Bollnäs, vart cyklar man MTB da?

bengt

Ny medlem
Hej, jag tänkte ta med MTB:n till Bollnäs i morgon.
Och som rubriken lyder, var cyklar man MTB i Bollnäs. Gärna singeltracks.

Senast ändrad:
Jag vet en sak man _inte_ gör iallafall. Cyklade Hälsingeleden från Harsa till Bolleberget (fast nja, vi bröt en vid Acktjärbo) med tjejen i somras - och det var rena eländet. Antingen var det igenvuxet med buskar och älggräs och jävligt svårcyklat pga det, eller så var det sankmark, lera, vitmossa och allmän våtmark. Mellanting fanns det, men alldeles för lite... Tror vi bar cyklarna lika mycket som vi cyklade - och när vi cyklade gick det väldigt långsamt.

Så, det var kanske inte världens pepp, men då vet du en grej du ska strunta i iaf... Stigar borde det dock finns hur många fina som helst av lite kortare karaktär. Några mil längre upp, i Järvsö, har jag cyklat massa fina...

Hej, tack för tipsen.

Jag hittade denna på Internet.
http://www.bollnas.se/webred/webred...3b278d7f014bd13fc1257074002a3c14?OpenDocument

mtbledbolle.jpg ht=368

Tack Bollnäs kommun för att ni gjort ett MTB spår.
Så nu har jag trampat min första kommunala MTB-led.
Hmm, nej förresten, min andra. Gagnef har ju tre MTB-leder.

Och precis som i snåla Gagnef skulle man köpa en karta för 30 kr. Och det skulle jag gjort om Biblioteket varit öppet.

Men det ordnade sej så jag letade mig runt de 25 kilometrarna mha av denna micro-jpeg i mobilen och Enirokartakopia i Oruxmaps.

Bästa Bolläs kommun, tack för er fina MTB-led, jag hade stor glädje av den, visst var den dåligt skyltad och gick till stor del på grusvägar, men trampa fick man, och grusväg uppför ger ju träning.
Jag blev både överaskad och imponerad av att ni upplåter elljusspåren till skyltad MTB-cykling.

Stora delar av den södra delen gick alltså på grusvägar i storskogen, och med kass skyltning. Bra skyltning innebär bland annat att vägskälen är utmärkta, men det det var de inte, och att skyltarna kommer med jämna mellanrum så man vet att man är kvar på leden.

Grusvägarna var nu transport till den norra delen av ledan, där man plötsligt vek av in på skidspåren, med långa härliga stigutförslöpor, och plötsligt bra och nogrann skyltning.

Och som Anders skrev, så tror jag man kan leta sig runt och ha kul ganska länge på lederna framför allt väster om skidanläggningen på Bolleberget.

Sen blev det för kort och jag hade tid över, så då fortsatte jag en en runda norrut längs Ljusnan till Växsjö! där jag korsade Ljusnan över ett spännande kraftverk.

Det hände inget dramatiskt, mer än att jag krockade med en geting som flög in i munnen på mej och som jag hann få ut men som bet mej först i överläppen och sen rejält i underläppen där gadden blev kvar.
Just den här gången hade jag inte den obligatoriska sminkspegeln med mej, utan det blev en del pillande innan jag fick tag på gadden.
20 mil hemifrån och en mil från hotellet, vad skulle jag göra. Jo trampa på, så adrenalinet tog över smärtan som så småningom spred sig ända ut i tänderna.

Bakåtvy från Bolleberget över Ljusnan och Hårgaberget.
IMAG0097.jpg ht=546

Dönje kraftstation
IMAG0099.jpg ht=482

Ingen bild på Hotlips-bengt? :D

I Ludvika är det MTB på tisdagar och torsdagar på Högbergets elljusspår, men det står inget om att det inte skulle vara tillåtet andra tider. Inte heller spåret på Biskopsnäset har några skyltar om att cykling inte skulle vara tillåtet. Men hur kul är elljusspår på en skala?

Jag ska spendera 2 veckor i bollnäs snart och behöver fler tips på stigar för mtb.

Finns det något vettigt att cykla på?

Grusvägsrally intresserar mig inte.

T.R.S. skrev:
-------------------------------------------------------
> Järvsöbacken..? En bit att trampa i.o.f.s men om
> du är bilburen så är sträckan en smal sak =
> 4-5mil.

Antar att det bara är downhill som gäller där?

