Börja cykla MTB

wpr21

Ny medlem
Börja cykla MTB
Hej, det är så att jag var på scoutläger i norska fjällen förra sommaren och där fick vi testa att cykla mbt och jag måste säga att det är något av det roligaste jag gjort. Så nu tänkte jag köpa en riktig cykel och börja köra lite här hemma också (hemma = stockholm). Vad finns det att säga om den här cyklen? http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=757&iItemId=104612 Duger den att börja med?

Sen tänkte jag hör hur det funkar med klubbar och så innom mtb, jag kan tänka mig att det kan bli lite tråkigt att cykla själv så finns det klubbar man kan gå med i och så eller hur funkar det?

/Niklas

Börja cykla MTB
Kvaliten är inte toppen precis och om jag skulle vara du skulle jag nog satsa på en lite billigare cykel från en "riktig" cykelaffär, typ cykelspec eller sportson.

Börja cykla MTB
Duger säkert jättebra. Börja med något billigt. Efter ett tag kommer du att komma på vad du egentligen vill ha , och då kommer du ändå köpa en ny.

Börja cykla MTB
Skoj att du vill börja med MTB. Det är riktigt skoj, har du en gång börjat så tror jag det blir svårt att sluta :-)

Ett tips är att följa med på en "Happy Ride". Tror det finns många här på forumet från 08:a området. "HR" brukar vara bra tillfällen att träffa nytt folk och även lära sig att cykla "bättre". Självklart har jag ju skoj också, det är väl en av grundförutsättningarna?

Börja cykla MTB
Jag håller med övriga skribenter, att det är vettigare att köpa en hardtail i den prisklassen. Det är färre saker som slits och kan strula på en HT och den är billigare att tillverka så du kan få bättre komponenter för samma pengar. Sen har hardtail den stora fördelen för en nybörjare att man faktiskt lär sig tekniken bättre, typ balans, spårval, tajming å sånt. En fullfjädrar leksak är mer förlåtande och man blir lätt lite slarvig. Jag märker det tydligt själv (har både en HT och en FS).
Grundtekniken är exakt densamma för HT och FS ang balans och tajming, men en FS öppnar fler möjligheter vid spårval, åkstil etc men öppnar också upp för att slarva som sagt. Tror man förlorar på det i längden. Det är bra om grunden sitter ordentligt.
Du får en helt ok instegshoj med Biltemas hardtail för 4.000kr. Tänk på att en MTB skall kännas lite för liten när du testar den i affären. Då blir den lagom när man drar ut i spenaten.

Sen så finns hur mycket som helst att läsa under läsvärt =)

Börja cykla MTB
den från biltema med ht verkar rätt ok. Eller kan du göra som jag köpa begangnat, det finns bra cyklar i bra skick isamma prisklass då får du mer cykel/kvalitet för pengarna tycker jag. Beroende på vad du hittar då förståss.

Börja cykla MTB
Det som talar emot Biltema är att det finns bara en storlek av cyklarna och passar den inte så är det kört. En mtb ska man inte köpa i fel storlek. Vilken storlek du ska ha beror på din längd, ditt grenmått och armlängd. Testa räkna ut storleken på t.ex. WrenchScience - klicka här så har du gjort halva jobbet innan du stiger in i närmaste affär och försäljaren försöker kränga av en av de sista stora storlekarna till dig. "-Jo, men den är i helt rätt storlek för dig, du är ju av normallängd och då ska du ha en 20-22" ram"... Sånt händer alltför ofta. :-(

En mtb för runt 5000kr är oftast en svår kompromiss, det bästa är att försöka hitta en fjolårsmodell på rea om det går. Här en Marin Palisades Ltd. för 6650kr, som är ljusår bättre köp än Biltemacykeln.

Egentligen är denna helstela(utan dämpad framgaffel) Marin Bear Valley Ltd. ett bättre köp för 5690kr då du kan efteråt köpa en riktigt bra Marzocchi MX Comp gaffel till den för ca 2000kr om du känner att du blir biten av mtb på allvar: Marin Bear Valley Ltd.

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Börja cykla MTB
Leo talar dagens sanning!

Hade även samma problem att försäljaren ville inte ta hem den storlek jag ville ha av en cykel, utan han hade ju så många redan i affären som han i första hand ville sälja. jag köpte på ett annat ställe!

Det knepiga är om man köper en för dyr och inte kommer vilja fortsätta men vet man att detta är min grej och kul (det är det ju) . Då köper man en lite dyrare så behöver man inte ångra sig. SOm Leo skrev!

Börja cykla MTB
Håll dig till de kända fabrikaten på marknaden(de som går att köpa i en riktig cykelaffär). Då är chansen större att du får en cykel som passar dig storleksmessigt. Du kända fabrikaten håller en jämn och hög kvalite.

Det finns en lista på börja cykla mtb cyklar här någonstans på happy som jag inte hittar just nu. Om någon vänlig själ kunde länka till den så har du några modeller att börja leta bland.

Om du ska köpa begagnat så är det bra om du har någon med dig som har hållit på med cyklar ett tag. Det finns många grejer på en MTB som kan vara skadat eller utslitet. Det är inte så roligt att göra ett "fynd" och sen få lägga ner pengar på en helt ny drivlina tex.

Börja cykla MTB
Vet inte varför inte så många verkar tycka att Nishiki Cascade är en bra nybörjarcykel, enligt mig är den mycket bra, men jag har inte testat den, bara lyssnat på min lokala cykelaffär samt tittat på specen. Har allt jag letar efter till ett bra pris iaf. Vad tycker ni om den?

Börja cykla MTB
Hur stor skillnad är det egentligen på en framdämpad och en odämpad cykel? och är det nån skillnad på skivbroms/inte skivborms?

Tack för alla jättebra svar! Nu ska jag bara övertala min kompis om att vi ska börja åka.

Börja cykla MTB
wpr21 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur stor skillnad är det egentligen på en
> framdämpad och en odämpad cykel? och är det nån
> skillnad på skivbroms/inte skivborms?

Visst är det stor skillnad, men eftersom du frågade efter en cykel i prisklassen runt 4-5000kr så går det inte att hitta någon med både bra hydrauliska skivbromsar och bra oljedämpad framgaffel. Enda chansen att hitta någon sådan är att köpa en postordercykel från tyskland, vilket också är ett vettigt alternativ om man vet bara vilken man ska köpa. Poison och 2 Danger cyklarna är nog de som är isåfall billigast, sök på happy så hittar du lite mer info.

/Leo

Börja cykla MTB
Det är ganska stor skillnad. Men du kommer öva upp svinbra teknik, och efter ett tag har du sparat ihop de två lapparna du behöver för en Marzocchi MX Comp, som är en grymt prisvärd gaffel.
Och en stel gaffel är både coolare (i andra åkares ögon) och på många sätt bättre än en dålig dämpad gaffel. Den stela gaffeln kan du använda sen när du bygger ditt första singlespeed-bygge.

Börja cykla MTB
någon som kan länka till hemsidor där man kan kolla priser respektive köpa poison och 2 danger cyklarna??

Börja cykla MTB
Har haft min "Marin Bear Valley Ltd." i ett par månader nu och kan bara säga att jag är asa nöjd.
Riktigt kvick och rolig cykel...och riktigt snygg i verkligheten faktiskt.
Mycket kvalite´för pengarna.
Tänkte också så att jag skulle kunna skaffa en fin dämpargaffel senare, men i ärlighetens namn vet jag inte om jag känner något behov av det. Jag antar att jag förlorar lite av kvickheten med dämpgaffel och så känns cykeln så härligt rigid och renmed stel gaffel.
Jag har ju inte så mycket att jämföra med iofs. Men om om man jäför komponenter o.s.v mot andra cyklar så tycker jag att den känns mycket prisvärd. Speciellt som de cyklar man jämför med i dessa prisklasser verkar ha dämpgafflar som ändå inte är något att hurra för.
Ok!... en ammatör har talat...dock en glad sådan.

Börja cykla MTB
Marin bear valley verkar sjukt prisvärd! Dock har den bara skivbromsfäste fram, kan man sätta fast ett skivbromsfäste bak senare eller? En annan sak är att ramen är av stål, det kanske är bättre med en alu ram? Finns det någon återförsäljare för Marin i Stockholm så man kan gå dit och känna på den?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp