Bockstensturen 2011

Bockstensturen 2011
Dåligt? Lappen på ryggen var totalt världelös, såg lappar precis överallt i spåret. Det var som en röd linje...

Allmänt dåligt? Alla bilister som har så "extremt" bråttom som struntar i flaggvakterna. Det är fan nackskott på sådana!! Hade en tjej som struntade toalt i flaggvakten fast flaggvakten viftade som värsta elvispen och nästa låg över huven! Heder år den flaggvakten...

Sen förstår man att det är gigantiskt jobb att hitta 140 flaggvakter, är själv med i arrangemanget av Snapphaneturen och vi har svårt att hitta 10 frivilliga. Starkt jobbar och man förstår att alla vakter inte är lika entusiastiska som oss.

Bockstensturen 2011
Positivt:
-Jag tycker banan var väldigt väl uppmärkt med pilar, upplevde inte att det var några problem att hitta vägen
-Det gick snabbt och lätt att få ut nummerlappen
-jag tog mig runt trots alldeles för lite långdistansträning
-trots att jag körde motionsklass blev det aldrig några allvarligare köer, efter banvallen flöt det på hela vägen.

Negativt:
-startfållorna upplevde jag (motionär 95 km) som ganska röriga, jag pratade med fyra olika funktionärer innan jag hittade en som kunde säga säkert var jag skulle stå
-Asfalts/grusvägspartiet de sista 25 km var inte så roligt, går det inte att hitta någon stig längs vägen att bryta av tristessen med?
-Funktionärerna på slutet inne i stan kunde lika gärna ha gått hem, flera stycken som satt i en solstol och surfade på sin telefon, tittade inte ens upp när jag cyklade förbi, trafiken fick jag hålla koll på själv. Funktionärerna tidigare på banan tyckte jag skötte sig bra, men sitter man i en trafikerad korsning tycker jag man får engagera sig lite.
-självhäftande startlappar på en svettig tröja, hur tänkte de där?

Hmm, blev mkt negativt där, men det är ju iaf förbättringsmöjligheter och det är ju bra. Jag kör nästa år igen om kroppen är hel.

Bockstensturen 2011
Jag har inte så mycket att jämföra med då det var mitt andra cykellopp, men jag har jobbat en hel del med tävlingar och logistik.

Överlag ett kanonarrangemang tycker jag. Nu kanske det är normalt för cykellopp, men jag har jobbat med lite andra sporter och där brukar det vara klart rörigare och mindre uppstyrt.

Visst var nummerlapparna kass, men å andra sidan så erbjöd funktionärerna säkerhetsnålar och jag fick lappen ditsatt av snäll kvinna vid utdelningen.

Transportsyträckan till första (härliga) långa uppörsbacken var väl inte så kul, men alternativet är väl att ha start och mål på olika ställen, eller att inte utnyttja fästningen. Det ena är logistiskt mycket sämre och de andra ett bra sätt att få kommunen att tappa intresset. Sista milen mot mål gillade jag. Svårt att få till stigar i den miljön, men det snirklade och stökade så gott det gick och utsikten var ju inte att klaga på.

Det enda riktigt negativa för mig var att jag gick ut så otroligt fegt. Men det kan jag kanske inte skylla på arrangörerna för...

Bockstensturen 2011
Mycket bra arrangerat.
Tror grusvägarna i början kan vara bra då de drar ut startfältet men väl inne i skogen så var de ju kalas, härliga stigar i fantastisk miljö. Så mer av de snare så hade de blivit full pott!
Nu får ni betyget 30 ekrar av 32 möjliga.

Flaggvakterna skötte sig bra tycker jag, några trötta tonåringar på slutet men som tur är så var ju sträckdragningen samma som tidigare år så de gick fint.

Tack för i år och nästa år ser jag fram emot mer stig... eller återinför 7mila varianten!

Lappen var ju föresten totalt kass, men de gick bra att hämta mat ändå.

PS.
Tjunian gjorde succe, rullet var oslagbart. Intog Aero form och kom ikapp ett antal åkare i utförsbackarna.

Bockstensturen 2011
Mitt första lopp och jag tycker allt var kanon!
Hade inga som helst problem att förstå hur banan gick.

Nån som sitter inne på lite bilder från loppet?

Bockstensturen 2011
Intervallstart funkar för motionärer men inte tävlingscyklister. Det lyder nog många olika åsikter om hur man vill ha det också. Många i motion vill ändå cykla ihop med tävlingscyklisterna p.g.a bättre klungkörning etc, de kanske "platsar" i tävlingsklass men inte har licens eller inte riktigt fattade att dom platsade etc.

Jag tror även risken ändå är nästan lika stor för misstag och vurpor ifall man släpper iväg folk i mindre klungor. Folk kommer ändå ligga 10cm framförvarandes hjul och vara för trötta för att hålla blicken framåt, oavsiktligen råka åka igenom en lerpöl och få spårning i sidled etc. Alla vurpor blir man inte av med, och ser man till antalet cyklister vilket var iaf 500+, är sannolikheten rätt stor att NÅGON ska göra ett misstag nånstans och klota.

Bockstensturen 2011
Körde 50km och tyckte banan var väldigt bra uppmärkt, inga svårigheter att se vart man skulle.
Självhäftande nummerlappar fungerade inte alls, men jag några säkerhetsnålar med mig som tog hand om det problemet.

Maten efter loppet borde andra arrangörer ta efter, kanske bara jag som är kräsen men maten har varit bedrövlig på några lopp. BST var riktigt gott.

Sen något jag tänkt på efter flera långlopp; Många cyklister tycks vara duktiga på att skräpa ner av någon anledning. Många lyckas utan problem fiska upp snickers, gel, energibars och vad det nu är ur ryggfickan, men det verkar vara svårt att få ner skräpet där igen när man tryckt i sig innehållet.. ser lite trist ut. Ok om man tappar, men det är lite för mycket för att alla ska ha tappat skräpet.

Bockstensturen 2011
Tycker det var ett grymt arrangemang. Nu har jag ingen erfarenhet av cykellopp men har tävlat i en del andra idrotter och allt var föredömligt uppstyrt i bst 50. Det enda som var lite svårt var att hitta rätt fålla i början. Det avhjälptes genom att jag frågade en person och då kom jag in i rätt fålla. Vår bana var föredömligt skyltat, nästan överdrivet många skyltar ute i terrängen. Att en del banvakter satt i brassestolar och viftade lite lojt var helt okej. Å andra sidan, om jag hade haft 30 km i snittfart så hade jag nog uppskattat lite preussisk diziplinundordnung.

Bra mat, schysst ordnat med duschar och omklädning. Extra plus i kanten till Emma och Frida (osäker på namnen men två småflickor) som hade en extra vattenkontroll efter två mil. Hjärtevärmare.

Hittar ni en friskisochsvettisvattenflaska någonstans så slit den med hälsan. Rejält sliten var jag förövrigt också när jag kom i mål, vill inte ens tänka på hur jag mått efter 10 mil. Att fru och barn mötte mig med en flaska mellanöl bevisar bara att jag gör vettiga val i livet.

Såg flera cyklister med videokameror på hjälmarna, ser gärna en youtubelänk om det blir något att visa!

Bockstensturen 2011
Jacoba skrev:
-------------------------------------------------------
> Extra plus i kanten till Emma och
> Frida (osäker på namnen men två småflickor)
> som hade en extra vattenkontroll efter två mil.
> Hjärtevärmare.

Haha, Yes dessa småtjejer kommer jag ihåg, klart positivt när man börjar närma sig slutet av sina 95km =)

Bockstensturen 2011
Brukar inte höra om ihopkörningskrasher annars på BST, var det inte ovanligt många i år?
Starten är jättetrevlig som den är. Fältet sprids ju ut ganska bra på de första 7 km asfalt. Kanske skulle behövas lite förmaningar från speakern innan starten, i år hördes han knappt alls tycker jag.

Borde vara obligatiskt med skrikande bromsar!

/Mats

Bockstensturen 2011
Ihopkörningskrascher slapp jag, men en hel del näraögat vid omkörningar. Jag har som sagt bara vasan att jämföra med, men där tjatades det väldigt mycket om att hålla till höger om var långsammare och att köra om till vänster.

Det hörde jag inget av på BST och det var klart mer ostrukturerat vid omörningar. Ju längre loppet gick så blev det bättre, men första två milen var det rätt dåligt med det, men ett antal nästanpåkörningar som följd. Kanske värt för speakern att tjata mer om det med innan start.

Bockstensturen 2011
Att uppmana folk att bara köra om till vänster tror jag snarare skulle förvärra situationen och skapa onödiga konflikter. Att däremot uppmana alla att klart och tydligt meddela när de ska köra om ("kommer till höger" alt "kommer till vänster") skulle däremot kanske vara på sin plats.

För övrigt anser jag att de som slänger skräp medvetet i naturen borde dränkas i kedjeolja, det är ett jäkla ofog som jag irriterar mig rejält på på tävlingar. Jag menar hur svårt kan det vara? Jag har svårt att tänka mig att alla gel- och kak-förpackningar som ligger längs med spåret är tappade av misstag.

Bockstensturen 2011
fredrikw skrev:
> Att uppmana folk att bara köra om till vänster
> tror jag snarare skulle förvärra situationen och
> skapa onödiga konflikter. Att däremot uppmana
> alla att klart och tydligt meddela när de ska
> köra om ("kommer till höger" alt "kommer till
> vänster") skulle däremot kanske vara på sin
> plats.
>

Du har mer erfarenhet, så jag litar på det du skriver. Det enjda jag kände var att det var lite väl vanskligt ett tag. Men å andra sidan startade jag ju med övgriga 50km, så det var väl däre som de flesta blåbären fanns.

Men hur är det generellt - det är inte något underförstått eller uttalat om att hålla höger om man är långsammare? Jag tyckte att de flesta gjorde det och att det var smidigt, men det kanske sitter naturligt för de som har körkort.

Bockstensturen 2011
fredrikw skrev:
> För övrigt anser jag att de som slänger skräp
> medvetet i naturen borde dränkas i kedjeolja, det
> är ett jäkla ofog som jag irriterar mig rejält
> på på tävlingar. Jag menar hur svårt kan det
> vara? Jag har svårt att tänka mig att alla gel-
> och kak-förpackningar som ligger längs med
> spåret är tappade av misstag.

+1, finns det plats i ryggfickan för fulla förpackningar så får de tomma oxå plats, pack it in, pack it out.

Bockstensturen 2011
Stewe skrev:
> Är det någon mer än jag som är jäkligt trött
> på medaljen?
>
> Jag skulle gilla om man kunde välja att betala
> 100-150:- mer i startavgift om man t.ex. fick en
> enklare cykeltröja med tryck, "Bockstensturen
> 2011" eller nått sånt.

+100!

Tar aldrig emot medaljerna. Sådant totalt slöseri.

Bockstensturen 2011
mjg skrev:
> Stewe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det någon mer än jag som är jäkligt
> trött
> > på medaljen?
> >
> > Jag skulle gilla om man kunde välja att betala
> > 100-150:- mer i startavgift om man t.ex. fick
> en
> > enklare cykeltröja med tryck, "Bockstensturen
> > 2011" eller nått sånt.
>
>
> +100!
>
> Tar aldrig emot medaljerna. Sådant totalt
> slöseri.

Tja, dom kostar väl en femma styck att trycka upp, så för mig gör det inget att anmälningsavgiften är 500kr istället för 495. Men vill ni kasta era i metallåtervinningen så varsågoda.

/Mats

Bockstensturen 2011
Mycket bra arrangemang! Jag är jättenöjd! Visst, där kunde varit en större andel stigar, men då hade jag varit långsammare :)

En fråga dock: Jag efteranmälde och fick någon annans startnummer (någon som hoppat av). Problemet är att nu står hans namn på resultatlistan. Hur fixar man det?

Bockstensturen 2011
Enligt listan kom jag på 140 eller nått sådant. På 50km. Min kompis som kom före kom på 40-någoting. Han fick också guld. De efter fick silver. Kan gränsen gått vid 150?

Bockstensturen 2011
Enligt BST: "Specialdesignade medaljer till samtliga fullföljande i BST 95 km. De första 100 får guld och nästföljande 200 får silver och resterande får bronsmedaljer"

Mitt 4:e BST, satsade på topp100, tyvärr kraschade jag i en simpel 90graders höger efter 30km och fick problem med bakväxeln resten av loppet, kedjan fastande mellan drev och ekrar i påföljande backe, om någon hörde en massa fula ord från en gubbe som satt och slet i kedjan så var det jag ;)

Tycker att BST är ett fantastiskt väl arrangerat långlopp med otroligt många funktionärer och mycket bra med markeringar längs banan, inga anmärkningar alls förutom en tjock planka i ett dike bakom hörnet någon kilometer innan målgång.

Det finns dock en mycket viktig förbättring som BST kan göra för att höja säkerheten och det är att släppa motionsklassen 5 min efter tävlingsklasserna, detta gör ex LidaLoop, Mörksuggejakten och Engelbrektsturen. Om BST inför detta kommer det att minska antalet olyckor, som det är nu packas åkarna i fålla 5 (och det är rätt många i den fållan) upp direkt bakom åkarna i fålla 4 istället för att få ett mer utspritt fält.

Håller också med om att det är dåligt att folk slänger sitt skräp under loppen, hur svårt kan det vara, det är väl bara att stoppa tillbaka skräpet i fickan.

Nu blir det mer träning och en ny topp100-satsning till BST 2012 :)

PS. körde mitt första BST år 2000 vilket var det sista året med start i Åkulla, då var det betydligt mindre med transport-sträckor men helhetskänslan för ett långlopp fanns inte då som nu.

Bockstensturen 2011
Tips till alla arrangörer utom cykelvasan:

Sätt upp en skylt var 5e km med texten "Skräpzon 200 m". 200 m efter skylten markerar ni en zon med en sopsäck modell större utspänd.

Det är en enkel bra service som underlättar för cyklister som kan planera sitt ätande och slipper kladd med gamla och nya gel-förpackningar i samma ficka.

Bockstensturen 2011
velman skrev:
> Tog du fler än så? Det är ungefär 60 cyklister
> mellan sista cyklisten på dina bilder och mig.

Nix, tyvärr, det blev inget mer än så.

Bockstensturen 2011
RaceFace skrev:
> Enligt BST: "Specialdesignade medaljer till
> samtliga fullföljande i BST 95 km. De första 100
> får guld och nästföljande 200 får silver och
> resterande får bronsmedaljer"

Jag fick guld! ;)

Bockstensturen 2011
STIZZE skrev: