Bockstensturen 2011

Bockstensturen 2011
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> FS_J skrev:
> --------------------------------------------------
> > Fredrikw -> Har du överhuvudtaget kört BST?
>
> Har du över huvud taget läst vad jag har skrivit
> i tråden?

Åååh vad roligt! :)) Dom här trådarna är guld!

Bockstensturen 2011
fredrikw skrev:
> Jag har ändrat mig, cross är det absolut bästa
> för det är bara grusvägar på alla långlopp.
> Kör man däremot heldämpat kommer himlen att
> ramla ner, så snälla undvik gärna detta.

FS_J skrev:
> Fredrikw -> Har du överhuvudtaget kört BST?

Nyvaken och bakis? :D

Bockstensturen 2011
fredrikw skrev:
> Jag har ändrat mig, cross är det absolut bästa
> för det är bara grusvägar på alla långlopp.
> Kör man däremot heldämpat kommer himlen att
> ramla ner, så snälla undvik gärna detta.

Fast i våras körde ju jag FS och du cross från Nynäs. Ingen himmel ramlade varken upp eller ner. Jag fattar inte. ;)

Bockstensturen 2011
Twister SS är grymma på blöta rötter också. Rekomenderas verkligen. Speciellt med 4 bar i. Funkar lika bra på blöta skråspänger som blankis.

Senast ändrad:
Bockstensturen 2011
Skogling skrev:
> Twister SS är grymma på blöta rätter också.

Ärtsoppa är en blöt rätt

Bockstensturen 2011
Någon som ska till Bockstensturen från Oslo och har plats över i bilen?

Har kontakter och bilplats från/till Göteborg så åker du t.ex fredag eftermiddag-söndag spelar detta ingen roll för mig.
Nerresan går eventuellt att lösa på annat sätt i nödfall, det är uppresan som krånglar då expressbussarna inte vill ta med cyklar i bagaget.

Har körkort och bidrar givetvis med bensinpengar!

Bockstensturen 2011
Sådärja, då får vi hoppas att den här väderleksprognosen stämmer. Förra året gick det ju från dyblött till snustorrt på en vecka, får hoppas på samma i år.

Någon som vet hur blött det är just nu?

/Mats

Bockstensturen 2011
Crust: Jag åker från Oslo/Fredrikstad på torsdag em / kväll emn jag antar att det är för tidigt? Annars hör av ´dig så kan vi nog lösa det...

Bockstensturen 2011
Skogling skrev:
> Har aldrig cyklat med just Twister i ärtsoppa
> men. :)

Jag tänker köra med mina Conti Race king 2,4 racesport slanglöst.

Bockstensturen 2011
Och vad föreslås för däckval?
Tänkte köra 50 km och har detta att välja på till en Scale:
1 st nästan nytt Racing Ralph 2.1
1 st något slitet Race King 2.2 Supersonic
1 st nytt Rocket Ron Evo 2.25

Tacksam för hjälp med vilken kombo jag skall välja.

Bockstensturen 2011
enduromannen skrev:
> Kör på:
> Racing Ralph bak
> Rocket Ron fram

Ok, men varför inte tvärtom?

Senast ändrad:
Bockstensturen 2011
Rocket Ron, världens sämsta däck aldrig mer Schwalbe.

Var nyss ute och provkörde Rocket Ron (29er versionen) och de var tok dåliga på rötter och berg, har aldrig varit med om något så såphalt, provade lågt tryck men de hjälpte inte höjde då tycket något och tog de försiktigt hem men sidoväggarna kollapsar om man belastar däcket de minsta börjar nästa tro att jag fått ett exemplar med fabrikationsfel då den läcker som ett såll fram.
Bak häller tätt (stansade) men fram pyser konstant, tryckte då ner däcket i en balja och ser då att de kommer en massa små små bubblor från däcksidan .... nu är de visserligen inte UST versionen men varför funkar då bakdäcket som de ska.

blir nog en akutresa till Evalds och inföskaffar ett nytt par sulor

Bockstensturen 2011
Körde dagens Finnmarkstur med Rocket Ron, Evo-modellen med tunna sidväggar, 1,35bar fram och 1,5bar bak, funkade som vanligt utmärkt. Hade de även under förra helgens Mera Lera 12h, riktigt blött och halt var det första timmarna med däcken levererade som vanligt. Det handlar kanske om förväntningar, det är ett tävlingsdäck som väger lite, då blir det kompromisser. Vid stansning kan man ibland få ha tålamod, däcken är ju inte gjorda för att vara täta så det kan krävas en helt del skakande innan de är täta.

Bockstensturen 2011
Jag ska ge de en chans till imorgon med din tryck-setup.

Jo visst hade jag höga förväntningar men de var ju inga extrema förhållanden, mina tidigare däck Michelin xcr dr2 och MUd hade lätt fixat dagens tur synd bara att de inte finns som 29".

Sen är de inte evo modellen heller så de kanske är nått budget återvunnet gummi blandning.

Bockstensturen 2011
Om du har köpt de som inte är vikbara är det en snikvariant som jag faktiskt inte vet så mycket om, men de kanske har en enklare gummiblandning?

Bockstensturen 2011
FS_J skrev:
> Jag ska ge de en chans till imorgon med din
> tryck-setup.
>
> Jo visst hade jag höga förväntningar men de var
> ju inga extrema förhållanden, mina tidigare
> däck Michelin xcr dr2 och MUd hade lätt fixat
> dagens tur synd bara att de inte finns som 29".
>
> Sen är de inte evo modellen heller så de kanske
> är nått budget återvunnet gummi blandning.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1712507/1712567#msg-1712567

Bockstensturen 2011
marcus_ec skrev:
> Någon som har bra adress att gå efter med gps?

Om det är startplatsen vid fästningen eller socitetshuset där man hämtar startkuvertet du vill komma till, så funkar tex slottsgatan 2 att gå efter på GPS'en. När du väl kommer i närheten kommer du att se vart det är.

Bockstensturen 2011
tackar! Sen den eviga frågan! Kommer det bli geggigt? Mest om jag skall tvätta cykeln innan? ;)

Ser lite fuktigt ut enligt SMHI. Beställde varefall nytt bakdäck idag... :)

Bockstensturen 2011
FS_J: Konstigt, jag kör med RR 2.25 EVO Tubeless Ready 29er som framdäck och de var dels jättelätta att stansa, dels upplever jag att de funkar bra som framdäck med lågt tryck (1.6 bar). Jag ha iofs Crest fälgen som gör att de är lätta att stansa. Har du evolution-varianten som är tubeless ready (2011 modellen)?

Bockstensturen 2011
Nej tyvärr preformance vikbart
Impulsköp som visade sig bli årets bottennapp.
Kring 1,3 så finns de lite grepp även där de är blött men jag beställde inatt ett par Maxxis beaver 29x2 som jag tror kommer funka bra tillsammans med rådande väderprognos och varbergslera.

2x schwalbe rocket ron till salu för högstbjudande!

Bockstensturen 2011
Måttligt med regn idag och desto mer imorgon. Nån som vet hur väldränerad banan är, hinner den torka upp? Kan man räkna med snabba däck eller måste man vara på den säkra sidan?

Ibland är det lite jobbigt med stansade däck, när man snabbt vill byta däck, beroende på väder…

Bockstensturen 2011
FS_J skrev:
> Rocket Ron, världens sämsta däck aldrig mer
> Schwalbe.

Nämen... Tråkigt för dig... (Prova att inte snåla på gummiblandningarna när du handlar däck?)

Bockstensturen 2011
RazDuv skrev:
> Ibland är det lite jobbigt med stansade däck,
> när man snabbt vill byta däck, beroende på
> väder…

Fördelen med stansade däck är att man kan köra såpass lågt tryck att man inte behöver fundera på att byta däck. Prova att sänk trycket istället om det blir blött och lerigt.

Bockstensturen 2011
Freddie L skrev:
> FS_J skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rocket Ron, världens sämsta däck aldrig mer
> > Schwalbe.
>
> Nämen... Tråkigt för dig... (Prova att inte
> snåla på gummiblandningarna när du handlar
> däck?)

???

Som jag skrev så va de ett impulsköp och då tar man risker, inget jag gråter över att dessa däck underpresterade, nu har väl Schwalbes usla däck (läs Rocket Ron) diskuterats nog i den här tråden.
Nu vill jag ha en rapport från någon lokal talang:
Hur är banan?

Senast ändrad:
Bockstensturen 2011
Stillman skrev:
> Var ute och körde första halvan av bst i em.
> Om -09 var lerigt kommer -11 bli episkt!
> Välkomna till Varberg på lerrace! :)

Kan väl knappast vara möjligt att det är samma underlag på Lördag. YR.no lovar ju kanon väder under både Torsdagen och Fredagen, då borde det väl torkat upp ordentligt i skogen. Lördagens väder ser ju helt ok ut det också.

Hoppas på att kunna åka Furious Fred med 1.5bar nämligen då jag skar sönder ler däcket i Tisdags=).

Bockstensturen 2011
Lervälling verkar intressant. Jag är rätt ny med mtb och Bockstensturen blir en slags premiär. En sak har jag verkligt dålig koll på; däckstryck. Jag har RR och NN och begriper inte vad som borde vara lagom på lördag.

Bockstensturen 2011
marcus_ec skrev:
> Kommer flyta över geggan med FF helt enkelt!

Ja det blir väl det jag får ta sikte på=). Snabbt som satan genom/över geggan verkar vara rätt melodi=).

Bockstensturen 2011
Sfinx: det beror på din vikt, hur du kör, vilken dimension det är på däcken samt om du kör med slang eller slanglöst.

Kör du med slang och det är 2.25" däck och inte väger över 80 kg kan du säkert köra med 2 bar fram och något mer bak. Med smalare däck och/eller högre vikt får du höja trycket lite mer.

Bockstensturen 2011
Ja, förra året var det ju dyblött i Augusti men torkade sista veckan innan BST, och resultatet var typ 'torraste nånsin' på racedagen. Två dagars sol, temperarurer runt 16 och lite vind lär kommer väl inte ta så jättemycket men det borde ändå bli torrare än 2009.

/Mats

Tillbaka
Topp