Bombproof AM-hoj/endurohoj?

Om du kan få tag i en gammal reign x, så är den klockren till hårdkörning(om du inte är för lång i rocken). Den håller för det mesta.

67 grader, 350mm bbh, grymt låg standover och en effektiv klättrare..
Den är dessutom jävligt mycket snyggare än nyversionen(om det spelar roll)!

Ett tips är att ta en titt på diametern på sadelstolpen på de olika cyklarna om man funderar på att köra med en justerbar sadelstolpe nu eller senare. T.ex så verkar Cove köra med 30.0mm rör vilket begränsar valet av stolpe rejalt.

Tack för tipset Hanson. Budgetalternativet Giant Reign X1 har ju 30.9mm, så det är bra iaf.

Kollade upp vad Knolly Chilcotin låg på, och den är ju tom lite dyrare än Ibis Mojo HD:n som är i kolfiber! Verkar konstigt att det är så, när Mojon verkar vara en av det mest prisade AM-hojarna. Frågan är vilken som är mest bombproof.

SX trail, borde passa din typ av cykling. Är grymt nöjd med min.

2012-02-1915.37.25.jpg

Här med dubbel klinga, men den går oftast med e13 styrare och enkle klinga fram.

Finns i Lerum om du skulle vilja provcykla.

Japp, det var jag som gnällde på avsaknaden av lift :)

Jag har aldrig vägt den, men skulle tro att den landar rund 16Kg. Har inte gjort mycket för vikten på min. misstänker att man ganska snabbt skulle få ner vikten något kilo med andra fjädrar och hjul.

Jag tycker att den funkar rätt bra uppför, det beror ju vad du jämför med. Men är det inte allt för jävligt så trummar den på riktigt bra.

Kom förbi och prova om du är nere i Lerum.

//Patrik

jag gillar min regin otroligt mycket
men jag måste ju säga att jag är avis på min polares Nomad C....

men
12,59kg på Reignen
och
12,55kg på nomaden.

som dom står på bilden

Dom ger MYCKET glädje och kommer ta stoooor mark i sommar :D

IMAG2481-1.jpg

Slobby: tack ska du ha, kanske kommer förbi och testar någon dag då! :)
Nilsk: ja, den där nomaden är ju riktigt porrig! Dom är ju inte gratis dock.

Ett annat tills-jag-har-råd-med-drömhojen-alternativ är ju att slänga på en Lyrik 160mm, Rock Shox monarch-bakdämp och 521/721 hjul på min Spesh Pitch Pro 2011. Undra om Pitch Pro-ramen är lika stark som Enduron.

Brutala klättringar, långturer, trampeffektiv, DH, FR, AM, +3m drops, alperna, hemma, funkar överallt faktiskt och är garanterat bombproof. Modellen ersätts numera av Santa Cruz Butcher, men det finns en och annan Bullit fortfarande där ute till salu. :-)

IMG_2601s.jpg

AM since 2002...

/Leo

Kan väl bara hålla med Leo ,Bulliten är en grymt skön och stabil cykel min väger 18 kg ,till en början var jag fundersam över vikten,men med facit i hand så är det inget som helst bekymmer har varit på 4 timmars runda med den,och tar mig fram snabbare med Bulliten än med min On-One 456 i Carbon(12 kg) i den tekniska skogen. Kan verkligen rekomenderas. Man får en del goa kommentarer också :o)

Mikael

Bilagor

• DSC_0230.JPG
    DSC_0230.JPG
    64.5 KB · Besök: 38
Pichen är väl jäkligt fin am/frlighthoj, ur hållbarhetsynpunkt är den nog lika som enduron!!
Den är väl en halv grad flackare dessutom och med lägre standover..

Kul att Bullitarna lever än. Är det någon som provat att sätta en kortare luftdämp på? Hojen blir bra mycket lättare och trampvänligare. Det borde även göra HA flackare, samt sänka bb. Med andra ord 'AM-modernisera' hela hojen. :-)

Jag har en Fox 32a på min Billit från 2004. Känns som en fin allt-i-allo hoj.
Kör betydligt snabbare på den i skogen än min OnOne 456 Inbread.

/Peter
Eric W skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul att Bullitarna lever än. Är det någon som
> provat att sätta en kortare luftdämp på? Hojen
> blir bra mycket lättare och trampvänligare. Det
> borde även göra HA flackare, samt sänka bb. Med
> andra ord 'AM-modernisera' hela hojen. :-)

PeterA skrev:
> Jag har en Fox 32a på min Billit från 2004.
> Känns som en fin allt-i-allo hoj.
> Kör betydligt snabbare på den i skogen än min
> OnOne 456 Inbread.

Dooh, vart lite väl otydligt från min sida; menade ju luftbakdämpare. :-)

Senast ändrad:
Eric W skrev:
> PeterA skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har en Fox 32a på min Billit från 2004.
> > Känns som en fin allt-i-allo hoj.
> > Kör betydligt snabbare på den i skogen än
> min
> > OnOne 456 Inbread.
>
>
> Dooh, vart lite väl otydligt från min sida;
> menade ju luftbakdämpare. :-)

Det är Peter rätt man att svara på också. Han hade nämligen en DHX 5.0 luftbakdämpare på sin Bullit ett tag... :-)

Föredrar själv stålfjäder av flera olika anledningar. Än så länge håller min 5th Element coil efter tio år i tjänst. Dock välservad.

/Leo

Leo skrev:
> Brutala klättringar, långturer, trampeffektiv,
> DH, FR, AM, +3m drops, alperna, hemma, funkar
> överallt faktiskt och är garanterat bombproof.
> Modellen ersätts numera av Santa Cruz Butcher,
> men det finns en och annan Bullit fortfarande där
> ute till salu. :-)
>
>
> AM since 2002...
>
> /Leo

Min Bullit kommer snart ut på köp o sälj...

Leo skrev:
> Föredrar själv stålfjäder av flera olika
> anledningar. Än så länge håller min 5th
> Element coil efter tio år i tjänst. Dock
> välservad.
>
> /Leo

Det är faktiskt rätt imponerande med tanke på hur mycket du hojat på den! :)

Blir det en Nomad eller Butcher när Bulliten går i pension?

Kul att så många kommer med bra svar!

Tror jag kommer slänga på lite nya prylar på Pitch Pron så länge (Rock Shox Lyrik, Mavic 521 på Superstar-nav, bredare styre och styrare fram. Ev en Monarch i baken). Och så säljer jag av DH-hojen efter säsongen och siktar på en Mojo HD, Nomad, Enduro Evo, Endorphin/Chicoltin eller något liknade nästa säsong.

Nu har man lite mer kött på benen iaf :)

Tobbe: Lapierre har jag hört spricker lätt.

För att inte starta en ny tråd kanske jag kan slänga in en fråga här angående ny bakdämp till min Pitch Pro. Läste detta i en tråd:

"The pitch suspension is designed around the progressiveness of a standard volume air can, so i would not recommend coil as it will bottom out to easy, a coil spring will not get stiff enough further into the travel.

The DHX air has a HV air can, at full volume it is excellent on the rough stuff at speed (gnar peak, rocky descents), however leaves the bike a bit wallowy and bottom easy on descent size stuff.

I have volume reduced the air can so it matches the progressiveness of smaller volume air can, i can run a little more sag and not bottom out with the smaller volume. Using stile cop as an example, i'm currently running 20% sag, i bottomed, but without feeling it on the bigger drops there.

I would recommend a Rockshox Monarch Plus RC3 (which i should be getting) or even a monarch RT3, or a push tuned Fox Float RL.

Don't go with coil if you plan on hitting the bigger stuff at stile cop for example."

Satt och funderade på om jag skulle köpa en Monarch RC3 Plus med low, mid eller high volume. Så om man läser texten ovan menar han alltså på att det är low volume man ska satsa på till en Pitch? Jag är inte så värst kunnig på dämpare, men är Low volume är alltså den som är mest progressiv?

Jag hade mailat eller ringt TF-tuned och bett dem fixa något. De kan bygga en coil så att den funkar nästan oavsett dämparkurva vad jag förstår

Matthias87 skrev:
> Satt och funderade på om jag skulle köpa en
> Monarch RC3 Plus med low, mid eller high volume.
> Så om man läser texten ovan menar han alltså
> på att det är low volume man ska satsa på till
> en Pitch? Jag är inte så värst kunnig på
> dämpare, men är Low volume är alltså den som
> är mest progressiv?

Ja, mindre luftburk, mer progressiv. Till Fox RP23 kan du köpa till lösa insatser för att i efterhand modifiera luftkammarens storlek och därmed progressiviteten.

Matthias87 skrev:
> Tobbe: Lapierre har jag hört spricker lätt.
>
Alla Lapierre eller vilka modeller?!

Hört att en omoddad Monarch RC3 Plus är bättre än en moddad Fox RP2, därör jag är sugen på byta ut Foxen. Plus att Mondrchen är tåligare. Men då är det alltså low volume jag ska ha då.

Matthias87 skrev:
> Tobbe: Lapierre har jag hört spricker lätt.

Sådant där tarvar lite mer kött. Är det en specifik modell, ett specifikt år, eller ett problem under lång tid/flera modeller? Men klart intressantare är: Hur sköter de garantin?

Jag har en Turner 5-Spot (finns just nu ingen Turner för ditt ändamål, men kan du hitta en 6-Pack/RFX så är det nog inget dåligt köp), på dem var 2004 i storlek large underdimensionerade i sadelröret. Dvs. de sprack, men inga som helst problem med garantin tre år senare.

Längre tillbaka i tiden (runt 2003) var det ju ett antal här på happy som prenumererade på Specialized Enduro-ramar.

Ellsworth gjorde å andra sidan en konstruktionsmiss men vägrade ersätta sina kunder.

Det är en svår fråga att få svar på, men ack så viktigt, hur hanterar företaget reklamationer?

Matthias87 skrev:
> Kommer inte ihåg vart jag hört det exakt. Kanske
> var deras DH-ramar jag hört om, inte säker.

