Blockettråden 2

Valhalla_

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Ram från 2014...? Kanske köpt då från nåt skumt gammalt lager, men hoppas inte den är tillverkad då 🙂

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Norco Dartmoor DH Team Large 26" downhill https://www.blocket.se/vi/96065258.htm

Visa bilaga 481981
Var fick han in Dartmoor i det hela? Mycket i annonsen tyder på okunskap. Han är väl en sån som köpt en DH hoj och trampar runt med den på grusvägar, sittandes i sadeln. "Det är så bra komfort".

Det sitter ju till och med reflexer på!🤮

NickPick

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Sällan någon ska ha ersättning för en cykelkartong...

Bilagor

• Screenshot_20210414-094454_Chrome.jpg
    Screenshot_20210414-094454_Chrome.jpg
    233.4 KB · Besök: 243

ostrand

Aktiv medlem
Blockettråden 2

Bilagor

• Screenshot_20210414-205056_Blocket.jpg
    Screenshot_20210414-205056_Blocket.jpg
    190.7 KB · Besök: 39
  • Screenshot_20210414-205106_Blocket.jpg
    Screenshot_20210414-205106_Blocket.jpg
    229.2 KB · Besök: 37

Argos

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Säljer ett par lågbudget 33 tpi Dillinger 4 ej vikbara vajerdäck, och hänvisar med länk med prisindikation till de avsevärt dyrare vikbara 120 tpi-däcken...

Samma sak med Surly-däcken. Fy faan.

Senast ändrad:

aribr

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Säljer ett par lågbudget 33 tpi Dillinger 4 ej vikbara vajerdäck, och hänvisar med länk med prisindikation till de avsevärt dyrare vikbara 120 tpi-däcken...

Samma sak med Surly-däcken. Fy faan.

Rapporterad.

Maakus

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Ja jävlar, la ut en annons på blocket.
Varför utsätter man sig för det?
Facebook marketplace är ju mer civiliserat.

Kanske dyker annonsen upp här snart när jag lackar ur på alla frågor.

moros

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Den här känns prisvärd med ett nypris på 35-40k
Drar folk bara till med ngt för att de får feeling lr?

Gör inte kedjan sig bättre på drivlinan? Fixar han det så kan han nog få 10'

Berk

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Den här känns prisvärd med ett nypris på 35-40k
Drar folk bara till med ngt för att de får feeling lr?

Ägaren verkar har kört länge så, det finns många skador från kedjan på överröret.

Laan84

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Rimligt prissatt och god beskrivning, så igen skugga över säljaren i det avseendena. Men att en använd tröja skulle vara något annat än just använd och således begagnad är fullkomligt absurt i min begreppsvärld.

Det står nyskick, det är ju inte samma sak som ny. Känns som ett etablerat begrepp.

H.

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Ehuru begreppet nyskick skulle skilja sig från begreppet ny, vilket har diskuterats tidigare i tråden, är en tröja som är använd och tvättad näppeligen ny eller i nyskick.
Rent objektivt är tröjan antagligen renare efter att ha använts en gång och därefter tvättats, än vad den är när den kommer direkt från butik. Att den inte är ny är uppenbart, den säljs ju begagnad. Men i detta fall och med tydlig förklaring till omständigheterna tror jag det bara handlar om språklig allergi om ordet "nyskick" skapar problem.

Berk

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Rent objektivt är tröjan antagligen renare efter att ha använts en gång och därefter tvättats, än vad den är när den kommer direkt från butik. Att den inte är ny är uppenbart, den säljs ju begagnad. Men i detta fall och med tydlig förklaring till omständigheterna tror jag det bara handlar om språklig allergi om ordet "nyskick" skapar problem.

Håller med.

Men varför använder men "nyskick" då om inte i den här fallet? Om man bara har tagit en tröja ut posan och har provat den är den i samma skick som många man köper som ny (antagligen?) direkt i en butik.

EDIT: kanske förstår jag: nyskick = helt ny varan men säljas begagnad

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Det har ju redan tjafsats om "nyskick" mer än en gång. Semantik och hur man är uppväxt med ett visst ord spelar roll. För mig är det beskrivande av en produkt som framförallt viusuellt är i skick som nytt men använder man ordet så har man redan där sagt att den inte är ny (för mig). Annars använder man ordet "ny". Det finns väl ingen riktig definition, det är väl ett hittepåord, men så här kan man ju använda det till exempel

"
  1. Åtta år senare var bilen i nyskick och under åtskilliga år har den varit populär cortegebil för nykläckta studenter.
"

Men för vissa så betyder ordet att produkten måste vara i samma skick som ny, dvs då kan det omöjligt vara använd. Jag tror dock att de flesta som läser en annons förstår vad som menas. Sen är ibland annonsskapare lite väl generösa när man sätter "nyskick" på sin vara

Happyride är ju inte ensamma om att tjafsa om det :)

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Språklig allergi eller inte. Språket urvattnas när det behandlas på det här viset. Ny är ny och begagnad är begagnad, jag ser inte vitsen med att sudda ut den diskrepansen.

Att tröjan mycket väl kan vara i ett mer användarvänligt skick efter tvätten än före densamma är en helt annan fråga.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer