Blockettråden 2

NickPick

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Kompis.

Bilagor

• A3719CE9-1D6B-4891-B145-2F65673111CE.png
    A3719CE9-1D6B-4891-B145-2F65673111CE.png
    195.7 KB · Besök: 257

Glenn Dahl

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Screenshot_20221122-070607_Chrome.jpg

Njaeee, jag hoppar nog nog men för den som är sugen på dessa tuber rekommenderar jag att köpa dom via länken i annonsen till Bikester för att få dom 105:- billigare per tub samt dessutom fraktfritt vid redan 2 styck.👍

DarkMatter

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Visa bilaga 594839

Njaeee, jag hoppar nog nog men för den som är sugen på dessa tuber rekommenderar jag att köpa dom via länken i annonsen till Bikester för att få dom 105:- billigare per tub samt dessutom fraktfritt vid redan 2 styck.👍

Schysst ändå att säljaren hjälper en att hitta bästa pris.

1669099791497.png

Gregorz

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Jag har träffat massor av personer som har varit jättehyvens, ärliga och ambitiösa men som inte har bott i Sverige så länge som hade kunnat skriva en annons på det där sättet.
Det har jag med, men man kan ju vara fuffens ändå.
He's back!

Blockettråden 2

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Blockettråden 2
Om ni hittar en SAAB 96 Montecarlo eller en Porsche 911 RS på Blocket där det i annonsen framkommer att orginal var en "vanlig" SAAB 96 eller Porsche 911 kallar ni det då också bedrägeri? Det är med en 90-tals MTB som nämnda bilar, trevligt att glida runt i eftersom de är så snygga :)
Geometri och utseende är lika mellan en Avalanche och en Zaskar ram. Gällande materialet i rören är 7005 dyrare än 6061 men produktionmetoden skiljer sig och Zaskar ramar var därför dyrare när det begav sig.

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Jag tycker GT för snygga hojar. Någon närmare kunskap om dem än så har jag inte. Jag lyssnar till er andra som förefaller vara bättre insatta.

Att saluföra en 911 som en 911 RS är förkastligt oavsett vad säljaren trodde sig köpa en gång i tiden. Beroende på hur den tänkta annonsen var utformad skulle möjligt bedrägeri antagligen vara en, men inte den enda, av de tankegångar jag vandrat i, ja.

NickPick

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Om ni hittar en SAAB 96 Montecarlo eller en Porsche 911 RS på Blocket där det i annonsen framkommer att orginal var en "vanlig" SAAB 96 eller Porsche 911 kallar ni det då också bedrägeri? Det är med en 90-tals MTB som nämnda bilar, trevligt att glida runt i eftersom de är så snygga :)
Geometri och utseende är lika mellan en Avalanche och en Zaskar ram. Gällande materialet i rören är 7005 dyrare än 6061 men produktionmetoden skiljer sig och Zaskar ramar var därför dyrare när det begav sig.
Eftersom du själv har så bra koll så ser jag ingen anledning att försöka försköna vad det är för cykel. Annan metod och annat material samt ett eget modellnamn gör ju att ordet zaskar inte ens behöver nämnas utom kanske ”trodde det var en X vid köp men det visade sig vara fel”.
Jag hoppas du får den såld, det där är ju cyklar som den yngre generationen inte kommer ha en endaste relation till.

Tråkigt att märket blev som det blev, GT alltså.

simson

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Rimligt pris för denna skönhet?
Visa bilaga 595928
Hade det varit 1991modellen med upsidedowngaffeln hade jag köpt den direkt , fast inte för de pengarna, var nere på VW/Audi på hammarby fabriksväg å dreglade många gånger , inte många heldämpade och skivbromsade på den tiden😜
Ska rätta mig själv det var senare runt 97-98 som den kom , kollade med farsan när han köpte bilarna och det var 91 och 98….
Mange

