Blockettråden 2

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Det har ju redan tjafsats om "nyskick" mer än en gång. Semantik och hur man är uppväxt med ett visst ord spelar roll. För mig är det beskrivande av en produkt som framförallt viusuellt är i skick som nytt men använder man ordet så har man redan där sagt att den inte är ny (för mig). Annars använder man ordet "ny". Det finns väl ingen riktig definition, det är väl ett hittepåord, men så här kan man ju använda det till exempel

"
  1. Åtta år senare var bilen i nyskick och under åtskilliga år har den varit populär cortegebil för nykläckta studenter.
"

Men för vissa så betyder ordet att produkten måste vara i samma skick som ny, dvs då kan det omöjligt vara använd. Jag tror dock att de flesta som läser en annons förstår vad som menas. Sen är ibland annonsskapare lite väl generösa när man sätter "nyskick" på sin vara

Happyride är ju inte ensamma om att tjafsa om det :)

Inte tjafsa - diskutera. 😉

Argos

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Språklig allergi eller inte. Språket urvattnas när det behandlas på det här viset. Ny är ny och begagnad är begagnad, jag ser inte vitsen med att sudda ut den diskrepansen.

Att tröjan mycket väl kan vara i ett mer användarvänligt skick efter tvätten än före densamma är en helt annan fråga.
Då är det väl värre med glasögonen från samma säljare. Mer använda än tröjan men ändå nyskick även på dem.

H.

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Språket urvattnas när det behandlas på det här viset. Ny är ny och begagnad är begagnad, jag ser inte vitsen med att sudda ut den diskrepansen.
Sen när blev adderande av nya ord med nya betydelser urvattning av språket? Om något är det väl din svartvita syn som skapar urvattning. Hur många ord för snö har du?

Edit: Förtydligande angående sidospåret om snö:

Vad ska man med ordet 'skare' till?
"Snö är snö och is är is, jag ser inte vitsen med att sudda ut den diskreptansen"

Senast ändrad:

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Sen när blev adderande av nya ord med nya betydelser urvattning av språket? Om något är det väl din svartvita syn som skapar urvattning. Hur många ord för snö har du?

Edit: Förtydligande angående sidospåret om snö:

IM tycker till om ordet skare:
"Snö är snö och is är is, jag ser inte vitsen att sudda ut diskreptansen"
Om det sista är ett korrekt citat av mig vill jag att du återger källan. Om inte ber jag dig att plocka det, och låta mig föra min egna talan.

Jag förstår din liknelse med snö, men jag finner den inte relevant i förhållande till den problematik jag har belyst.

Vad mig anbelangar ser jag vår diskussion kring frågan som avslutad. Men som sagt. Var snäll att ordna till det där med citatet.

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
För mig betyder "nyskick" - i samma skick som ny, men är lätt begagnad. Precis som i annonsen alltså.

Det är ju en rimlig tolkning. Min fråga blir ju då varför annonsören behöver skriva både och. Beskrivningen av varan är ju bra och ger en god bild av vad jag som köpare kan förvänta mig när det kommer till skicket. Utan att blanda in ett begrepp som inte är helt entydigt. Ger det dig, utifrån din tolkning av begreppet nyskick, ytterligare information, utöver den som givits i annonsen i övrigt? Skulle det vara någon skillnad om den övriga texten i annonsen inte funnits med?

wukkaN

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Vet inte vad som är värst just nu.
Att jag bryr mig att läsa om detta, att någon annan bryr sig att debattera detta eller att det finns så många med så mycket ledig tid och så små bekymmer att ordet "nyskick" upplevs besvärande.
Allt är relativt. Jag tex. är oerhört störd av att Paradise Hotel har haft parceremonier på måndagar den här säsongen. Dock verkade detta ordnas i onsdags men av någon outgrundlig anledning så höll dom på valet fram till nu idag. Det är skandal! Skitsäsong.

OBS! Säg inte hur det gick, har inte sett dagens avsnitt än.

Stumpy

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Det är ju en rimlig tolkning. Min fråga blir ju då varför annonsören behöver skriva både och. Beskrivningen av varan är ju bra och ger en god bild av vad jag som köpare kan förvänta mig när det kommer till skicket. Utan att blanda in ett begrepp som inte är helt entydigt. Ger det dig, utifrån din tolkning av begreppet nyskick, ytterligare information, utöver den som givits i annonsen i övrigt? Skulle det vara någon skillnad om den övriga texten i annonsen inte funnits med?
Den skulle kunna vara använd och nerskitad så att tvätten inte gjorde den som ny, eller använd och repad i tyget. Då skulle den inte vara i nyskick, även om den bara är använd en gång och sedan tvättad. Jag tycker alltså att nyskick tillför något i form av att den är lika bra som ny. Hade den varit använd och nytvättad, men inte angetts som nyskick, så skulle jag funderat på om det kanske var något fel på den ändå.

