Bockstensturen 100 km

Bockstensturen 100 km
Och en HT 29er gick alldeles utmärkt att gasa på. Stigarna var ju lena som en barnrumpa. Men distansen slet. Huvva! Men en fin skalp alla som kört. 100 banan är tuff för alla oavsett tid.

Bockstensturen 100 km
Glad att jag körde ht 29 "
Skulle för modligen inte kommit runt på FS Am med 27,5" plusdäck
Ni som har kört 100 km innan var det lätt kört i år , skälv tyckte jag att det var tungcyklat i mellan åt

Bockstensturen 100 km
Undertecknad tyckte att det var bra mycket stökigare bitvis än förväntat. 100km av att köra ikapp på gruväg för att sedan fastna i skogen...

Men sen är jag också mer LVG-cyklist som testar MTB...

Kul var det dock!

Bockstensturen 100 km
På ett lopp som bst är det inte lätt att trampa ur en 1X10/11 utväxling? Alt ha för tung växel i de branta backarna? Gärna svar från er som kör led2 o framåt. Såg väääääldigt många utan framväxel. Själv ser jag inte riktigt fördelarna då jag använder hela min range på 2x10.

Bockstensturen 100 km
skogsvakt sa:
På ett lopp som bst är det inte lätt att trampa ur en 1X10/11 utväxling? Alt ha för tung växel i de branta backarna? Gärna svar från er som kör led2 o framåt. Såg väääääldigt många utan framväxel.

De ytterst få korta tillfällen på 6-10 mil som man möjligen ens närmar sig att "trampa ur" sin högsta växel lär knappast påverka resultatet mer än ytterst marginellt.
34-10 räcker alldeles utmärkt för mig från led 2 iaf.

Bockstensturen 100 km
JT sa:
skogsvakt sa:
På ett lopp som bst är det inte lätt att trampa ur en 1X10/11 utväxling? Alt ha för tung växel i de branta backarna? Gärna svar från er som kör led2 o framåt. Såg väääääldigt många utan framväxel.

De ytterst få korta tillfällen på 6-10 mil som man möjligen ens närmar sig att "trampa ur" sin högsta växel lär knappast påverka resultatet mer än ytterst marginellt.
34-10 räcker alldeles utmärkt för mig från led 2 iaf.

Kan bara instämma!

Bockstensturen 100 km
skogsvakt sa:
På ett lopp som bst är det inte lätt att trampa ur en 1X10/11 utväxling? Alt ha för tung växel i de branta backarna? Gärna svar från er som kör led2 o framåt. Såg väääääldigt många utan framväxel. Själv ser jag inte riktigt fördelarna då jag använder hela min range på 2x10.

Jag har kört alla loppen i Långloppscupen nu i fyra säsonger på SRAM XX1, 1x11, 34T fram. Jag känner inte det är problem med att jag trampar ur. Strava säger att i vissa lopp så har jag hastigheter upp mot 65-70km/h på grusvägarna. Jag står i startled 1 och har ett par pallplatser i LLC bakom mig.

Bockstensturen 100 km
Körde 36 fram 11-36 o 29" i går från led 1 och var perfekt för mig utan ambition att vinna . Kunde kanske legat lite Bättre till efter banvallen om jag haft tyngre växel , men det hade nog bara straffat sig längre in i loppet om jag gått med för starka pojkar som senare kört ifrån mig.

Senast ändrad:
Bockstensturen 100 km
Ok tack för era svar. Om vi vänder på det och tänker lättaste växeln. Skulle det funka fint i de brantaste backarna på bst med lättaste utväxling 42 bak o 34 fram? Det är vad jag tror skulle bli om jag skulle konvertera till 1x10. Tyngsta skulle då bli 11-34. Vad tror ni om det? Ska tilläggas jag väger ynka 62kg

Frågan kan oxå bantas ner till om man ska köra 36 eller 34 klinga fram på snabba långlopp

Senast ändrad:
Bockstensturen 100 km
Beror ju helt på hur stark och lätt du är .
Så länge jag inte fullständigt gått in i väggen tycker jag 1-1 (alltså 36 fram o 36 bak) är lagom som lättaste växel på LL-cupen .
Och skulle jag va så långt in i väggen spelar det ingen roll om jag får gå upp isf...
Sen har jag iofs 97% av alla bakom mig i resultatlistan ...
34 eller 36 /11 som tyngsta räcker fint till det också...

Bockstensturen 100 km
Vad ska man ha på sig!? Blir mellan 16 och 19 grader verkar det som enligt YR. Jag har vant mig vid 28 grader celsius.

Finns det risk att det blir lervällig på traktorstigarna?

Bockstensturen 100 km
Inte bestämt mig om jag ska köra än..
Men korta bibs och jersey, på sin höjd vindväst i bakfickan att dra fram.
En gel varje halvtimme.
Ibland blir det lite lerigt men lättrullat brukar vara melodin ändå, förmodligen ändå trevligare än 2015(?) som var så regnigt :).

Hetsen har väl lugnat sig, förmodligen inte bara jag som tröttnat på att köa på stigarna och bli omkörd av zwiftare på grusvägarna.

Bockstensturen 100 km
En gel var halvtimme ? Det lär ju bli åtminstone 8-9st? Herregud. Jag tänker två gels, en bar och sportdryck.

Tryck 1.5 fram o 1.7 bak. Blir nya favoritdäcken Vittoria Peyote ( snålvarianten, går som tåget )

Tror inte på så farligt med lera.
Klädsel kort både uppe och nere. Vindväst i fickan. Siktar på topp 80 igen

Bockstensturen 100 km
Det blir mitt första mtb-lopp på drygt 12 år! Och vid lunchtid började näsan rinna och nysningarna avlöste varandra. Bådar gott.

Bockstensturen 100 km
Bajker sa:
Tryck 1.5 fram o 1.7 bak. Blir nya favoritdäcken Vittoria Peyote ( snålvarianten, går som tåget )

Själv rockar jag det som satt på min nyinköpta, ej långlopps-optimala, Kona Honzo, nämligen Maxxis Ardent. Jag har runt 1,75 bar fram och bak, kanske pyser ut lite innan start.

Bockstensturen 100 km
Ja jösses. Vilket mandomsprov. Galet tufft, fick gräva djupt. Men kul. Banan är ju trevlig. Varierad och innehåller bitvis rätt teknisk stig. Inget kliva men hålla tungan rätt i mun krävs. Och alla backar. Shit.

Han som gnällde över att långlopp på mtb var för korta. Körde han 100 banan idag? Eller tog han tre varv?

Detta är ett lopp som får vuxna män att gråta vid målgång.

Senast ändrad:
Bockstensturen 100 km
Det var en hon som gnällde och körde sedan 130 km grus och stig i Danmark någon vecka senare, bara några höjdmeter mindre.

Senast ändrad:
Bockstensturen 100 km
Bockstensturen 100 km
Jag kollade som vanligt däck innan start :)
95% kör på RK, RoRo, RaRa eller Ikon
Emil Lindgren körde Renegade. Tyckte mins Vittoria Peyote satt som ett smäck. Ingen annan kör dom dock.

Satan vad tufft det är när man ser fästningen och tror man är i mål. Sista 3km var ren överlevnad

Bockstensturen 100 km
Jag körde 75:an. Tog mig i mål på 4:23. Fantastisk upplevelse. Kroppen är dock mörbultad.

När eliten passerade kände man sig liten. Vilken brutal fart de har!

Bockstensturen 100 km
Gick långsammare i år? Sämre tid men bättre plac. En bra bit under topp 70. Men visst blir det stökigt när tävling ska köra om motion på slutet.
Sen störde jag mig på att första depån låg i en kurva. Lurigt att svänga och ta mugg samtidigt i 25 knyck
Nån som sett bilder än?

Senast ändrad:
Bockstensturen 100 km
BST är sjukt tuff. Sällan varit så trött. Och dessutom blåslagen efter rullgrusvurpa 10 km från mål... Jag körde på en Epic med Ground Control, 1,5 bar och lvg-pedaler/skor. Var nog ensam om den setupen igår. :)

Bilagor

• FB_IMG_1535827824404.jpg
    FB_IMG_1535827824404.jpg
    684.1 KB · Besök: 123
Bockstensturen 100 km
Vernersson sa:
Spacekitty sa:
Bajker sa:
Spacekitty sa:
Det var en hon som gnällde och körde sedan 130 km grus och stig i Danmark någon vecka senare.

13 mil hårdpackat grus i pannkaksplatta Danmark ;) tumme upp

Danmark är inte platt, det är myt.

Åkulla har dock massor med fler höjdmeter att erbjuda än vad Danmark har. ;-)
Och ändå får Danmark fram betydligt fler och bättre cyklister än Sverige...

Bockstensturen 100 km
ooms sa:
Vernersson sa:
Spacekitty sa:
Bajker sa:
Spacekitty sa:
Det var en hon som gnällde och körde sedan 130 km grus och stig i Danmark någon vecka senare.

Jasså? Hur många OS Guld har Danmark?

Bockstensturen 100 km
Bajker sa:
ooms sa:
Vernersson sa:
Spacekitty sa:
Bajker sa:
Spacekitty sa:

Jasså? Hur många OS Guld har Danmark i mtb?

Bockstensturen 100 km
Hur många proffs har Sverige på högsta UCI-nivå och hur många har Danmark? (För övrigt skrev jag cyklister, inte mtb (mtb är bara en av de grenar som finns)).

Tillbaka
Topp