Jag väcker den här tråden till liv; jag ska "hem" till Alfta över påsk och tänkte ta med cykeln. Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att guida en vilsen hälsing i exil med dålig kondition till flowiga stökiga nerförslöpor med rotmattor, lerbad och stenkistor? Har cyklat lite kring bolle förr men det var lite väl mycket grusväg och skidspår.

Tattaren skrev:
> Bollnäs har ett systeravtal med staden heze.
> Förutom blommorna så har de schyssta single
> tracks i heze.

Lite långt att åka till Kina bara.:)

För cykling i Alfta skulle jag rekommendera Vikeberget, kan följa motionsspåren från spårcentralen vid dagiset, med fördel väljes någon av de längre spåren. Vill du cykla i Bollnäs så kan jag rekommendera en varvbana om 4km på Granberg om du inte hittar någon guide. Varvbanan går delvis över motionsspår men innehåller allt, tekniska partier, snabba partier och en hel del klättring. Följ vita skyltar runt varvbanan. Banan finns på Strava - BollnäsCK MTB-NM-banan.

Bilagor

• Bollnäs CK - NM-banan.PNG
    Bollnäs CK - NM-banan.PNG
    76.7 KB · Besök: 117
Frod skrev:
> För cykling i Alfta skulle jag rekommendera
> Vikeberget, kan följa motionsspåren från
> spårcentralen vid dagiset, med fördel väljes
> någon av de längre spåren. Vill du cykla i
> Bollnäs så kan jag rekommendera en varvbana om
> 4km på Granberg om du inte hittar någon guide.
> Varvbanan går delvis över motionsspår men
> innehåller allt, tekniska partier, snabba partier
> och en hel del klättring. Följ vita skyltar runt
> varvbanan. Banan finns på Strava - BollnäsCK
> MTB-NM-banan.

Tackar för tipsen. Granbergsbanan verkar lovande med lite stök och bröt och framförallt potential till lite höjdskillnad. Synd att strava inte tillåter export till gpx (utan premium) men är den välskyltad borde det vara ett mindre problem. Motionsspår är tyvärr helt ointressant när man har 160 i slag och 15 kg cykel att släpa runt på.

Trevligt spår! Det ska jag pröva!
Skapa en GPX kan inte jag göra trots att jag har Premium. Förmodligen kan bara den som skapat segmentet göra en export.

Frid!

Jag vill minnas att motionsspåren på Vikeberget är mer likt single track än traditionella motionsspår. Speciellt för de längre distanserna. Kan dock vara en del flis de första kilometrarna.

Staffolainen skrev:
> Tattaren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bollnäs har ett systeravtal med staden heze.
> > Förutom blommorna så har de schyssta single
> > tracks i heze.
>
>
> Lite långt att åka till Kina bara.:)

Sant! Kanske kan kokta klyvda gethuvuden serverade med plasthandskar locka. Varför har Bollnäs ett systeravtal med en liten stad i Kina...

Ot
Här skriver man "vart". Rubriken borde alltså enligt lokal sed vara "Bollnäs, vart cyklar man mtb.".
Fast du glömde frågetecknet så det blev åtminstone rätt.

Snuten skrev:
> Ot
> Här skriver man "vart". Rubriken borde alltså
> enligt lokal sed vara "Bollnäs, vart cyklar man
> mtb.".
> Fast du glömde frågetecknet så det blev
> åtminstone rätt.

Skyll inte på mig, jag letade rätt på en gammal tråd att kapa! Men du har rätt, vi bör alla försöka mota bort degenerationen av det svenska språket på nätet.

Hej! Väcker denna tråd (igen) med två frågor som någon kanske har koll på. Tänkte antingen cykla Hälsingeleden mellan Orbaden - Bollnäs, alternativt Finnskogsleden med start i Annefors. Någon som cyklat någon av de två alternativen nyligen? Den finns ju en kommentar ovan om Hälsingeleden, men den är ju ganska gammal och kanske inte aktuell längre? Om nån har tips på andra bra stigar i krokarna så är jag tacksam! Gillar mestadels utförscykling med hopp och stök men värdesätter frihetskänslan av att vara ute i skogen högre än en lift :)

Var en artikel i lokaltidningen häromdagen att det låg väldigt mycket vindfällen över hälsingeleden vid Acktjärbo. Sveaskog verkade inte veta när de tänkte rensa upp...

Tillbaka
Topp