Blockettråden 2
Ang. diskussionen ovan...

Denna person måste ha löst problemet med tidsresor.

Cykeln har förvandlats från "nästan helt ny" - eventuellt nyskick? - till "helt ny". Såklart med en prisförändring också!

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Den skulle kunna vara använd och nerskitad så att tvätten inte gjorde den som ny, eller använd och repad i tyget. Då skulle den inte vara i nyskick, även om den bara är använd en gång och sedan tvättad. Jag tycker alltså att nyskick tillför något i form av att den är lika bra som ny. Hade den varit använd och nytvättad, men inte angetts som nyskick, så skulle jag funderat på om det kanske var något fel på den ändå.
Det är ett rimligt resonemang.
Personligen har jag nog ett närmast diametralt utgångsläge. Om annonsören beskriver varan då väl som i det här fallet (exklusive nyskick) utgår jag från att personen även skulle ange eventuella defekter på samma noggranna vis.

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Ang. diskussionen ovan...

Denna person måste ha löst problemet med tidsresor.

Cykeln har förvandlats från "nästan helt ny" - eventuellt nyskick? - till "helt ny". Såklart med en prisförändring också!
Mina kunskaper kring tidsresor är högst begränsade. Men är serva en helt ny cykel förefaller mig lätt överflödigt. 😁

Stumpy

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Det är ett rimligt resonemang.
Personligen har jag nog ett närmast diametralt utgångsläge. Om annonsören beskriver varan då väl som i det här fallet (exklusive nyskick) utgår jag från att personen även skulle ange eventuella defekter på samma noggranna vis.
Man kan väl då konstatera att det är bra att skriva nyskick om skicket är som ny, eftersom en del tillskriver det påståendet ett värde. Det gjorde ändå bara annonstexten marginellt längre.

Argos

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Moped på Happyride, vart är världen på väg...

Screenshot_20210419-221456.png

xyz-saft

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Den platsar i alla fall här i tråden. Kolfiberhardtail med aluminiumram. Men för 2000:- så hade den kanske varit intressant.
Säkert en helt okej cykel om allt är i bra skick. Det är priset som är orimligt högt. Bara att hoppas ingen blir lurad och köper den för det. Undrar också när hjulen kostade 8500 kr. Samtidigt som cykeln köptes?

jonte987

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Fast är de high end så kan man säkert få minst 1000 bara för hjulen.

Vad är det för växel? 9s från 2001 eller nåt sånt? Tycker den liknar min.

Calcifer

Medlem
Blockettråden 2
3.png
Jag vet inte om det är något jag missar eller om jag bara är dålig på att räkna..

1.png
En ny Habit 5 kostar 24990kr.

4.png
Den begagnade i annonsen har visserligen fått ovanstående uppgraderingar..

2.png
Men jag får ändå inte totalsumman till 45k, har jag missat något eller tycker säljaren att hens arbetsinsats gör att hojen är värd 5k över nypris?

Stumpy

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Om man nu har de bästa hjulen, varför säljer man de då?

1619076460777.png

Man ser ganska ofta annonser där säljaren hyllar sin vara. Blir ofta nyfiken på varför de säljer.

Senast ändrad:

GustafH

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Om man nu har de bästa hjulen, varför säljer man de då?

Visa bilaga 483875

Man ser ganska ofta annonser där säljaren hyllar sin vara. Blir ofta nyfiken på varför de säljer.

Många skriver ju också en snyfthistoria om varför de säljer. Who cares? Men det är väl fördelen med att göra sin research först och sen kolla annonserna, då vet man vad man är ute efter och kan hoppa över säljsnacket.

NickPick

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Visa bilaga 483862
Jag vet inte om det är något jag missar eller om jag bara är dålig på att räkna..

Visa bilaga 483866
En ny Habit 5 kostar 24990kr.

Visa bilaga 483868
Den begagnade i annonsen har visserligen fått ovanstående uppgraderingar..

Visa bilaga 483870
Men jag får ändå inte totalsumman till 45k, har jag missat något eller tycker säljaren att hens arbetsinsats gör att hojen är värd 5k över nypris?
Är du säker på att han har köpt prylarna på bike24 då?

Masjevel

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Säljes pga fel stl? 🙂
Varför väljer någon att lägga ut bilder på sitt barn i en blocketannons?
Omelettsimon kunde gott fotat sig själv istället.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer