Problemet med lagerhaveri i Bosch-motorer av generation 2 är lika gammalt som motorerna självt. Jag har inte själv haft det (än) men när jag köpte min Bosch-hoj för mer än två år sen var jag väl medveten om vad som kan komma men valde systemet ändå, då det är så j---a bra i övrigt.
Det vanligaste är att vevlagret på höger sida pajar, det beror alltid på att det kommit in vatten i lagret. Vattnet får grejerna att rosta och med rost på ytorna slits det snabbt ner. Även lagret på vänster sida kan haverera men det är inte alls så vanligt. Har lagret väl börjat låta är det inte en superbra idé att fortsätta hoja så länge till. Du kan absolut köra tills det rasar helt, problemet är att nu håller lagret inte längre vattnet ifrån motorn och du får in mer och mer vatten in i motorn.
Det här händer nästan aldrig vid vanlig pendling, även i regn-/vinterväder, om man har en egolapp på stänkskärmen så den tar det värsta sprutet. Det är när man medvetet köttar omkring i vattenpölar för att det är kul som det kommer, det är alltså betydligt vanligare för e-mtbs än pendlarhojar med Bosch-motorer.
Bosch åtgärdar motorer inom den 2-åriga garantin gratis. Nu är din äldre än så, så du är "out of luck" med garantin.
Om du vill fixa din hoj så har du i princip tre alternativ.
- Lämna in på auktoriserad Bosch-verkstad
Klart dyrast men bekvämast och enda alternativet om man inte vill mecka själv. Verkstaden reparerar inte motorn, de byter ut den. Du får då betala för ny motor och arbete, har inte exakt kostnadsuppskattning men det går på en bit norr om 10.000 kr.
- Lämna in motorn på reparation
Medeldyrt, medelpyssligt.
Montera loss motorn själv och skicka in på byte av det trasiga lagret eller komplett lagerbyte. Kostar 600-2800 kr.
- Byt lagret själv
Billigast, pyssligast.
Om du kan identifiera vilket lager som är det trasiga kan du byta det. Kostnad för hvudlagret höger sida är ca 170 kr, finns också komplett kit med alla lager och alla tätningar för 1700 kr, om man vill byta allt när man ändå river allt. Om du ändå har itu motorn så passa på att slänga på eftermarknadskitet MudStop (ca 800 kr med verktyget) som förbättrar vattentåligheten avsevärt.
Enskild lager, lagersatser, MudStop och motorservice kan du köpa/få utfört av Performance Line Bearings i UK, som även har rätt bra instruktionsfilmer på sin hemsida hur man byter själv. Du kan börja med att kolla igenom filmen för byte av lager på Bosch-motor så kan du bedöma om det är något du kan göra själv eller om du ska köpa det som en tjänst.
Example of a eBike Motor with Bearings shown* * This diagram is for illustrative purposes View our Bearing Guides for Bosch Gen 2, Gen 3, Gen 4, Brose, Impulse, Panasonic and Yamaha.Click the link below for more information BEARING IDENTIFIER If you are replacing the bearings yourself, you can...
www.performancelinebearings.com
Skrev detta svar så utförligt som möjligt så att kanske fler kan ha nytta av det i framtiden.