Bockstensturen 2011

Bockstensturen 2011
Mats_K skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror det refererar till såndant material du
> inte bär med dig på cykeln. Punkteringar och
> kedjebrott fixar man ju där man står.
>
> /Mats

Tack, det var nog det jag ville höra. Lät ju inte vettigt annars att behöva knuffa till mek-ruta

Bockstensturen 2011
Visade sig att underlaget var mitt minsta problem denna dag. Påkörd efter 6 ynka km med ett antal eker brott och en fälg som liknade ett S. Riktigt riktigt surt. . . Podium MMX med revolution ekrar är kanske inte det starkaste alternativet.

Foto0331.jpg

Bockstensturen 2011
Riktigt trist!

Jag körde 50 km på 2.10. Det var mitt första mtb-lopp så jag är nöjd. Jag lade mig på en rätt behaglig nivå och trampade på.

Det var inte alls så blött i marken som jag var rädd för.

Nu skall det duschas.

Bockstensturen 2011
Ajdå, surt!
Mitt första långlopp 50km avslutades enligt gps på 2:08. Ska bli kul att se officiella tiden sen ikväll.

Instämmer med underlaget, trodde det skulle va värre.

Bockstensturen 2011
ajfan, låg strax bakom vurpan och såg dig stå och se ut över åkern. trist med ett så kort lopp. banan var bra som vanligt, definitivt inte lika lerigt som 2009 men det räckte och blev över ändå :) någon som vet vad Wengelin vann på för tid?

Bockstensturen 2011
velman skrev:
> Jag såg någon som låg längs en grusväg efter
> en vurpa och ett par som stod runt honom. Var det
> där hjulet gick sönder?

Det måste vart nån annan, för jag tror jag såg den som gick i backen du pratar om (vänster sida efter omkring första lerhålet på första grussträckan), såg otäckt ut.
Saktade ner men det var några på plats och hjälpte honom när han inte verkade hoppa upp på fötter igen.
Hoppas det gick bra.

Senast ändrad:
Bockstensturen 2011
velman skrev:
> Jag såg någon som låg längs en grusväg efter
> en vurpa och ett par som stod runt honom. Var det
> där hjulet gick sönder?

Nej det var innan gruset direkt efter motorvägen. Låg i tät klungan när det började bromsas där fram. Jag hann hejda mig men inte dom bakom.

Fredrik: Nästa gång hoppas jag och räknar med att du stannar och erbjuder mig ditt hjul:).

Bockstensturen 2011
1817 skrev:
> Fredrik: Nästa gång hoppas jag och räknar med
> att du stannar och erbjuder mig ditt hjul:).

he he, självklart =)

ålte cykeln ut på åkern? du såg ut att stå och titta utåt utan cykel när jag kom precis efteråt.

Bockstensturen 2011
Många mtbs på E6an idag. De personer jag körde om ikväll som färdades i en röd ford (tre cyklar på taket) såg rätt slitna ut :-D

Hoppas ni kom hem bra, föraren måste varit rejält trött som inte ens orkade trampa på gaspedalen ;)

Bockstensturen 2011
Fredrik: Ja med lite hjälp från mig så åkte cykeln ut i åkern. Märkligt hur långt man kan kasta 8,8 kilo Kolfiber när man på ett omoget sätt ska visa sitt missnöje:).
Thomas: Det glädjer mig att din sko klarade sig:) men nästa gång du vill använda mina ekrar som skosnöre, vänta tills jag gått i mål va.

Bockstensturen 2011
1817 skrev:
> Fredrik: Ja med lite hjälp från mig så åkte
> cykeln ut i åkern. Märkligt hur långt man kan
> kasta 8,8 kilo Kolfiber när man på ett omoget
> sätt ska visa sitt missnöje:).

oj, fast man är kanske inte så rationell i det läget... tur att inget mer gick sönder av kastet :)

Bockstensturen 2011
--> MRobson .

O jag hann precis undvika folksamlingen, men hann inte längre än några hundra meter innan det var min tur att smaka dynga. Blev lite trängd o skulle forcera ett vattenhål med såphala kanter. Kom in på sned o bägga fram o bakhjul kasade o drog i backen..Fick forsätta med blodig högerarm o skrapade knän :/

Bockstensturen 2011
MTBiker skrev:
> Imponeras av Stefan Carlsson som återigen fick
> till en toppplacering (4:a). Han är ju typ 43år.
> IMPONERANDE!

