Bockstensturen 2016

Bockstensturen 2016
Loftberg sa:
För att vara mer seriös. Har du kört hela cupen fram till nu (starkt!), då har du fan-i-helvete styrkan att köra två lopp till. Så är det bara. Jag hade gärna kört de två avslutande loppen själv, men kan inte pga praktik.
Gör så här. Köp två B&J's. Ät den ena innan. Ät den andra efter (inkl. soffan). Då har du både uppladdning och ett mål, perfekt!

Tack. En fet slapp in the face var nog det jag behövde. Två kvar, sedan vila och fokus på skojjcykling mer än distans och tid! Yeeehaaa

Bockstensturen 2016
Känns som att den här tråden till 90% handlar om något annat än BST... men om jag startar en ny tråd så lär jag väl få höra det så bäst att ställa frågan här ;)

Vet att det regnat en del och har läst en del om däcktipps men hur är det är det jäkligt mycket rötter när man kör 10milaren eller är det mer sten/berg/lera? måste fundera lite på vad jag ska köra för däck... :)

Bockstensturen 2016
sDahl sa:
Känns som att den här tråden till 90% handlar om något annat än BST... men om jag startar en ny tråd så lär jag väl få höra det så bäst att ställa frågan här ;)

Vet att det regnat en del och har läst en del om däcktipps men hur är det är det jäkligt mycket rötter när man kör 10milaren eller är det mer sten/berg/lera? måste fundera lite på vad jag ska köra för däck... :)
Ganska Torrt just nu och prognosen för lördagen visar inga stora regnmängder.

Bockstensturen 2016
Nu är man superpepp. Stuga vid Apelvikens camping bokad och allting packat. Cykeln putsad och drivlinan genomgången. Törs man hoppas på en torr/medeltorr BST i år utan kladdfest?

Bockstensturen 2016
Japp, då är det bara en dag kvar till min första tävling någonsin.
Denna vecka har varit total omotiverande så jag har bara cyklat igår, 1 mil. Får ta det som det kommer och cykla lugnt och njuta och bara komma runt. Har fått höra av en del andra som cyklat att det finns ett parti på turen som är så vackert att det är bara att titta upp och njuta.
Snart blir det att rengöra hela cykeln och gå genom allt, se till att man packar ner det viktigaste och bara vila idag. Och hoppas att vädret håller i sig och regnar under natten till imorgon.

Bockstensturen 2016
Sista veckan inför ett långlopp låter det ju rätt sunt att bara ha cyklat en mil.. jag tror på att det är vettigt att komma utvilad till start. Men det finns ju så klart olika teorier om det.

Här har vi precis satt oss i bilen mot Varberg. Funderar på om det är bättre att starta i tävlingsklass med engångslicens istället för motionär?
Cykelvasan gjorde vi på 3.40, så vi kanske ligger i bottenskiktet helt å hållet här.

Bockstensturen 2016
Lite regn idag / natt och så lite till i morgon bitti. Motiverar det grövre däck eller klarar man sig runt på sommardäcken (Thunder Burt) utan att klota var 4:e kilometer?
Någon med lokalkännedom och erfarenhet från banan får gärna komma med väl underbyggda teorier. Tack.

Bockstensturen 2016
Då har man tvättat cykeln och tittat genom den. Pumpat däcken och smort kedjan och alla växelwiren. Läst genom PM:et man fick på mail. Så nu ska man packa väskan och försöka få bra sömn inatt. Är både taggad och nervös samtidigt. Kommer nog bli spännande med adrenalin och hetskänsla samtidigt som man kommer köra försiktigt och ta det vackert.

Bockstensturen 2016
daikai1 sa:
Vad är det för vägar tävlingen går på? asfalt ut till åkulla, sen grusväg? eller går det på stigarna ute i skogen också?
Är väl egentligen inte så mycket asfalt väl utanför Varberg. Ganska direkt efter att man lämnat Varberg kommer man ut på grusvägar över fälten, och redan här började lerfesten förra året. Därefter följer grusväg, skogsmaskinväg och stig om vartannat, upp och ner, fram och tillbaka, tills man vänder ut över åkrarna igen och styr mot havet och målet. Så jag minns det iallafall, plus en helvetes massa lera så klart.

Bockstensturen 2016
Loftberg sa:
daikai1 sa:
Vad är det för vägar tävlingen går på? asfalt ut till åkulla, sen grusväg? eller går det på stigarna ute i skogen också?
Är väl egentligen inte så mycket asfalt väl utanför Varberg. Ganska direkt efter att man lämnat Varberg kommer man ut på grusvägar över fälten, och redan här började lerfesten förra året. Därefter följer grusväg, skogsmaskinväg och stig om vartannat, upp och ner, fram och tillbaka, tills man vänder ut över åkrarna igen och styr mot havet och målet. Så jag minns det iallafall, plus en helvetes massa lera så klart.
Har provkört sträckan från Dagsås till Varberg, stor skillnad mot förra året:) Mer stig, mera backar och betydligt jobbigare avslutning!

Bockstensturen 2016
JockeP sa:
Lite regn idag / natt och så lite till i morgon bitti. Motiverar det grövre däck eller klarar man sig runt på sommardäcken (Thunder Burt) utan att klota var 4:e kilometer?
Någon med lokalkännedom och erfarenhet från banan får gärna komma med väl underbyggda teorier. Tack.

Jag kör ThunderBurt bak imorrn.

Bockstensturen 2016
Tog mig i kragen, satte mig i bilen efter jobbet, 5 h senare ger jag mig själv en pre race klapp på ryggen med en stadig burgare och en öl på kusthotellet. Lycka till alla imorgon. Ska bli kul!

Bilagor

• DSC_0440.JPG
    DSC_0440.JPG
    196.4 KB · Besök: 65
Bockstensturen 2016
Då är man hemma efter min livs första mtbtävling. Rullade in i mål på 4.20h, efter 50km fick jag kramp i båda benen att jag fick stå vid sidan och vänta ut, fick krampkänningar vid fler tillfällen men jag höll ut. Antar att jag inte tränat tillräckligt, alt för lite vätska.
Enligt min gpsklocka rörde jag mig 4 h och 2 min och resterande 18 min var paus i depåerna samt vid stopp som orsakades av andra och kramp. Är väldigt nöjd med min insats, ville hamna mellan 4-5h. Perfekt cykelväder, kom en regnskur som varade i ca 20 min vilket var skönt. Banan var blöt på sina ställen.
Det jobbigaste var nog åkrarna på tillbaka vägen, däcken hade sugit på sig så mycket lera att jag bara gled runt och sjönk ner i marken.
Efter dryga timman hade jag kört 30 km, insåg att när man kör i klunga och blandar tempot tänker man inte på sträckan.
Väldigt bra arrangemang och trevligt i skogen när man står still blir man tillfrågad om allt är ok.
Tack för alla tips jag fått av er här, nu är jag redo för fler lopp då jag vet hur det känns.

Bockstensturen 2016
Rompa sa:
JockeP sa:

Jag chansade med TB både fram och bak och det var ... halt som f@n! Speciellt efter regnskuren.
Minst 20 elaka framhjulssläpp i lerspåren. Och en krasch. Jag lyckades klota ner i det övervuxna krondiket längs åkern innan 20 km skylten.
Tack för hjälpen ni som stannade och drog upp mig.

Bockstensturen 2016
JockeP sa:
Rompa sa:
JockeP sa:

Jag chansade med TB både fram och bak och det var ... halt som f@n! Speciellt efter regnskuren.
Minst 20 elaka framhjulssläpp i lerspåren. Och en krasch. Jag lyckades klota ner i det övervuxna krondiket längs åkern innan 20 km skylten.
Tack för hjälpen ni som stannade och drog upp mig.

Killen som vann H40 körde Thunderburt både fram o bak. Imponerande! Jag körde Thunderburt-liknande bak (Specialized Renegade) och tyckte det fungerade. Jag känner dock inte att jag har skillsen att köra det fram.

Bockstensturen 2016
Jag körde med Maxxis Ardent fram och bak och hade bra grepp tills jag kom till åkrarna och lera byggdes på däcksidorna och jag gled runt.. Så fort jag växla upp och trampade på kände jag hur bakhjulet spann. Backen innan första depån var ju bara lera, de flesta gick av och sprang upp men jag lyckades trampa mig upp.

Bockstensturen 2016
Det var skoj!
Dock gick det väl inte riktigt som planerat..
Polarn flög över styret vid 25km, precis på krönet till en hyfsat stenig och brant backe.
Trodde att nu blir det räddningsinsats deluxe, men han kom upp på benen och fullföljde.. jag hängde med honom till 70km sedan trampade jag iväg själv och kom in på tiden 6 timmar.. nåväl, kan väl kanske kapa en dryg timme på det nästa år.
Något paj med revben, fint köttsår på axeln och krossade solbrillor.
Känns lindrigt med tanke på hur fult han klotade.

Bockstensturen 2016
Blev 4.20 för mig också. Populär tid ;) Vurpade i en av de första svårare nerförskörningarna vid 25 km, framhjulet släppte på nån rot. Stod stilla ett bra tag och körde sen vidare lugnt o kände efter hur det kändes, och kunde köra som vanligt efter en stund. Fick stanna vid 75 km och ta av vänsterskon, då fotsulan gjorde ont som f-n. Efter det kändes det bra och fick upp farten sista 20 km. Andra halvan var ju betydligt roligare nu med alla stigar. Körde med TB 2.25 snakeskin bak och RoRo 2.1 snakeskin fram. Funkade väldigt bra överlag.

Bockstensturen 2016
Gick överlag ganska bra att cykla med en vattenflaska och dricka i depåerna. Men misstänker att krampen kan även vara att jag sparade in lite på drickandet. Var perfekt tävlingsväder så vätskeintaget var inte lika stort som det brukar vara.
Ah, såg också vurpan i början på landsvägen. Såg bara någon ligga i diket så vet inte vad som hände. Jag föll omkull på en rot, körde om den med framhjulet men bakhjulet träffade och jag gled åt sidan vilket resulterade att mina glasögon flög av och jag märkte det efter en stund.

Bockstensturen 2016
Grymt kört allihop! . Ja kom i mål på tiden 6h.33min. Är första gången cyklat mtb längre än 5mil. Och dessutom min andra runda på nya cykeln. Men är nöjd jag tog mig runt utan någon vurpa o stanna på alla depåer med.

Bockstensturen 2016
Bockstensturen 2016
JockeP sa:
Läderlappen sa:
Rompa sa:
Läderlappen sa:

Det är roligare om du länkar från RÄTT år.... ;)

Haha, ojdå:)

Kolla bil 27/80 så får du ett ansikte på killen som klagar på din länk. :-)
Lite i bakgrunden, i TCM-tröjan och det plågade ansiktet.

Ajfan, nu kanske han petar in en pinne i mitt hjul nästa rejs....!!

;)

Bockstensturen 2016
Rompa sa:
JockeP sa:
Läderlappen sa:
Rompa sa:
Läderlappen sa:

Det är roligare om du länkar från RÄTT år.... ;)

Haha, ojdå:)

Kolla bil 27/80 så får du ett ansikte på killen som klagar på din länk. :-)
Lite i bakgrunden, i TCM-tröjan och det plågade ansiktet.

Ajfan, nu kanske han petar in en pinne i mitt hjul nästa rejs....!!

Tack för signalementet! Skall hålla koll efter honom i Ulricehamn, om jag klarar av att hålla koll på rätt datum dvs:)

Bockstensturen 2016
Nu har visserligen 2016 passerat, men jag fudnerar på tt ta BST 50 km i år. Är den en ok bana eller är den tråkig? Tänkte om det enbart är grusväg och liknande? Vill ju ha en del stig också, men känner att 75 är lite långt för att ta ett fösta långlopp....

Bockstensturen 2016
Bulldog76 sa:
Nu har visserligen 2016 passerat, men jag fudnerar på tt ta BST 50 km i år. Är den en ok bana eller är den tråkig? Tänkte om det enbart är grusväg och liknande? Vill ju ha en del stig också, men känner att 75 är lite långt för att ta ett fösta långlopp....

Jag körde BST 50 2014 och 2015, är en del grusväg i början, men vad jag kommer ihåg var det en hel del stigpartier på mitten och mot slutet.

Bockstensturen 2016
Jag körde 75 km som mitt första långlopp. Jag tränade mindre än jag planerade iallafall med intervaller. Jag körde 3-4 st 6-7 mils rundor under sommaren för att vänja kroppen och se hur det känns. Men under loppet gick det väldigt fort, första 2 milen var avklarade innan man kom fram till skogen då det är mycket asfalt och grusväg ut från Varberg. Sen fick man nästan 2 mil påväg tillbaka till stan. Vid 50 km vid jag kramp där jag fick vila och gå av cykeln, men annars körde man på och stannade vid depåer. Rekommenderar att ta 75 och träna/förbereda sig innan det är dags. Mycket tid kvar.

Bockstensturen 2016
Värt att notera är att dragningen för 50km är annorlunda 2016 än tidigare år. Tidigare vände den precis vid Grimsjön. Sedan 2016 är det iaf en något större slinga in i Åkulla, mot Skärsjön. Kändes som lite backigare också. Kika på strava/Runkeeper etc så ser du skillnaden.

Oavsett längden är den avslutande biten med singletrack på mtb-slingan och mot havet fin, kör!
/David

Tillbaka
Topp