Böjda bromshandtag på styret till LVG-cykel

Jag har ganska neutral position på min linjehoj. Men man ser ju proffsen ha invinklade bromshandtag (Pogacar, Hirschi m.fl). Men frågan är om allt proffsen gör är bra och rätt? Vad finns det för för- och nackdelar? Överväger fördelarna med det nackdelarna? Erfarenhet?

Tack på förhand

Jag har ganska neutral position på min linjehoj. Men man ser ju proffsen ha invinklade bromshandtag (Pogacar, Hirschi m.fl). Men frågan är om allt proffsen gör är bra och rätt? Vad finns det för för- och nackdelar? Överväger fördelarna med det nackdelarna? Erfarenhet?

Tack på förhand
Det är väl framförallt då det är mer aero. Sannolikt en vanesak. Går det snabbare så kan man säkert vänja sig vid det.

Jag bytte till ett styre med flare och kör med handtagen invinklade, tycker det blir mycket skönare när man ligger på underarmarna och kör jämfört med "vanligt".

För mig berör det på förmen av hoodsen. Jag har gärna min händer ovanpå eller rund spetsarna när jag kör snabbt på rakar. Med mina lite gammaldags Sram Hydro-R handtag med stora spetsar går det mycket bättre när handtagen är vinklad inåt och samtidigt vinklad med lite flare. Och med händerna nästan vertikalt är det enklare att drar i armbågarna så att man blir mer aero.

Tack på förhand
Vad innebär neutral position, att du aldrig sitter i bocken?

Tack på förhand

Inåtvinklingen kom lite som en reaktion på stt UCI förbjöd "puppy paws" handpositionen. Istället började proffsen köra smalare styren med inåtvinklade relage för att bli mer aero när de sitter med händerna på hoodsen. Om det är klokt eller ej för en motionär beror som vanligt på många saker som:
- kan du sitta i en sådan position bekvämt
- cyklar du tillräckligt fort för att det ska vara värt det aerodynamiskt
- har du fortsatt bra kontroll över cykeln

osv.

Sitter man med ett 44 cm brett styre med ett spacertorn under kan man nog bortse från detta, respektive kör man slammed med ett 36 cm styre kan det finnas en större poäng :)

Inåtvinklingen kom lite som en reaktion på stt UCI förbjöd "puppy paws" handpositionen. Istället började proffsen köra smalare styren med inåtvinklade relage för att bli mer aero när de sitter med händerna på hoodsen. Om det är klokt eller ej för en motionär beror som vanligt på många saker som:
- kan du sitta i en sådan position bekvämt
- cyklar du tillräckligt fort för att det ska vara värt det aerodynamiskt
- har du fortsatt bra kontroll över cykeln

osv.

Sitter man med ett 44 cm brett styre med ett spacertorn under kan man nog bortse från detta, respektive kör man slammed med ett 36 cm styre kan det finnas en större poäng :)
Jag är gammal, trött och långsam samt kör med 36-38 cm styren med flare på mina lvg-cyklar helt enkelt för att jag får de mesr vilsamma handpositionerna på det viset. Hoppas det går för sig men retar det nån stilpolis är det ytterligare ett plus.
Traditionella lvgstyren kommer jag helt enkelt inte överens med.
Det kan alltså också vara ett skäl för inåtvinklade handtag. 😉

Jag har kört med mina handtag invinklade i några år nu, mest för att det för mig ger en behagligare/naturligare position för händerna. Att det också är mer aero är en trevlig bonus.

Jag är gammal, trött och långsam samt kör med 36-38 cm styren med flare på mina lvg-cyklar helt enkelt för att jag får de mesr vilsamma handpositionerna på det viset. Hoppas det går för sig men retar det nån stilpolis är det ytterligare ett plus.
Traditionella lvgstyren kommer jag helt enkelt inte överens med.
Det kan alltså också vara ett skäl för inåtvinklade handtag. 😉

haha alltid ngn som ska hugga - jag skrev "saker som...." dvs. det är inte en uttömmande lista. Ergonomi är för det mesta den allra viktigaste parametern. Min poäng var liksom mer att om man sitter väldigt upprätt med ett brett styre idag (och trivs med det) finns det väldigt begränsad nytta med att börja tokvinkla in reglagen för att proffsen gör det.

I ditt fall har du ju dessutom redan relativt smala styren och flare på styret varierar också från styre till styre. Många lvg-styren är ju mest utsvängda i bocken snarare än högre upp vilket gör att reglagen per default fortfarande hamnar hyfsat parallellt snarare än diagonalt inåtpekandes om man inte vinklar in dem med flit.

Och nu är det som jag förstår TS mer en fråga om rätt extrema invinklingar typ:
2022-dauphine-ridley-steff-cras-2-1adobeexpress.jpeg

Bikeradar skrev om detta redan 2022:

Jag har kört med mina handtag invinklade i några år nu, mest för att det för mig ger en behagligare/naturligare position för händerna. Att det också är mer aero är en trevlig bonus.
+1 på detta. Jag vinklade in mina för en (för mig) mer naturlig hållning för handlederna. Sen blev det pro och aero också strax efter vilket fick mig att känna mig bra och inte lite otraditionell. 🙂

Jag också. Handlederna får större rörlighet och mindre risk för överbelastning på ojämna underlag med gropar och pucklar.

Är dock osäker om jag är mer aero pga att armbågarna gärna åker ut med händerna tätare ihop. Några minuter går bra att hålla ihop armarna för snabbkörning, men sedan åker armbågarna gärna ut något.

Och nu är det som jag förstår TS mer en fråga om rätt extrema invinklingar typ:
Visa bilaga 738899

Bikeradar skrev om detta redan 2022:
Yes. Ungefär så här
20241120_120531.jpg

Tävlingscyklisternas lön tar ju ett kliv upp vinner de med blott en bråkdel av en sekund. Jag misstänker också att de inte är ens hälften så gamla, men mycket flexiblare, än vad många är här.

Jag har dem lite lätt innåtvinklade. Men det är mest pga att en krasch tryckte in ena handtaget och det var lättare att knacka in även det andra än att bryta tillbaka det som tryckts in.
När jag byter styrlinda nästa gång kommer jag nog räta upp dem eftersom jag tycker att det är fult som det är.

Tillbaka
Topp