Ja det är starkt av honom!!

Bockstensturen 2011
Min första tur. helt underbart stannade på ca 5:13 jag är nöjd. Slet ut bakfälgen underloppet. nackdel med v-broms. Kunde trycka nageln genom fälgsidan. höl dock hela vägen.

Tack för ett underbart arr.

Bockstensturen 2011
jaha 1817 så det var du som skickade ut hojen på åkern. Ni var tre som gick i backen samtidigt, en till vänster och två till höger. Precis framför mig och en falutjej. Lite sjukt, för jag var på helspänn just där för i högerkurvan efter bron där ni klotade så blev jag avprejjad förra året och tänkte att det inte skulle hända igen. Den andra killen som gick omkoll på höögersidan måste fått lite asfaltstatueringar ändå?

Bockstensturen 2011
Jag körde 50km och såg bara två vurpor. En gubbe vid inbromsning vid första åkern och mig själv i en gyttjepöl. Men jag är riktigt imponerad av både banan och alla funktionärer. Jag var rädd att det skulle vara för mycket transport och för lite skog men det var en bra blandning. Fanns inget att klaga på. Massage vid mål och maten smakade fint.

Bockstensturen 2011
superbrat skrev:
> jaha 1817 så det var du som skickade ut hojen på
> åkern. Ni var tre som gick i backen samtidigt, en
> till vänster och två till höger. Precis
> framför mig och en falutjej. Lite sjukt, för jag
> var på helspänn just där för i högerkurvan
> efter bron där ni klotade så blev jag avprejjad
> förra året och tänkte att det inte skulle
> hända igen. Den andra killen som gick omkoll på
> höögersidan måste fått lite asfaltstatueringar
> ändå?

Dom andra som gick omkull där var alla klubb kamrater till mig, förutom tjejen. Varav den ena är den skyldiga till misären av mitt bakhjul fick jag reda på senare=). Inga tråkiga miner så här en dag senare, sånt som händer under race helt enkelt, nya tag nästa helg bara.
Mkt riktigt så var det en snygg tatuering en av oss fick på baksida lår, sved gott i duschen tydligen.....
Sekunderna innan smällen vid krönet sa jag till en av dom att det är härligt att vara igång och svischa fram i 45-50km/h utan ansträngning i klunga, svaret jag fick var att "bara inget händer". Hann bara avsluta meningen innan det brakade loss.....

Bockstensturen 2011
Tack till arrangörerna, mycket bra med många funkisar som flaggade. Banan var i bättre skick än jag väntat mig, surhålen var inte så djupa som jag väntat mig. Verkar som Varbergskogen växer på solid bergmark, för man sjönk inte ner i dyngan som på andra ställen. Nästa år vill vi se mer stig, transportsträckorna på asfalt och mycket av grusvägarna kunde strykas. Stigarna som fanns var fantastastiska, inga rötter eller sten att halka runt på. Kanske bättre att kort banan något till fördel för mer stig. Men än en gång, mycket bra arrangemang!

Bockstensturen 2011
Duckyboy skrev:
> Min första tur. helt underbart stannade på ca
> 5:13 jag är nöjd. Slet ut bakfälgen
> underloppet. nackdel med v-broms. Kunde trycka
> nageln genom fälgsidan. höl dock hela vägen.

Gjorde detsamma 2009. Fick bra deal på bakhjul och skivbroms på höstrean på CRC...

/Mats

Bockstensturen 2011
Mediokert arrangemang tycker jag. Banan är enbart lång, troligen mest beroende på att man vill ha starten vid fästningen och då blir det långt bort till den tekniska terrängen. Jag har ingenting emot grusväg och asfalt, men nu är det ju bara transportsträcka. För eventuella åskådare och langning så är det ju även logistisk ett väldigt krångligt lopp. Depåer på 4 olika ställen, långt från startområdet. Däremot såg depåerna fina ut, med mycket personal och grejer.

På sina ställen grymt loja flaggvakter. På ett ställe ser jag på håll flaggvakten vifta hysterisk i alla möjliga riktningar, när jag kommer fram ser jag att det är två tonåringar som verkar låtsas-"slåss" om vem som ska hålla i flaggan och därav viftar åt alla möjliga håll. Det ger verkligen ett seriöst intryck. På andra ställen var det den klassiska orkar-inte-resa-mig-ur-camping-stolen-utan-pekar-lite-åt-stigen-bara. På ett ställe missar jag rätt väg och hör flaggvakten (som jag inte sett) ropa bakom "fel väg!". Nåja, jag borde memorerat banan bättre och i 99% av korsningarna var det inga problem...

