Bockstensturen 2011

Tireless

Ny medlem
Bockstensturen 2011
Jag tycker att ett av Sveriges största MTB-lopp bör ha en egen tråd på Sveriges bästa MTB-forum. Alla ni som har någon fråga eller synpunkt kring Bockstensturen 2011.. Kör hårt!

Bockstensturen 2011
Hittar inte info om hur Herrar Sport startar, dvs i vilken ordning, före Motion hoppas jag ? Kostnaden luskade jag fram via anmälningsformuläret men det saknas på infosidan, engångslicensen undrar jag om den betalas i samband med anmälan ?

När jag ändå buggtestar åter så tycker den att jag ska ange min epost utan mellanslag i anmälan... det gör jag... Får jag inte cykla nu :(

Bockstensturen 2011
tack, och epostproblemet gäller firefox senaste ver för pc, explorer funkar, engånglicens kommer som val när man fyllt i allt på nästa sida.

Bockstensturen 2011
Tack för hjälp och självhjälp...
Herrar Sport är klassen som gäller för dem som vill köra med engångslicens. Du räknas också med i Långloppscupens poängsystem om du kör H Sport (sorteras efter ålder).
BST bör se över info på hemsidan. Känner igen problemet från andra tävlingar också.

Calle Sirén: Vilken tid siktar du på ?

Bockstensturen 2011
Jag satsar på att ta mig runt! :D

Tireless skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för hjälp och självhjälp...
> Herrar Sport är klassen som gäller för dem som
> vill köra med engångslicens. Du räknas också
> med i Långloppscupens poängsystem om du kör H
> Sport (sorteras efter ålder).
> BST bör se över info på hemsidan. Känner igen
> problemet från andra tävlingar också.
>
> Calle Sirén: Vilken tid siktar du på ?

Bockstensturen 2011
Jag har kört 50km på cross utan några som helst bekymmer, osäker på om du får starta med bockstyra nu för tiden dock.

Sen vet jag inte hur den extra 50km loopen ut i skogen är mtp crosshoj.

Bockstensturen 2011
Långa banan på cross funkar säkert, men jag skulle nog säga att det knappast är optimalt. Vill man kunna njuta av de fina stigarna och köra snabbt så är en MTB bättre lämpad.

Bockstensturen 2011
fredrikw skrev:
> Långa banan på cross funkar säkert, men jag
> skulle nog säga att det knappast är optimalt.
> Vill man kunna njuta av de fina stigarna och köra
> snabbt så är en MTB bättre lämpad.

Förmodligen, det ska ju vara kul i första hand...

Bockstensturen 2011
Stewe skrev:
> Jag har aldrig kört Bockstensturen, kan man köra
> med en Cross?

Varför dyker denna fråga upp i alla Långloppstrådar? Är det någon slags machogrej att köra mtb-lobb med cyclocross, eller tror du att du blir snabbare med en cross? Givetvis tar du dig runt med crossen, det skall ju väldigt mycket till innan det är så stökigt att du inte kan köra med cross. Vill du köra snabbt, titta på vad eliten använder.

Bockstensturen 2011
gzon skrev:
> Stewe skrev:
> > Jag har aldrig kört Bockstensturen, kan man
> köra
> > med en Cross?
>
> Varför dyker denna fråga upp i alla
> Långloppstrådar? Är det någon slags machogrej
> att köra mtb-lobb med cyclocross, eller tror du
> att du blir snabbare med en cross? Givetvis tar du
> dig runt med crossen, det skall ju väldigt mycket
> till innan det är så stökigt att du inte kan
> köra med cross. Vill du köra snabbt, titta på
> vad eliten använder.

Tyvärr är det väl mest grusvägar på långloppscuppen, det verkar som det är där man plockar placeringar och en CX lär ju vara klart snabbare?

Bockstensturen 2011
gzon skrev:
> Är det någon slags machogrej
> att köra mtb-lobb med cyclocross, eller tror du
> att du blir snabbare med en cross?

Ingen aning faktiskt, jag har personligen faktiskt aldrig ens setat på en cross, men jag har precis beställt en:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/732931/1681670#msg-1681670

Eftersom jag nu har beställt en så kommer jag förmodligen vara ganska sugen på att cykla med den så mycket som möjligt, därav min fråga.

