter i såna nav rullade ut över mekbordet åt alla håll... Han fick gå till skolan sen. Hans pappa var inte glad. Mental note: om nåt funkar, håll tassarna borta.

blocket
42Hz skrev:
> Kolla även in stordrevet bak på
> kassetten, en riktig überväxel!

Han kanske e tokproffs och vet att han bara använder vissa växlar ;) för att spara vikt hö hö

blocket
[ot]
Det går bra att vara nära ändå. Jag låg bakom en van vid ett tillfälle och den bromsade och det gjorde jag med men en väldigt kort bit för bromsvajern gick av. Det ordnade sig med bromsandet ändå för vanen stod ivägen så jag stannade på en jättekort sträcka, trots min trasiga bromsvajer.
Efter den incidenten kollar jag vajrar lite oftare...
[/ot]

blocket
fedde skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Hehee...
> >
> > Såg den här fiiiina skapelsen utanför
> grannhuset:
> >
>
> Ingen som noterade flaskstället monterat undertill
> på det undre ramröret?
>
> Vad händer om en stor flaska sitter i det och
> framgaffeln bottnar?
>
> Tar hjulet/däcket i flaskan/flaskstället?
>
> /Fedde

Jag undrade just det? varför finns det fästen under ramen på polarns nyinköpte Kona? verkar ju livsfarligt att fästa något där...
>

blocket
ÄSCH! Men tack ändå =)
Det gick bra. Det hände inne i stan och det gick ganska sakta. Först slog däcket i kofångaren. Väldigt kort därefter dunkade barendsena i dörrarna och det var efter det pannan mötte bakrutan. Sedan hände allt i omvänd ordning och jag stod bakom bilen och såg förmodligen ganska förvånad ut. Föraren var snäll och förstod vad som hänt när vi såg vajern.

blocket
plumse skrev:
> Den här gillar jag:
>
>
>
>
>
> ______________________________________
> En idé är alltid bra tills den testats

Jag e ny här... förstår inte vad det är för fel på den gaffeln... kan nån förklara.

blocket
Khayman: Ytterst få/Inga no-name gafflar kan mäta sig med Marzocchi och Rock Shox. Dessutom är det inte helt vanligt med 80mm slag på en DC-gaffel...

blocket
Muerto skrev:
> Khayman: Ytterst få/Inga no-name gafflar kan mäta
> sig med Marzocchi och Rock Shox. Dessutom är det
> inte helt vanligt med 80mm slag på en DC-gaffel...
>
Ahaaa.. såklart :) tackar!

blocket
plumse skrev:
> > Vad är det med folk och gaffelmontering?
>
> ______________________________________
> En idé är alltid bra tills den testats

Jag kan bara instämma med en tidigare skribent att just Peak är överrepresenterade när det gäller felmonterade framgafflar. Dessvärre så tror jag att det är butikernas personal som i vissa fall skruvar ihop cyklarna!

I ett fall har en bekant köpt en cykel på Sportex. En 20" MTB avsedd för små barn. Gaffeln satt helt galet och man insåg att balansen på cykeln inte är den bästa.

Ett par veckor senare såg jag en far på väg till Sportex med en annan liten 20" MTB, även den med felmonterade gaffel. Han såg inte glad ut.

Visst ser det knasigt ut, men att cykelns funktion är satt ut spel är betydligt värre. Bekanten sålde den felmonterade MTBn till en granne. Jag påpekade lite fint att cykeln nog var felmonterad, och att de borde se över det.

En tid senare så vurpade grannen så illa att styret "snurrade runt" och änden åkte rakt in i magen. Det blev en rejäl utgjutelse och raka spåret till akuten.

Det slutade utan allvarliga men. Men felmonterade fordon är inte att leka med. Det är lite skrämmande att man nu kan köpa billiga Kinatillverkade mopeder på postorder. I byggsats, så klart.

Tacka vet jag Hobbex cykelbilar, de var ju ändå omöjliga att få ihop.

Tillbaka
Topp