Borra i kolfiber

Skyerider

Aktiv medlem
Borra i kolfiber
Finns inget övre fäste till framskärmen på framgaffeln. Är jag dum i huvet om jag tänker "borra ett hål"? Blir väl ett m4 eller m5.

Borra i kolfiber
Ne, ta det lugnt och använd ett bra borr.
Sätt en bit silvertejp över först för att minska risken för fransning och använd ett vasst borr och borra men lägg inte en massa tryck på utan var lätt på handen så du inte trycker in fibrerna utan låter borret avverka materialet.
Se till att gaffeln sitter ordentligt fixerad så den är still när du borrar. Skicka ett dm till Kid1000 och fråga om tips / kolls lite youtube. Skulle kanske lägga lite epoxy runt innerkanterna efteråt.

Glöm inte ansiktsmask, glasögon och dammsugare och ha ett ventilerat utrymme.

Senast ändrad:
Borra i kolfiber
1642667635294.png

Borra i kolfiber
Om du nu nödvändigtvis skall borra i en kolfibergaffel så brukar borr med något mindre skärvinkel funka bra i kolfiber och andra plastmaterial. Du kan använda vanliga svartborr, men döva skärvinkeln lite så det inte vill hugga. Personligen skulle jag nog undvika att borra i en gaffel, utan försöka lösa montaget på annat sätt.

Borra i kolfiber
Borra hål i kolfiberdetaljer är inte farligt om det görs på rätt ställen.
På en detalj som bara utsätts för drag/sträckpåkänningar är det oftast ok,men om det utsätts för skapliga böjningar i detaljen kan hålet bli en brottanvisning.
Lite fundering innan så man placerar hålet "rätt" är en bra ide.
Tillverkar mycket CF-delar,borrar,fräser glatt i dom på rätt ställen,och inte där det utsätts för belastningar bara.
Bara tejpa,borra och putsa rent hålet.

Borra i kolfiber
Du kan borra i din framgaffel om du vill, jag borrar inte i min. och det är enorjättestor skillnad att bara mitt i ett överdimensionerat ramrör än i extremt utsatt del som framgaffeln.
jaha, så hur gör man med fälgbromsar och hålen för bromsarna då? Trollar fram hålen i gaffeln? För inte kan de väl borra i en gaffel som är så känslig.? Och bromskrafterna sen då, varje inbromsning borde slita isär väven.
Men nej, om man är orolig eller tänkt gå loss med ett trubbigt borr på köksbänken bör man låta bli.

Borra i kolfiber
jaha, så hur gör man med fälgbromsar och hålen för bromsarna då? Trollar fram hålen i gaffeln? För inte kan de väl borra i en gaffel som är så känslig.? Och bromskrafterna sen då, varje inbromsning borde slita isär väven.
Men nej, om man är orolig eller tänkt gå loss med ett trubbigt borr på köksbänken bör man låta bli.
Tror att de flesta tänker. Om man måste fråga bör man kanske låta bli.
Lite skillnad att borra i konstruktionsprocessen när konstruktören förhoppningsvis har dimensionerat området med ett hål i åtanke. Men det är bara mina 5cent.

Borra i kolfiber
glitch, dvs "tekniskt fel"
Inte för inte antar jag.
Det är lugnt, folk kan få fortsätta tro att kolfiber är ett magiskt mystiskt material som måste endast kan hanteras och behandlas av magiska så trollväsen på andra sidan jordklotet som under besvärjelseliknande former trollar fram de mest fantastiska skepnaderna.

Borra i kolfiber
de är en j*vla skillnad i uppbyggnad på en kolgaffel för fälgbroms med hål och en kolgaffel för skivbroms utan tex hål för skärmmontage/broms har själv sågat sönder gaflar som vart krashade just för studera materialet i "kronan" en cx gaffel utan montagehål e betydligt tunnare material i där än en lvg med montagehål en lvg med fälgbroms är i princip massiv i samma område för klara påfrestningen..... så vis av detta skulle jag aldrig sätta en borr o kronan på en som inte har föreberedda hål

men skulle ja mot förmodan tappa allt förnuft och utmana ödet o gambla skulle jag borra ett lodrätt hål rakt under styrröret där kolfibern är som tjockast

Borra i kolfiber
Hoppas det är okay att låna denna tråd. Jag ska borra tre hål för att montera fast batteri hållaren(shimano am-btr1?). 2st hål för infästning m4 och ett för batteri kabel. Vart får man tag på den gängade grejen som man sätter i ramen?

Bilagor

• 7A1A208C-081B-4231-A2F8-756E2D35F8A5.jpeg
    7A1A208C-081B-4231-A2F8-756E2D35F8A5.jpeg
    402.5 KB · Besök: 77
  • 10C3F609-0841-4844-89A9-D3F1E3EAF436.jpeg
    10C3F609-0841-4844-89A9-D3F1E3EAF436.jpeg
    460.1 KB · Besök: 70
  • 396D78EB-EEA1-46C6-91C6-AD7816FC08D0.jpeg
    396D78EB-EEA1-46C6-91C6-AD7816FC08D0.jpeg
    474.9 KB · Besök: 52
Borra i kolfiber
Just gaffelkronan är väl inte första stället jag skulle borra på... annars exploderar en cykel normalt inte för att du borrar ett litet hål i den så länge det inte är på fel ställe.

/T

Tillbaka
Topp