Jag är nog inte så macho, bara nyfiken :-)

Bockstensturen 2011
Ok, jag kan bara prata från min egen erfarenhet av långlopp. Personligen skulle jag tycka att det var jobbigt för rygg och armar att köra runt Bockstensturen på en CX (eller helstelt för den delen). Vad reglerna säger vet jag inte. Möjligen måste du ha rakt styre inte bockstyre annars är det nog fritt fram.

Och som sagt eliten, alltså de som tävlar mot andra, vinner och kör mätbart snabbast, kör (mig veterligen) inte helstelt på BST.

Senast ändrad:
Bockstensturen 2011
42Hz skrev:
> Tyvärr är det väl mest grusvägar på
> långloppscuppen, det verkar som det är där man
> plockar placeringar och en CX lär ju vara klart
> snabbare?

Teoricykling när den är som bäst... Återigen, hade det varit snabbare med cross hade man nog elitens cyklar sett annorlunda ut (typ som Darvells på Cykelvasan), men så är ju inte fallet. Man ser för övrigt aldrig någon som faktiskt kör långloppscupen hävda detta. Even Steven körde cupen på cross för något år sedan, vad jag minns gick det något långsammare på alla deltävlingar, och numera kör han på MTB.

Bockstensturen 2011
fredrikw skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tyvärr är det väl mest grusvägar på
> > långloppscuppen, det verkar som det är där
> man
> > plockar placeringar och en CX lär ju vara
> klart
> > snabbare?
>
> Teoricykling när den är som bäst... Återigen,
> hade det varit snabbare med cross hade man nog
> elitens cyklar sett annorlunda ut (typ som
> Darvells på Cykelvasan), men så är ju inte
> fallet. Man ser för övrigt aldrig någon som
> faktiskt kör långloppscupen hävda detta. Even
> Steven körde cupen på cross för något år
> sedan, vad jag minns gick det något långsammare
> på alla deltävlingar, och numera kör han på
> MTB.

Så är det säkert.

Det är nog snart 10år sedan jag körde långloppscuppen men det som etsade sig fast var all trängsel och köande på stigarna där man knappt kom om, sedan var det ändlösa sträckor med grusväg och en del asfalt där man blev omkörd av alla man lycktas tråckla sig förbi i skogen.

Bockstensturen 2011
För mej handlar det mest om att jag är sugen att prova något nytt, jag är inte speciellt intresserad av tider och placeringar (även om jag så klart alltid tävlar mot mej själv)

Jag kommer förmodligen köra på min MTB, men det vore kul att testa med en cross någon gång.

Bockstensturen 2011
Är man nyfiken och vill prova ska man förstås göra det, du är varken den första eller sista som kör långlopp på cross.

Men risken är ju att man kör på bra på grusvägarna bara för att sedan agera bromskloss på stigarna, och vi vet ju alla hur mycket det gnälls här på happy om detta :)

Bockstensturen 2011
fredrikw skrev:
> Men risken är ju att man kör på bra på
> grusvägarna bara för att sedan agera bromskloss
> på stigarna, och vi vet ju alla hur mycket det
> gnälls här på happy om detta

Vaddå, du kan ju inte förutsätta att alla kan ta sig till en skog och cykla? Klart man skall få cykla på räser om man vill, man kanske blir snabb på asfalten. Vill du cykla snabbt i skogen får du väl bli elit då.

Bockstensturen 2011
underscore skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > Men risken är ju att man kör på bra på
> > grusvägarna bara för att sedan agera bromskloss
> > på stigarna, och vi vet ju alla hur mycket det
> > gnälls här på happy om detta
>
> Vaddå, du kan ju inte förutsätta att alla kan
> ta sig till en skog och cykla? Klart man skall få
> cykla på räser om man vill, man kanske blir
> snabb på asfalten. Vill du cykla snabbt i skogen
> får du väl bli elit då.

va?

Bockstensturen 2011
Jag tror att det krävs en hel del skills för att ta sig runt BST med en cross. ofta är det ganska väletablerade MTB-cyklister som tar steget till cross och kanske kan dra fördel av det. För BST är nog stelt bak som är optimalt. För att köra cross krävs en hel del bra teknik/fysik.
Själv kommer jag att köra hel-dämpat för första gången på BST.
Man kan lätt säga att de allra flesta tekniska partierna ligger i den delen 95 km inte delar med 50 km.

Bockstensturen 2011
Hej

Skall köra som en kul grej och funderar på däckval. Kör Nobby Nic när jag nöjescyklar, men de lär ju inte vara optimala för detta. Vad skall man ha?

