Blockettråden 2

Gregorz

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Bra gig.

Bilagor

• Screenshot 2022-11-05 10.57.27.png
    Screenshot 2022-11-05 10.57.27.png
    55.5 KB · Besök: 234

NickPick

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Jag upplever att det mesta går att sälja. Och oftast inte så dumt för plånboken att sälja i delar om man orkar, svårt att få ut hela värdet i delar när cykeln säljs komplett.

Gjorde ett excel-blad när jag sålde hoj i våras med högst rimliga priser på de ingående delarna och den kompletta cykeln fick säljas med mer än 10% i "rabatt".
Kollade lite delar och måste flika in med en liten update:
Hittills är kassett, vevparti, bakväxel och styrstam sålt om man får lite på annonseringen. Det var väl ungefär som jag tänkt mig. Kvar är "allt annat" :o

weldion

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Hittills är kassett, vevparti, bakväxel och styrstam sålt om man får lite på annonseringen. Det var väl ungefär som jag tänkt mig. Kvar är "allt annat" :o
Du vet om att folk har sålt cyklar i delar förut och att det har lyckats?
Min erfarenhet är att det mesta som läggs ut för försäljning här på HR blir sålt. Kan ta lite längre tid ibland bara.

NickPick

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Du vet om att folk har sålt cyklar i delar förut och att det har lyckats?
Min erfarenhet är att det mesta som läggs ut för försäljning här på HR blir sålt. Kan ta lite längre tid ibland bara.
Ja men det betyder väl inte alltid att det är en tioprocentig uppsida va? Jag själv tycker lösa delar är svårt att bli av med på happy, för oavsett annonserat pris så är det alltid bazaarprut.
Saker som ligger ute länge brukar ju även minska i pris eller säljas med rea.

eucalyptus

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Ja men det betyder väl inte alltid att det är en tioprocentig uppsida va? Jag själv tycker lösa delar är svårt att bli av med på happy, för oavsett annonserat pris så är det alltid bazaarprut.
Jag har sålt en drös med grejer på happy senaste åren. Tror faktiskt aldrig någon har prutat på mina annonser 🤓 Brukar sätta låg priser eftersom jag vill bli av med grejerna och hellre ser att de kommer till användning någon annanstans. Visserligen tar vissa annonser väldigt lång tid men till slut är det någon som är intresserad.
*edit, någon kanske har prutat men det har sällan varit mycket isf.

Valhalla_

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Då sätter du för höga priser i så fall. Eller så säljer du delar som ingen vill ha.
Jag har sålt mängder med delar senaste åren och det är sällan att någon prutar och när det sker är det oftast rimligt.

De tillfällen jag noterat att det är svårt att bli av med delar är i samband med semesterperioder när folk är bortresta, i januari när julen är betald, samt kvällstid efter 22:00 när alla happyiter lagt sig.

xyz-saft

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Köpa begagnad klocka och spara 194 kr

Eller köpa en ny med garantier och annat

Missar jag något?

Bornlikethis

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Köpa begagnad klocka och spara 194 kr

Eller köpa en ny med garantier och annat

Missar jag något?
Varför skriver man ut att den är köpt i svensk butik? Är det någon kvalitetsstämpel?

hanek082

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Varför skriver man ut att den är köpt i svensk butik? Är det någon kvalitetsstämpel?
jag gillar att köpa i lokala butiker så gott det går för att stödja lokala förmågor och betalar gärna någon % extra. Även när man handlar online ska lagret gärna ligga i Sverige. Så det är en fördel om den är köpt lokalt även vid begagnat, om det finns garanti kvar så kan det vara enklare att hantera också.

Dock är detta endast då jag själv vill att de jag handlar från betalar skatt i Sverige så man får tillbaka lite den vägen också.

Sen finns det garantipeoblem ibland när varor passerar gränser, har en Roomba dammsugare som jag köpte när jag bodde i Tyskland. Den gick sönder inom 6 månader men efter en flytt till sverige och då avsa sig Roomba all garanti då det var i ”fel” land…

hanek082

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Om man köper saker online inom EU betalar man moms i Sverige, förutom om butiken säljer riktigt lite till Sverige.
Fast det handlar även om anställdas skatter osv. Alltid bättre för Sverige om lager osv finns i Sverige.. mer pengar till vår skola, omsorg osv.. ger även fördelar till företag som Lyko eller Clas Ohlson som har lager på landsbygden istället för alla logistikparker.

ooms

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Fast det handlar även om anställdas skatter osv. Alltid bättre för Sverige om lager osv finns i Sverige.. mer pengar till vår skola, omsorg osv.. ger även fördelar till företag som Lyko eller Clas Ohlson som har lager på landsbygden istället för alla logistikparker.
Dock får det ju vara nån måtta på det hela. Se på t.ex. cykeldelar, bilreservdelar, motorolja, m.m., där påslaget jmf mot Tyskland ofta är 100% eller mer. Då sitter det nån och skär emellan utan att tillföra ett uns värde, i såna fall är det snarast en skyldighet att handla fr utlandet så att dessa ockrare tvingas anpassa sig.

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
För att inte tala om skillnaderna i arbetsförhållandena (många gånger och än så länge).

Bornlikethis

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Jag förstår att det finns argument att köpa direkt från svensk butik istället för att köpa från utlandet. Men när det gäller begagnatmarknaden så spelar ju alla dessa argument inte någon större roll. Garantin gäller mig veterligen som @Stumpy är inne på första ägare, då det är denne som ingått kontrakt med butiken. Man stödjer ju inte den lokala handeln mer genom begagnatköp. Dessutom är ju varan i sig är ju samma sannolikt tillverkad i Sydostasien, oavsett var den köptes.

Ärligt talat så uppfattar jag det snarare som ett argument att försöka lägga ett begagnatpris som ligger över nypris från tex Tyskland.

eucalyptus

Aktiv medlem
Blockettråden 2

krikje

Ny medlem
Blockettråden 2
Håller du koll på att även växeltrigger, dropper och båda bromsskivorna är sålda nu? Så är det bara ”allt annat” kvar!

Topp