Bmc Roadmachine

danierik

Medlem
Bmc Roadmachine
Någon som har en sån?
Någon som provat en sån?
Bra eller anus?
Hur är dom i storlek?
Bmc's mtb verkar vara stora i storleken, så stora att många går ned en storlek mot normalt.
Men vad gäller på lvg?

Bmc Roadmachine
Tidningen Tour har i nr 11/2016 testat fem "allroundracer",
en av dem är BMC Roadmachine 01
titel_11-2016.jpg

http://www.tour-magazin.de/magazin_..._medium=rand_Heftwidget&utm_campaign=Verweise

Om tyskan skulle vara ett problem finns testet på engelska i den digitala e-tidningen, Tour International 11/2016.
TOUR-INT_11-16_ipadcover_lores.png

Ladda hem appen https://itunes.apple.com/us/app/tour-int.-road-bike-testing/id453721395?mt=8 eller https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pressmatrix.tourqtr
Köp, och läs, Tour International 11/2016 för 2,99 €.

/Håkan

Bmc Roadmachine
Ja, de är ganska långa i geometrin. Dvs lite längre TT och Reach, vilket ger en mer utsträckt position på cykeln. Ingen komfortracer här inte ;)

Jämför jag min egen Felt AR2, i 56, så är reach och TT samma som på Roadmachine i 56. Men nu är ju AR-serien utvecklad för just racegeometri. Däremot har Roadmachine klart högre stack, vilket förmodligen beror på ett väl tilltaget styrhuvud. 187mm på en 56 är 32mm längre än t.ex Felts FR-serie (som är motsvarande Roadmachine).

Men det finns ju några happyiter som kan ge dig bra svar. Raggamuffin t.ex.

Bmc Roadmachine
Jag hade en specialized diverge i strl 56 tidigare. Min första hoj med bockstyre. Riktig komfortracer.

Att det blev strl 56 på den berodde på att den reades ut i butik, kändes okej och va snygg. :)
Är 183cm men har korta ben, 82cm. Så sitter inte så högt..

Bmc Roadmachine
GvA har en team machine, inte en road machine.

Själv sitter jag också på en TM slr01. Jag gillar den skarpt. De som kört RM verkar väldigt nöjda. Jag själv kan inte tänka mig skivbromsar på lvg (än).

//Ola

Bmc Roadmachine
McOla sa:
GvA har en team machine, inte en road machine.

Själv sitter jag också på en TM slr01. Jag gillar den skarpt. De som kört RM verkar väldigt nöjda. Jag själv kan inte tänka mig skivbromsar på lvg (än).

//Ola

Skivbromsar på lvg är bäst :D

Jag har blivit lovad att prova en men tror inte jag kommer köpa, tyvärr lite för dyra för mig. Men gillar verkligen lvgcyklar men plats för lite bredare däck utan att bli för mycket tråkcykel. Och snygga lacker.

Bmc Roadmachine
A neat feature of the new bike is a solution to providing a greater range of easily adjustable stack heights. Endurance bikes are well known for having higher front-ends with taller head tubes, but not everyone wants a higher handlebar position. To keep everyone happy, BMC has developed Dual-Stack, a replaceable spacer, and cone that fits below the stem and contains the upper headset bearing. It allows the height of the front-end to be adapted for each rider. In the lowest of the two settings, the Roadmachine closely mimics the TeamMachine race bike, while in the higher setting, it is closer to the Granfondo. It’s only available on the two carbon fibre models, though.

Bmc Roadmachine
Kan flika in här att min Roadmachine blev av storlek 56 till mina 196 cm med långa ben (95 cm grenhöjd) och kort överkropp. Jag trodde jag behövde en 61:a, men det blev så här efter en bikefit och hittills är jag nöjd.

Bmc Roadmachine
Igår kväll blev jag väldigt sugen på att byta ut min caad12 i storlek 56 mot en roadmachine (dumt egentligen, jag vet).
Caad12 56: stack 567mm, reach 393mm.
Roadmachine 56: stack 574/590mm, reach 393/388mm

Jag känner ändå att en 54 skulle bli lite litet (och många spacers, som jag har nu på min caad12) mot en 56? 184cm med 90cm långa ben.
( https://www.bmc-switzerland.com/sc-en/bikes/road/endurance-roadmachine-02-two/ ) roadmachine geo.
( http://www.cannondale.com/en/USA/Bike/ProductDetail?Id=37f7dcb8-37f6-4e37-8404-1ec2adf8443f ) caad12 geo.

Förnuftet säger väl att man får mer om man köper en aeroad men det är inte en cykel jag vill ha... Focus paralane...?

Bmc Roadmachine
Road Machine är en superfin hoj. Gillar den skarpt. Min åsikt är nog att köra på en 56:a i så fall och använda färra/inga spacers. Ser mycket bättre ut. Se bara till att reachen inte blir för lång. Jag har förresten en Aeroad (M) med fälgbromsar och är supernöjd med den för både träning, motionslopp och tävling. Snabb, snygg och bekväm hoj. Breda fälgar och rätt däcktryck gör nästan all för komforten. Katusha kör ju 28mm under Paris-Roubaix men större än så går inte in såvida du inte kör en Aeroad med skivbromsar möjligtvis.

Finns BMC att testa någonstans här i landet?

Bmc Roadmachine
jeccou sa:
Kan flika in här att min Roadmachine blev av storlek 56 till mina 196 cm med långa ben (95 cm grenhöjd) och kort överkropp. Jag trodde jag behövde en 61:a, men det blev så här efter en bikefit och hittills är jag nöjd.

Oj, blir det inte väldigt mycket drop ner till styret då? Vad får du ha för styrstamslängd?
Jag är lite nyfiken då jag själv är 194cm med 98cm grenhöjd, så jag behöver ofta ganska korta och höga ramar vilket brukar resultera i att det blir ungefär 15 cm drop till styret.

Bmc Roadmachine
calleking sa:
Road Machine är en superfin hoj. Gillar den skarpt. Min åsikt är nog att köra på en 56:a i så fall och använda färra/inga spacers. Ser mycket bättre ut. Se bara till att reachen inte blir för lång. Jag har förresten en Aeroad (M) med fälgbromsar och är supernöjd med den för både träning, motionslopp och tävling. Snabb, snygg och bekväm hoj. Breda fälgar och rätt däcktryck gör nästan all för komforten. Katusha kör ju 28mm under Paris-Roubaix men större än så går inte in såvida du inte kör en Aeroad med skivbromsar möjligtvis.

Finns BMC att testa någonstans här i landet?

Finns ett hyfsat gäng butiker som säljer bmc nu. Vet att Uno Forsbergs cykel i Örebro är ett test center. Här kan du kolla efter butiker och test center.
https://www.bmc-switzerland.com/sc-en/support/find-a-bmc-retailer/

Bmc Roadmachine
På cykel har stängt ett par dagar till. Får åka dit nästa vecka... Med lite tur har man tagit förnuftet till fånga och skiter i byte :)
Large / 58 verkar vara min size iaf.

Tillbaka
Topp