Bontrager Line Comp 40 fundering kring däckbredd?

Josnas

Medlem
Har en fundering på detta ned däckdimensioner och fälgbredder. På min MTB sitter det Bontrager Line Comp 40 och ett däck med bredd 2.8. Hur "tunna" däck kan jag sätta på här? Kör slanglöst just nu.
IMG_5103 2 Stor.jpeg

Maxxis har sina däck med WT som uttryckligen är gjorda för breda fälgar, de vanligaste modellerna finns t ex i 2.40WT.

Aha, bra tips! Och det verkar hekt enkelt inte så noga utan mer funkar det så funkar det!

Det är inte helt enkelt. T.ex. en gammal, icke-WT Maxxis 2,3" däck kommer att kännas riktigt dåligt på en 40 mm fälg. Hur bra det funkar berör på om däcket är gjord för bredare fälgar och hur rund profilen är. Däck med små sidodobbarna brukar vara oproblematisk eller tom bättre på breda fälgar. Jag kör t.ex. Specialized Ground Control i 2,35" på 35 mm fälg som funkar riktigt bra. som MagerValp skrev, är Maxxis WT också bra på breda fälgar.

Det är inte helt enkelt. T.ex. en gammal, icke-WT Maxxis 2,3" däck kommer att kännas riktigt dåligt på en 40 mm fälg. Hur bra det funkar berör på om däcket är gjord för bredare fälgar och hur rund profilen är. Däck med små sidodobbarna brukar vara oproblematisk eller tom bättre på breda fälgar. Jag kör t.ex. Specialized Ground Control i 2,35" på 35 mm fälg som funkar riktigt bra. som MagerValp skrev, är Maxxis WT också bra på breda fälgar.

Läste att WT på en del däck är specat till 39mm, blir det ett problem på mina 40mm fäljar?

skulle liksom berk även jag undvika däck med stora snarare kraftiga kantdobbar på bred fälg. har därför ett litet lager av gamla nobby nic för mina 40i, och skulle inte gärna köpa de nya, åtminstone inte bak. greppet blir nog bra men gissningsvis inte rullet, med stora klossar i ständig kontakt med underlaget..

men teori och praktik är inte alltid samma. kört en del med thunder burt bak på både smalfälg och 40i. det rullar ännu bättre på bredare fälgen.och greppet är oväntat bra i båda fallen, betydligt bättre än man kan tro. inte minst i halka.

här ses detta däck på crest, och 40i, båda sammalika 2,25.

bredvid dessa ett bomboloni 3,0 på samma 40i. den fälgen är tyvärr för smal för det däcket, kräver uppåt 1,1 bar ge stabilitet utan wobbel i högfartskompressioner, vilket blir studsigt. samma fälg med 2,6 nobby nic går bra 0,6-0,9, som i smör med lätt rull.
.
8C086A63-D7FB-4560-B8B7-FFE2F1843663.jpeg

men sen guldkornet, ice spiker pro 2,25 på 40i-fälg. däcket är ju närmast standard bland de jag åker med vintertid. men skillnaden att mina rullar bättre än kompisarnas, särskilt tydligt på knagglig is. och då är jag ändå med mina 73kg bland de lättare

sen det som kanske förvånar mer. vi brukar ibland ta en kvällstur på plogad bana på sjöis. i kurvorna märks att jag har avgjort bättre grepp, antagligen på grund av fler dubbar i kontakt med isen?

däcken köptes 2016, men har behållit sitt goda grepp. fått ersätta en hel del tappade dubb. inför årets säsong har jag återvässat dubben med hjälp av diamanklinga. bafatt:) blir intressant att se effekten av detta
45344D50-6D39-4005-AF13-9941A6381B83.jpeg
.
B9DE0926-FD05-412E-839B-6F9DF5335DE7.jpeg

Tack för alla tips! Men fattar ändå inte hur jag ska veta tex. vilket Nobby Nic som skulle passa i fälgen? Hittar liksom inte infon kring kompatibilitet fälgar och däck hos däcktillverkaren. Vet någon hur detta fungerar?

Tack för alla tips! Men fattar ändå inte hur jag ska veta tex. vilket Nobby Nic som skulle passa i fälgen? Hittar liksom inte infon kring kompatibilitet fälgar och däck hos däcktillverkaren. Vet någon hur detta fungerar?
Nobby Nic i 2.6"-bredd går bra till 40mm fälg.

Och här finns lite mer i ämnet att studera:

Bilagor

Senast redigerad av en moderator:
Nobby Nic i 2.6"-bredd går bra till 40mm fälg.

Gamla Nobby Nic ser ut att funka i 2,6" på 40 mm fälg. Nya har dock större sidodobbar, men är kanske också optimerad för bredare fälgar. Har du provat?

Och här finns lite mer i ämnet att studera:

Tror att den där tabellen ger "bara" en säkerhetszon, och bara när man kör med tillräckligt hög tryck. Jag skulle t.ex. aldrig rekommendera att köra en 65 mm däck på en 21 mm fälg på stig. Det funkar om kör med hög tryck men det är inte roligt.

men ditchade den nya nobby nic med sina höga sidodobbar när det var dags för byte nyligen. prövar nu maxxis ardent 2,35 fram. ville ha ett lättrullat däck med någorlunda mönster.

inte bestämt vad jag tycker ännu, men det har inte hittills lämnat mig i sticket på lövklädda våta rötter och hällar.
B0047376-34F2-416B-9847-E1031A133A31.jpeg

Gamla Nobby Nic ser ut att funka i 2,6" på 40 mm fälg. Nya har dock större sidodobbar, men är kanske också optimerad för bredare fälgar. Har du provat?
Nej men 2.4" nya NN på 30mm har jag i skogen.

Sen är det väl en viss skillnad på vad som funkar och vad som är optimalt in i minsta detalj.

Tillägg: Menar alltså att Schwalbes tabell är väl mer att se som en "funkar-tabell" och inte en optimeringstabell.

Senast redigerad av en moderator:
Nej men 2.4" nya NN på 30mm har jag i skogen.

Sen är det väl en viss skillnad på vad som funkar och vad som är optimalt in i minsta detalj.

Såklart!

Och det finns också olika preferenser. Om man kör riktigt hård och lutar cyklen mycket i kurvor kan bredare fälgar ger sämre grepp. Om man kör långsammare är bredare fälgar kanske alltid bättre.

Nya Nobby Nic har ju dessutom ORMSKINN! Perfekt i högt gräs.?

Screenshot_20221031-092459-179.png

Tillbaka
Topp