Bockstensturen 2011
Hej!

Blir ett gäng med fyra pers från Trollhättan som kommer ned å kör.

Tredje ggr för mig och en till. Premiär för de andra två. Skall bli riktigt kul :)

Kmr nog köra på X-king fram samt Race King bak. Tänkte prova ut denna kombon under aug.

mvh Jonas

Bockstensturen 2011
Lutar åt att jag kommer köra BST 50km. Min första gång på långlopp då jag endast kört multisport-tävlingar innan.
Skall bli kul, är full av förväntan.

Bockstensturen 2011
Själv kör jag med RR fram och bak... det är helt OK. Många kombinerar med NN vilket säkert är bra.
Jag har egentligen bara kört Schwalbe.. med undantag av Maxxis Crossmark som är ett super gött däck som fungerar i de flesta situationer.

Bockstensturen 2011
Jag kommer att köra den setupen jag har nu (RR och NN), den känns stabil på slätmark såväl som i blöta förhållanden i skogen.

Ser att vi är 6 st. från Lund som kommer att cykla BST, några av dem som finns här?

Bockstensturen 2011
puzzled skrev:
> När jag ändå buggtestar åter så tycker den
> att jag ska ange min epost utan mellanslag i
> anmälan... det gör jag... Får jag inte cykla nu
> :(

Det felmeddelandet fick jag också, men anledningen var att jag hade mellanslag i postnumret. Tog jag bort det kom jag vidare...

/Mats

Bockstensturen 2011
Jag fick också felmeddelande när det gällde mellanslag i postnummret... fixade det och det var fortfarande fel..??? Då hade jag lagt ett mellanslag efter postnummret.. svårt att upptäcka.. men sedan var det helt OK.

Det blir 95 km, H30, för mig. Målsättningen är att köra lite bättre än förra gången (2009). Fast det går inta att jämföra tider, banan är annorlunda. Jag får gå på känslan....

Bockstensturen 2011
Oj, redan 740 anmälda till Bockstensturen enligt listan på webben (copy to XLS).
Blir det deltagarrekord precis som Ränneslätt (som hade ca 800pers?)
Vad är rekord samt "normalår" för BST?

Jag anmälde mig nu, sista dagen på torsdag för att slippa extra pålägg.

Bockstensturen 2011
starke skrev:
> Hur mycket stig(i %) är det på 50km rundan.

De undrar jag oxå..

Bockstensturen 2011
fredrikw, är det ok för mig att köra helstelt eller måste jag köra heldämpat? vilket är snabbast?
Dessutom, hur är det på FMT? Kan jag köra stelt på nya FMT eller går ryggen av då?
:-)

Bockstensturen 2011
Jag har ändrat mig, cross är det absolut bästa för det är bara grusvägar på alla långlopp. Kör man däremot heldämpat kommer himlen att ramla ner, så snälla undvik gärna detta.

Bockstensturen 2011
JT skrev:
> Jag körde 50km-BST för typ 7 år sen och då var
> det kanske 1% stig. Max. Vet inte om dom ändrat
> banan sen dess dock.

Nja, riktigt så illa är det inte men det är <20% stig skulle jag gissa (om man vill kan man räkna åkning på åker som är lerig som stig :) ). Jag är ganska säker på att det är betydligt mer asfalt än stig.

Så vill man åka stig blir man besviken på BST50 som mer är ett light/motionslopp, då skall man satsa på stora rundan som i år är 95km och där finns en hel del stig.

å själv skall jag åka ... 50km för jag är inte nog tränad för 95km! det skulle vara roligare med mer stig, men man får i alla fall mäta sina krafter mot andra och kan bli lerig på ett trevligt sätt.

Men långa rundan verkar mysig!

/Andreas

Bockstensturen 2011
Fredrikw -> Har du överhuvudtaget kört BST?

hade gärna sett den som tog sig genom turen 2009 på en cross under 4½h(95km)... Dom som körde 09 förstår vad jag menar.

Har själv kört turen 5år rad och samtliga på en heldämpad... och nej jag tar de inte som en söndagstur, de två senaste åren har jag vunnit min klass, så visst går de att köra fort på en heldämpad i Varbergsskogarna.

Senast ändrad:
Bockstensturen 2011
FS_J skrev:
> Fredrikw -> Har du överhuvudtaget kört BST?

Har du över huvud taget läst vad jag har skrivit i tråden?

Tillbaka
Topp