Skulle ju inte vara helt otroligt med tanke på hur anorektiska de ser ut.
Fast jag skulle nog kunna stå ut med en sån också! =)

15-16kg cykel är lite mycket för min smak om man skall trampa själv men hydroformade amerikanska easton-rör är ganska coolt:
2012UZZI.jpg

Om det ska trampas tror jag G-spot passar bättre än STD. Håller annars med.
http://covebike.com/bikes/gspot'

Mathias: Dumt att slänga sig med rykten om att märken spricker osv om det inte finns någon källa på det. Såna där rykten är rätt dumma om de får folk att köpa/inte köpa grejer av fel anledning.

Jag menar mer att du skriver här att du "tror du hört att dom spricker", ok om du inte vill ha en men du påverkar ju andra om du skriver så. Och då bör det ligga något bakom, typ nåt man kan ta på som bildbevis, länkar eller annat. Har en stark känsla att en del såna där rykten är påhittade, en del säkert av importörer/säljare av andra märken..

Och som Tobbe säger, är det garantihantering egentligen viktigare.

Senast ändrad:
Du har rätt, dumt om man inte är säker.
Sen vet jag inte om jag tycker garantihanteringen är viktigast. Går en ram av vid ett oturligt tillfälle kan det gå riktigt illa.

kaisla skrev:
> Vet nån om man kan hitta en Specialized Enduro
> Comp nånstans? Verkar att alla i storlek M har
> sålts..

Jag tror vi har en sådan kvar. Slå mig en signal imorgon till butiken så kollar jag.
//Patrik

08-55444440 Specialized Conceptstore.

HX 5.0 luftbakdämpare var en sorglig historia. Kör med 5th Element coil. När den har gjort sitt vet jag inte riktigt vad jag ska ha...
/Peter

Leo skrev:
> Eric W skrev:
> -----
> > PeterA skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag har en Fox 32a på min Billit från 2004.
> > > Känns som en fin allt-i-allo hoj.
> > > Kör betydligt snabbare på den i skogen än
> > min
> > > OnOne 456 Inbread.
> >
> >
> > Dooh, vart lite väl otydligt från min sida;
> > menade ju luftbakdämpare. :-)
>
> Det är Peter rätt man att svara på också. Han
> hade nämligen en DHX 5.0 luftbakdämpare på sin
> Bullit ett tag... :-)
>
> Föredrar själv stålfjäder av flera olika
> anledningar. Än så länge håller min 5th
> Element coil efter tio år i tjänst. Dock
> välservad.
>
> /Leo

Nu blir det en Ibis Mojo HD iaf, kunde inte hålla mig. Köper den från Cyclecomponents kittad med Shimano SLX rakt igenom. Köper hjulpar löst från Superstar Components, blir 721- eller 521-fälgar.
Har dock inte bestämt mig för dämpningen än. I baken tänkte jag antingen sätta en DHX RC4 eller en Monarch RC3 Plus. Frågan är om Monarchen håller för droppen osv?
I fram funderar jag på luft vs fjäder, av samma anledning. Håller luftdämparna för stora dropp?
De olika gafflarn jag funtar på är Marzocchi 55CR Micro Ti (både den man kan ställa slag från 120-160mm och den utan), 55RC3 Evo, den eklare 55R och även 66:orna. Kan även tänka mig Lyrik RC2DH, om folk tror den håller?

Matthias87 skrev:
> Nu blir det en Ibis Mojo HD iaf, kunde inte hålla
> mig. Köper den från Cyclecomponents kittad med
> Shimano SLX rakt igenom.
Grymt, kommer bli ett vrålåk. :)

> Köper hjulpar löst
> från Superstar Components, blir 721- eller
> 521-fälgar.

Räkna med uppriktning när dom kommer, dom verkar generellt löst/slarvigt byggda.

> Har dock inte bestämt mig för dämpningen än. I
> baken tänkte jag antingen sätta en DHX RC4 eller
> en Monarch RC3 Plus. Frågan är om Monarchen
> håller för droppen osv?

Svårt att säga, men Monarch plus har jag hört mycket bra om. Testa med en sån och köp dig en billig Roco på ebay att byta till om du vill hucka?

> I fram funderar jag på luft vs fjäder, av samma
> anledning. Håller luftdämparna för stora
> dropp?
> De olika gafflarn jag funtar på är Marzocchi
> 55CR Micro Ti (både den man kan ställa slag
> från 120-160mm och den utan), 55RC3 Evo, den
> eklare 55R och även 66:orna. Kan även tänka mig
> Lyrik RC2DH, om folk tror den håller?

Rekommenderar 55RC3 Evo eller Lyriken, både bör hålla och har bra prestanda.

Tack för svaret Fredrik.

Hört det om hjulen ja. Tänkte lämna in till Jon på bikeplace så det blir riktigt gjort.

Problemet med bakdämpningen är att ett varv på våran nya bana innehåller allt från dropp på 4m till branta klättringar, så då måste jag isf byta bakdämpning flera gånger per varv :P

Hört mycket gott om RC3 Evon. Önskar den kom i annat än vitt bara :) men jag funderar på om 170mm är jobbigt att släpa runt på. Hade kanske vart skönt att ställa ner gaffeln på lägre.

Tillbaka
Topp