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Idag dök det upp ännu en effektmätare från samma person. Fantastiskt att sortimentet tar slut snabbt i rean för att en maestro ska försöka tjäna några hundra per effektmätare och därför rensar bikester. Skulle aldrig handla en vara av en sådan säljare.
Varför inte?
Hur tror du att all annan laglig handel fungerar?
Köpte själv ett par byxor av honom.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Blockettråden 2
meningen med köp&sälj undergrävs om random krämare tillåts spamma med dåliga deals. jag vidhåller att happyride borde utse moderatorer som kan rensa bort alla urusla deals. det är ingen rättighet att annonsera gratis på happyride. deals som bara är på gränsen till usla (t ex mer än 70% av nypriset i tyskland) kan moderatorn tagga med "varning, dåligt deal" eller liknande.

meningen med köp&sälj är väl inte att ge entreprenörer möjlighet att göra gratis reklam för sina produkter? och jag tror inte heller meningen med köp&sälj är att vara en neutral infrastruktur som ska sporra ekonomin, boosta handelns avans, skapa jobb och säkra svea rikes tillväxt.

köp&sälj bör i min mening främst vara en plats för den hederligt cykelfolk att sälja begagnade saker, och kanske undantagsvis felköp, till schysta priser. det är det som lockar folk till annonssidan, och säkert huvudanledningen till att många surfar in på happyride alls. om inte happyride agerar tror jag att det finns en risk att folk tröttnar på att tröska igenom entreprenörernas meningslösa spam för att hitta de rimliga annonserna.

det borde vara i företagets intresse att göra sajten meningsfull för användarna.

weldion

Aktiv medlem
Blockettråden 2
meningen med köp&sälj undergrävs om random krämare tillåts spamma med dåliga deals. jag vidhåller att happyride borde utse moderatorer som kan rensa bort alla urusla deals. det är ingen rättighet att annonsera gratis på happyride. deals som bara är på gränsen till usla (t ex mer än 70% av nypriset i tyskland) kan moderatorn tagga med "varning, dåligt deal" eller liknande.

meningen med köp&sälj är väl inte att ge entreprenörer möjlighet att göra gratis reklam för sina produkter? och jag tror inte heller meningen med köp&sälj är att vara en neutral infrastruktur som ska sporra ekonomin, boosta handelns avans, skapa jobb och säkra svea rikes tillväxt.

köp&sälj bör i min mening främst vara en plats för den hederligt cykelfolk att sälja begagnade saker, och kanske undantagsvis felköp, till schysta priser. det är det som lockar folk till annonssidan, och säkert huvudanledningen till att många surfar in på happyride alls. om inte happyride agerar tror jag att det finns en risk att folk tröttnar på att tröska igenom entreprenörernas meningslösa spam för att hitta de rimliga annonserna.

det borde vara i företagets intresse att göra sajten meningsfull för användarna.
Men det är väl ändå upp till mig om jag tycker att det är en bra deal eller ej?
Om grannen lägger ut en bakväxel på HR för 75% av "Tyskpriset" så kan jag lika gärna köpa den för 100% av "Tyskpriset" om det är vad jag saknar för att kunna ge mig ut på en cykeltur. Då betyder det mer för mig att få tag på bakväxeln inom 5 minuter än att betala "rätt" pris för den.
Samma regler gäller i resten av samhället - Tycker jag att det inte är prisvärt, då köper jag det inte. Behöver ingen som stämplar varan med "Dålig deal".

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Om grannen lägger ut en bakväxel på HR för 75% av "Tyskpriset" så kan jag lika gärna köpa den för 100% av "Tyskpriset" om det är vad jag saknar för att kunna ge mig ut på en cykeltur. Då betyder det mer för mig att få tag på bakväxeln inom 5 minuter än att betala "rätt" pris för den.
Samma regler gäller i resten av samhället - Tycker jag att det inte är prisvärt, då köper jag det inte. Behöver ingen som stämplar varan med "Dålig deal".
syftet med stämpeln tänker jag är mer avskräckande, så att säljarna tänker lite extra innan de drar till med ett rövarpris. ingen vill få en stämpel på sin annons.

happyride behöver inte följa "samma regler som i resten av samhället".

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Det finns ju faktiskt gott om regleringar i samhället i övrigt som skyddar konsumenten mot "dåliga dealar".

Men visst står det var och en fritt att, i vid mån, ingå ofördelaktiga avtal.

Manurhin2

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Man undrar också litet lätt vilket Tyskpris som avses, dom gängse drakarnas eller Happys tiggeribikesterpris? Ska dom 100 administratörerna betalas av annonsörerna? 2000kr/annons?

Bättre med frihet och köpares ansvar i min bok, regler finns redan.

weldion

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Man undrar också litet lätt vilket Tyskpris som avses, dom gängse drakarnas eller Happys tiggeribikesterpris? Ska dom 100 administratörerna betalas av annonsörerna? 2000kr/annons?

Tänk om funktionen redan är införd och det inte finns några dåliga deals, att det bara beror på köparens prioriteringar?
Att den som är mest sugen på att administrera något sådant är den minst lämpade.
Tycker vi låter Köp & Sälj vara och välkomnar folk som "släppt sargen".

moros

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Vissa grejer är självsanerande och oavsett marknadsplats så måste det vara upp till varje köpare att själv kolla upp exempelvis pris och ifrågasätta "ordinariepris med länk till den absolut dyraste butiken" med en egen sökning.

Rena lögner och felaktigheter får man väl rapportera

Sen tycker jag inte att "begränsad profil" skall innebära att man inte kan söka övriga annonser och se profilen. Annonserar man borde inte övriga forumbegränsningar tillämpas kan jag tycka.

I övrigt tycker jag att någon form av betygssystem/kudos/antal genomförda affärer etc skulle kunna lyfta tryggheten något men det är ju något som skall byggas. En forumtråd där köpare/säljare bekräftar en affär har väl diskuterats (kanske också provats).

NickPick

Aktiv medlem
Blockettråden 2

Du saknar kanske bara moralisk kompass, som man brukar säga ;) istället för att 9 glada européer fick göra deals på effektmätare så går 7-8st troligen tillbaks på retur och säljs för ordinarie pris igen.

mcperand

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Jag kan ha fel men åtminstone förr fick man väl ha separata inkomster under 500kr utan att deklarera?
Att köpa billigt och sälja vidare med lite avans bygger hela handeln på.
Fri handel är väl att föredra framför alternativen?
Så här säger Skatteverket:

Redovisa inkomst​

Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor. Mer information finns på hjälpblankett Personliga tillgångar – Vinst och förlust (SKV 2192).

» Till hjälpblankett Personliga tillgångar – Vinst och förlust (SKV 2192)

Om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har. Läs mer på sidan Hobby eller i broschyren Företagsregistrering, SKV 418.

Som jag kan utläsa och sett av annonserna så är det INTE frågan om produkter som använts för personligt bruk utan det är frågan om regelbunden försäljning av nya produkter och därmed något som ska skattas.

Manurhin2

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Du saknar kanske bara moralisk kompass, som man brukar säga ;) istället för att 9 glada européer fick göra deals på effektmätare så går 7-8st troligen tillbaks på retur och säljs för ordinarie pris igen.
Det gör jag nog isf..🤔
Säljaren är en privatperson så långt jag förstått och följer då k&s:s regler.

Det finns mycket i samhället att ändra på om man som individ ska peta i allt.

Manurhin2

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Så här säger Skatteverket:

Redovisa inkomst​

Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor. Mer information finns på hjälpblankett Personliga tillgångar – Vinst och förlust (SKV 2192).

» Till hjälpblankett Personliga tillgångar – Vinst och förlust (SKV 2192)

Om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har. Läs mer på sidan Hobby eller i broschyren Företagsregistrering, SKV 418.

Som jag kan utläsa och sett av annonserna så är det INTE frågan om produkter som använts för personligt bruk utan det är frågan om regelbunden försäljning av nya produkter och därmed något som ska skattas.
Jag håller med.

Stumpy

Aktiv medlem
Blockettråden 2

Grattis!
Du är nu utsedd till annonsmoderator på happyride.se.
Se bara till att inte flagga några annonser som jag (eller någon annan) skulle tycka ha ett attraktivt pris.

Topp