Hur många hade de klistrade nummerlapparna kvar på ryggen i mål? :-) Kanske låter ointressant, men nummerlappen var ju faktiskt biljetten till maten...

Bockstensturen 2011
Instämmer fullständigt på flaggvakterna. Framförallt de som var runt 15 år och som satt i en stol och trodde att flaggvakt betyder att vakta flaggan. Det är inte lätt att veta att man skall göra en u-sväng när det inte är några cyklister framför och flaggvakten bara sitter stilla.

Det var framför allt på slutet inne i stan som de gjorde ett mediokert jobb. Det tar väldigt mycket kraft att tveka i korsning efter korsning.

Ang. transportsträckorna så passade de mig rätt bra. Jag är otränad nu och då är grusvägar väldigt skön att köra på, men jag förstår de som klagar.

Bockstensturen 2011
Oj va bitter du va då JT :) kan hålla med dig angående ett par flaggvakter och markeringar, men godkänt får dom ändå i betyg av mig totalt sätt.

Jag älskade banan, det var grymtnkul att få ligga med "täten" eller iallafall se den så länge som jag/vi gjorde. Det var även skönt att sista milen på ett så långt lopp bjöd på plattare terräng, man kunde ladda på ordentligt i backarna i mitten på loppetför man visste att väggar man är det iallafall bara platt på slutet.

Sen tyckte jag att det var många flowiga sköna partier, och avslutningen på loppet var grymt bra!

Själv tog jag personbästa med rätt mycket och seedade in mig till fålla 2 i tävlingsklass till nästa år! Kommer blogga om det med bilder så småningom..

Bockstensturen 2011
STIZZE skrev:
> Jag älskade banan, det var grymtnkul att få
> ligga med "täten" eller iallafall se den så
> länge som jag/vi gjorde. Det var även skönt att
> sista milen på ett så långt lopp bjöd på
> plattare terräng, man kunde ladda på ordentligt
> i backarna i mitten på loppetför man visste att
> väggar man är det iallafall bara platt på
> slutet.

:) I år var väl kanske första gången det inte var 10-15 sekundmeter motvind över åkrarna sista 25 km så visst var avslutningen lätt, i år.

Det var även lite asfalt som hade ersatt sugande åker på årets bana.

Bockstensturen 2011
Premiären avklarad. Betydligt tuffare än jag någonsin trott. Nöjd ändå med 5.15. Till skillnad från alla skickliga tekniker så uppskattade jag grusvägarna mest. Kanske borde hålla mig borta från detta då? Arrangemanget var ok. Inte mer tycker jag nog. Allt var lite lojt på nåt sätt. Fick ju bra tips omdäckstryck innan men jag blåste på med mer än era tips. Funkade.

Bockstensturen 2011
fredrikw skrev:
> shit vad ni kraschade, förutom 1817:s lilla
> missöde såg jag knappt några vurpor alls.

Jag och min kompis följdes åt hela loppet, mer eller mindre. Precis innan den lilla bron strax före upploppet valde jag att passera honom, dumt val då han kontrade med att trycka ut mig i staketet så jag flög över styret och slog i låret i räcket. Hans kommentar efteråt?
"Jag försökte få ut dig i vattnet".
Tror han skämtade men med honom vet man aldrig;-)

För övrigt var det en riktigt bra arrangemang, förutom de ovan nämnda "flaggvakterna". KOmmer absolut tillbaka nästa år!

