Blockettråden 2

rois

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Elcykel-ägare verkar vara jävligt otursförföljda, laddaren försvinner alltid..
Jag har sett många skumma annonser på Tradera om elcykeldelar. Det verkar vara en avstjälpningsplats för allehanda skumt gods. En Traderare sålde ett otal batterier av olika slag från sin/sina stulna elcyklar. Kanske 5 batterier på 2-3 månader. Extremt otursförföljd. Tradera stängde till slut av säljaren.

jolov

Aktiv medlem
Blockettråden 2

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2

rois

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Det är extremt tråkigt med försäljning av cyklar och elcyklar som uppenbart är stöldgods.
Elcykel minus laddare = stöldgods. Man råkar inte slarva bort laddare till en elcykel. Ännu mindre till två elcyklar.
Jag hade ett inlägg för några dagar sedan om en säljare på Tradera som sålde under samma förutsättningar. Och köpare är så naiva att de köper. Alternativt de är medvetna men vill ha en billig elcykel.

Tomcaten

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Det är extremt tråkigt med försäljning av cyklar och elcyklar som uppenbart är stöldgods.
Elcykel minus laddare = stöldgods. Man råkar inte slarva bort laddare till en elcykel. Ännu mindre till två elcyklar.
Jag hade ett inlägg för några dagar sedan om en säljare på Tradera som sålde under samma förutsättningar. Och köpare är så naiva att de köper. Alternativt de är medvetna men vill ha en billig elcykel.
Kan inte vara så svårt, bovarna är inte så smarta ändå som att åka till annan stad och sälja.
De förtjänar ett gatlopp ändå de som håller på såhär.

Dwiz

Ny medlem
Blockettråden 2
Vad är ett rimligt pris att buda på nedanstående annonser? Jag är helt grön och försöker hitta en vettig hardtail till ett vettigt pris.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Trek Superfly 5 https://www.blocket.se/vi/92326402.htm

Crocko

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Vad är ett rimligt pris att buda på nedanstående annonser? Jag är helt grön och försöker hitta en vettig hardtail till ett vettigt pris.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Trek Superfly 5 https://www.blocket.se/vi/92326402.htm

Det är ju en och samma annons i bägge länkarna och då säljaren bytt ut en massa delar så är han tydlig med att inget intresse finns för skambud, kanske 6500 och du vill ha cykeln

Crocko

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Blev lite fel. Nu borde den andra cykeln finnas länkad?

Om inte: https://www.blocket.se/annons/gavleborg/ghost_mtb_29_/91286164
Prutning är en väldigt individuell sport, men 20% kan man ju testa.
Frågan är ju vad du vill ha, det är ju ganska olika pris och utrustning, en lite äldre med bättre komponenter och en lite enklare och nyare.

Affären blir ju aldrig bättre än om köparen förväntningar stämmer med varan, skall du bara ha en MTBs att rulla runt på köp den billigare, tror du att detta är din grej köp den dyrare där du kan behålla delar om du väljer att köpa en modernare ram i framtiden.

Dwiz

Ny medlem
Blockettråden 2
Prutning är en väldigt individuell sport, men 20% kan man ju testa.
Frågan är ju vad du vill ha, det är ju ganska olika pris och utrustning, en lite äldre med bättre komponenter och en lite enklare och nyare.

Affären blir ju aldrig bättre än om köparen förväntningar stämmer med varan, skall du bara ha en MTBs att rulla runt på köp den billigare, tror du att detta är din grej köp den dyrare där du kan behålla delar om du väljer att köpa en modernare ram i framtiden.
Tack för hjälpen.
Har hittat ett intresse för mtb. Tanken är att börja testa lite i skogarna för att få känsla för sporten. Sen om jag får feeling för det så är jag inte främmande för att köpa en ny till nästa år.

Men känns ju "lättare" att ha en stående i garaget för 3500 än 7000, om jag mot förmodan inte skulle tycka det är kul.

Crocko

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Tack för hjälpen.
Har hittat ett intresse för mtb. Tanken är att börja testa lite i skogarna för att få känsla för sporten. Sen om jag får feeling för det så är jag inte främmande för att köpa en ny till nästa år.

