Hej, tack för tipsen.
Jag hittade denna på Internet.
http://www.bollnas.se/webred/webred...3b278d7f014bd13fc1257074002a3c14?OpenDocument
Tack Bollnäs kommun för att ni gjort ett MTB spår.
Så nu har jag trampat min första kommunala MTB-led.
Hmm, nej förresten, min andra. Gagnef har ju tre MTB-leder.
Och precis som i snåla Gagnef skulle man köpa en karta för 30 kr. Och det skulle jag gjort om Biblioteket varit öppet.
Men det ordnade sej så jag letade mig runt de 25 kilometrarna mha av denna micro-jpeg i mobilen och Enirokartakopia i Oruxmaps.
Bästa Bolläs kommun, tack för er fina MTB-led, jag hade stor glädje av den, visst var den dåligt skyltad och gick till stor del på grusvägar, men trampa fick man, och grusväg uppför ger ju träning.
Jag blev både överaskad och imponerad av att ni upplåter elljusspåren till skyltad MTB-cykling.
Stora delar av den södra delen gick alltså på grusvägar i storskogen, och med kass skyltning. Bra skyltning innebär bland annat att vägskälen är utmärkta, men det det var de inte, och att skyltarna kommer med jämna mellanrum så man vet att man är kvar på leden.
Grusvägarna var nu transport till den norra delen av ledan, där man plötsligt vek av in på skidspåren, med långa härliga stigutförslöpor, och plötsligt bra och nogrann skyltning.
Och som Anders skrev, så tror jag man kan leta sig runt och ha kul ganska länge på lederna framför allt väster om skidanläggningen på Bolleberget.
Sen blev det för kort och jag hade tid över, så då fortsatte jag en en runda norrut längs Ljusnan till Växsjö! där jag korsade Ljusnan över ett spännande kraftverk.
Det hände inget dramatiskt, mer än att jag krockade med en geting som flög in i munnen på mej och som jag hann få ut men som bet mej först i överläppen och sen rejält i underläppen där gadden blev kvar.
Just den här gången hade jag inte den obligatoriska sminkspegeln med mej, utan det blev en del pillande innan jag fick tag på gadden.
20 mil hemifrån och en mil från hotellet, vad skulle jag göra. Jo trampa på, så adrenalinet tog över smärtan som så småningom spred sig ända ut i tänderna.
Bakåtvy från Bolleberget över Ljusnan och Hårgaberget.
Dönje kraftstation