Bockstensturen 2011
Jag tyckte arrangemanget var lysande som vanligt. Riktigt bra markerat med både pilar och markeringar på vägen. Bra med åtminstone ett långlopp som är ordentligt långt. För er som klagar på flaggvakterna kanske ska läsa PMet en gång till, det är inte flaggvakternas uppgift att hjälpa er att hitta rätt. Själv hade jag inga problem att hitta rätt i slutet, trots flaggvakter som ibland låg och halvsov på marken :)

Bockstensturen 2011
fredrikw skrev:
> Jag tyckte arrangemanget var lysande som vanligt.
> Riktigt bra markerat med både pilar och
> markeringar på vägen. Bra med åtminstone ett
> långlopp som är ordentligt långt. För er som
> klagar på flaggvakterna kanske ska läsa PMet en
> gång till, det är inte flaggvakternas uppgift
> att hjälpa er att hitta rätt. Själv hade jag
> inga problem att hitta rätt i slutet, trots
> flaggvakter som ibland låg och halvsov på marken
> :)

Håller med dig Fredrik, men visst kan jag nog tycka att om det nu ändå står en vakt på stället så kan han/hon vara en smula alert på cyklisterna. Sen skadar det väl inte heller om vakten pekar åt rätt håll där minsta tveksamhet kan råda.
Och ska cyklisten själv hitta runt banan, som det står i PMet krävs det att banan är grymt seriöst utmärkt utan minsta tvekan vid eventuella korsningar.
Nu körde jag ju inte större delen av årets BST och kan inte utala mig om just den.
Har också stor förståelse för att arrangörer ibland kan ha svårt att hitta motiverade flaggvakter till alla ställen, som verkligen kan ha förståelse för vad som ibland behövs för att just göra en sådan enkel sak som att visa vägen för en mkt trött cyklist=).
Hels skulle ju alla flaggvakter vara erfarna cyklister med många långlopp i ryggen, men verkligheten är ju att dom hellre kör racet.

Bockstensturen 2011
Flaggvakternas jobb är att stoppa bilar så att cyklisterna får företräde och det tyckte jag funkade jättebra. Pilarna i marken visar vartåt man skall köra och dom tyckte jag var tydliga förutom på något enstaka ställe.

Ett tidigare år har jag sett en flaggvakt kasta sig på fronten på en bil för att hindra en arg bilist från att köra ut bland cyklisterna i början av loppet, när man fortfarande är inne i Varberg.

/Mats

Senast ändrad:
Bockstensturen 2011
1817, banan var riktigt bra pilad och markerad, så det var egentligen inga problem där. Att man är trött och ouppmärksam i slutet av ett långlopp är väl ganska självklart, och orkar man inte lyfta blicken och planera sin cykling känns det lite larvigt att skylla detta på någon annan (i det här fallet flaggvakterna). Vid vägkorsningar gjorde flaggvakterna ett utmärkt jobb.

Bockstensturen 2011
Första Bockstensturen för mej, ganska nöjd.
Tyvärr körde jag bara 50km, men det var ok ändå.

Jag håller med om loja flaggvakter till viss del, förvisso så är det upp till en själv att hitta, men det var ganska dåligt uppmärkt på en del ställen, på ett ställe så stod flaggvakten och tittade på mej när jag kom (han hade händerna på ryggen) sen när jag körde fel, så ropade han "vart ska du ta vägen?"

Annars var arrangemanget ganska bra, jag saknade lite montrar att handla i,
det var (vad jag såg) inga märken/affärer där.

Bra mat, för en gångs skull.

Bockstensturen 2011
Alltså jag vill absolut inte skylla på flaggvakterna att jag kör fel, men är det verkligen för mycket begärt att dom iaf kan försöka hjälpa cyklisterna så mycket som möjligt för att man ska köra rätt? Visst, det är ideelt arbetande människor varav många inte var särskilt gamla.

Personligen så tycker jag att det är sådant som sätter kvalitet på arrangemangen. Att ha en fräck nummerlapp, en "egendesignad medalj" eller en fet ljudanläggning vid mål är liksom inget svårt att fixa, det är ju bara att betala vad det kostar. Att däremot ha proffsig service längs med hela banan, då krävs det plötsligt lite mer.

Nu är det ju rätt stor skillnad på typen av deltagare, majoriteten är ju motionärer så inriktningen blir ju självklart mer mot dessa. Själv kör jag tävlingsklass och kör alltså inte loppet för att äta bullar i depåer, få en medalj och pastasallad och "vara nöjd att jag tog mig runt". Kanske ställer jag för höga krav? Men det handlar alltså ändå om ett lopp där många av Sveriges bästa långloppscyklister deltar, inklusive svenska mästare. Utöver dessa är wannabetävlingsidioter (som tex jag) med, som uppskattar ett bra tävlingsarrangemang.

Bockstensturen 2011
Är det någon mer än jag som är jäkligt trött på medaljen?

Jag skulle gilla om man kunde välja att betala 100-150:- mer i startavgift om man t.ex. fick en enklare cykeltröja med tryck, "Bockstensturen 2011" eller nått sånt.

Bockstensturen 2011
Stewe skrev:
> Är det någon mer än jag som är jäkligt trött
> på medaljen?
>
> Jag skulle gilla om man kunde välja att betala
> 100-150:- mer i startavgift om man t.ex. fick en
> enklare cykeltröja med tryck, "Bockstensturen
> 2011" eller nått sånt.

+1 !

Bockstensturen 2011
Det var antagligen mig ni såg liggandes vid banvallen efter ganska exakt 1mil och om det gick bra är ju relativt. Jag åkte ambulans där ifrån och fick röntga nacke och ansikte, sprickor konstaterades i den översta kotan och ska gå med en "riktig" (inte den vanliga mjuka fluffiga varianten) stödkrage i åtta veckor. Ska besöka sjukhuset i Jkpg inom några dagar för nästa kontroll så får ju se hur detta slutar. Har just nu i alla fall inte speciellt ont i nacken men axlarna gör desto ondare och man känner ju som regel bara det som gör mest ont.

Får passa på att tacka killen med telefon som min bror fick låna, sköterskan som stannade till och lugnade ner alla inklusive mig samt flaggvakten som skötte sitt jobb enligt skolboken enligt mig! Hon gjorde sitt jobb så länge det passerade cyklister i en strid ström sedan så gick/sprang hon ner till oss och sköte kontakt med 112 och så vidare, kändes tryggt att ha någon som bodde bara ett par hundra meter bort till att förklara vägen för ambulansen. Även om den kom fel hål enl vad hon ville så blev det väldigt rätt då jag slapp 3-4km ojämn grusväg som min överkropp just då gärna var utan!

/Anders

Bockstensturen 2011
Kul att läsa alla kommentarer om loppet. Jag har varit delaktig i arrangemanget och det är intressant med både positiv och negativ kritik.
Som någon tidigar skrev: Flaggvakterna är till för att stoppa bilar. Inte visa vägen. Jag tycker ändå att man som flaggvakt ska visa ett mått av engagemang och jag uppskattar alltid sjäv när flaggvakterna är alerta och kan visa riktningen. Flaggvakter som leker med flaggan är ej acceptabelt. Vi hade ca 140 flaggvaktspositioner. Det är många frivilliga att samla. Alla som engagerar sig i förengslivet förstår vad jag menar. Skyltning är viktigt och jag vet att det var lite snålt skyltat på enstaka ställen. Annars bra överlag..

Hoppas alla kommer tillbaka nästa år !!! Då ska jag försöka köra loppet.. har missat 2 år i rad. Men det är svårt att hinna med att köra och vara engagerad i arrangemanget.

Bockstensturen 2011
HeyZeus skrev:
> Det var antagligen mig ni såg liggandes vid
> banvallen efter ganska exakt 1mil och om det gick
> bra är ju relativt. Jag åkte ambulans där
> ifrån och fick röntga nacke och ansikte,
> sprickor konstaterades i den översta kotan och
> ska gå med en "riktig" (inte den vanliga mjuka
> fluffiga varianten) stödkrage i åtta veckor. Ska
> besöka sjukhuset i Jkpg inom några dagar för
> nästa kontroll så får ju se hur detta slutar.
> Har just nu i alla fall inte speciellt ont i
> nacken men axlarna gör desto ondare och man
> känner ju som regel bara det som gör mest ont.
>
> Får passa på att tacka killen med telefon som
> min bror fick låna, sköterskan som stannade till
> och lugnade ner alla inklusive mig samt
> flaggvakten som skötte sitt jobb enligt skolboken
> enligt mig! Hon gjorde sitt jobb så länge det
> passerade cyklister i en strid ström sedan så
> gick/sprang hon ner till oss och sköte kontakt
> med 112 och så vidare, kändes tryggt att ha
> någon som bodde bara ett par hundra meter bort
> till att förklara vägen för ambulansen. Även
> om den kom fel hål enl vad hon ville så blev det
> väldigt rätt då jag slapp 3-4km ojämn grusväg
> som min överkropp just då gärna var utan!
>
> /Anders

Ja fy fan hoppas du slipper men från det där.
Vi cyklade förbi dig, men det var redan 4-5 pers som hade stannat med telefon i högsta hugg.

Tillbaka
Topp