Men känns ju "lättare" att ha en stående i garaget för 3500 än 7000, om jag mot förmodan inte skulle tycka det är kul.
Då tror jag du har svarat på frågan själv, här kommer en del ha svårt att relatera då vi reda är bitna och kan ha 3st 50,000kr cyklar i garaget :)

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Jaha, det för 850 var för 11 vxl. Det här är för 12. Men ändå, så mycket kan man inte ta för en nästan ny. Förstår mig inte på folk ibland.
Screenshot_20200812-174631_Samsung Internet.jpg

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Köpte ett helt nytt XX1 vevparti(nyaste) för 2400 med vevlager för ett tag sen. Det fanns också en annons förut på ett nytt Stylo Carbon för 1500kr.

Men vissa verkar inte förstå att man inte kan ta så mycket för nånting man tagit av sin nya cykel. Man får ju inget kvitto, ingen garanti. Det är en annan sak om man köpt delen ny i affär och har kvitto. Men inte heller då tar man fullpris.

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Jaha, det för 850 var för 11 vxl. Det här är för 12. Men ändå, så mycket kan man inte ta för en nästan ny. Förstår mig inte på folk ibland. Visa bilaga 435704
Så mycket? Du menar 115% av nypris? 😁🙈 Nä, det är faktiskt inte ok. För det kan väl inte vara så att det finns en proviniense här som säljaren glömt att informera om? Det kanske är Michael Jacksons gamla prylar? Eller så användes de ombord på Titanic?

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Xx1 kostar ju typ 1500 spänn, för många har bytt till effektvev eller köpt ett dub groupset och säljer av
Har inte kollat priserna nu men det kostar iallafall 5500kr på Bikester. Såpass billigt blir det inte, såg en annons nyligen här på ett X01 Dub för 3000, eller så var det 3500, kommer inte ihåg. Egentligen fick jag det för 2100(inkl klinga), eftersom vevlagret råkade passa min cykel.

Däremot går de äldre XX1 med små bokstäver ibland för runt 1500. Såg ett nytt sånt förut med BB30 för 1300.

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Det stora mysteriet är väl att den verkar vara tyngre än NX eagle
X1 är väl äldre varianter på Sram växelkomponenter, men ser att det finns nya cyklar som kommer med sånna vevpartier fortfarande. Undrar varför de har börjat med det igen. Visste inte att det var tyngre. Annars skulle NX duga för mig.

jonte987

Aktiv medlem
Blockettråden 2
X1 är väl äldre varianter på Sram växelkomponenter, men ser att det finns nya cyklar som kommer med sånna vevpartier fortfarande. Undrar varför de har börjat med det igen. Visste inte att det var tyngre. Annars skulle NX duga för mig.
Läste att X1 är OEM? Ja, det är kanske en äldre serie det visste jag inte. Jag tror NX står sig rätt bra i pris/vikt om man bortser från original klingan.

Allroad

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Osar stulet, speciellt om man kikar på personens profil. Har väldigt svårt att se denna person glida runt med en garmin på styret och spd-skor..
Screenshot_20200813_005439_com.sec.android.app.sbrowser.jpg

Allroad

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Bara skicka tråden till Polisen för såhär kan vi inte ha det. Alltså medlemmar på happy luskar upp massa detektiv-arbete för uppenbart stulna cyklar som säljes av kriminella ligor som satt upp det som en verksamhet men det resulterar inte i någon förändring så det kommer bara fortsätta.
Jag är bara självutnämnd dass-detektiv och har speciella arbetstider..

NickPick

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Bara skicka tråden till Polisen för såhär kan vi inte ha det. Alltså medlemmar på happy luskar upp massa detektiv-arbete för uppenbart stulna cyklar som säljes av kriminella ligor som satt upp det som en verksamhet men det resulterar inte i någon förändring så det kommer bara fortsätta.
Har skickat in några gånger men aldrig hört något mer.
Brukar skriva ärende till blocket att det är stulna cyklar dock.

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Med tanke på hur ofta både batteri och laddare verkar försvinna, vågar man ens köpa en elcykel?
Det vågar du. Utan tvekan. Jag har hjälpt mamma med det där. Hon har laddaren på ett givet ställe i garaget, där batteriet även laddas vid behov (allt för att minska risken för förvirring och riskera att laddare eller batterier förläggs vid detta riskmoment), samt batteriet fastlåst på cykeln. Som i sin tur står fastlåst på sin givna plats i carporten. Inte en enda borttappad pinal, trots att allt är sprojlans nytt. Jag har övervägt att starta en webbaserad kurs.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer