Bosch cx motor troligen lager trasigt

scott730plus

Aktiv medlem
Har en bosch motor som slitit på några år nu... Lite över 1000 timmar fick jag höra att den gått sist.
Hur som helst har det blivit ett missljud på den nu. Jag tror nämligen att ett lager har gått sönder.

Den går ett trampa runt så det är inte tvärstopp men det är tydligt missljud mot alla mina vänner med samma motor.

Det är ingen garanti kvar så det är bara att glömma. Köptes på webbshop för 3-4 åt sen.

Någon som haft liknande problem?
Eller någon som har behövt skicka iväg sin motor?

Problemet med lagerhaveri i Bosch-motorer av generation 2 är lika gammalt som motorerna självt. Jag har inte själv haft det (än) men när jag köpte min Bosch-hoj för mer än två år sen var jag väl medveten om vad som kan komma men valde systemet ändå, då det är så j---a bra i övrigt.

Det vanligaste är att vevlagret på höger sida pajar, det beror alltid på att det kommit in vatten i lagret. Vattnet får grejerna att rosta och med rost på ytorna slits det snabbt ner. Även lagret på vänster sida kan haverera men det är inte alls så vanligt. Har lagret väl börjat låta är det inte en superbra idé att fortsätta hoja så länge till. Du kan absolut köra tills det rasar helt, problemet är att nu håller lagret inte längre vattnet ifrån motorn och du får in mer och mer vatten in i motorn.

Det här händer nästan aldrig vid vanlig pendling, även i regn-/vinterväder, om man har en egolapp på stänkskärmen så den tar det värsta sprutet. Det är när man medvetet köttar omkring i vattenpölar för att det är kul som det kommer, det är alltså betydligt vanligare för e-mtbs än pendlarhojar med Bosch-motorer.

Bosch åtgärdar motorer inom den 2-åriga garantin gratis. Nu är din äldre än så, så du är "out of luck" med garantin.
Om du vill fixa din hoj så har du i princip tre alternativ.
  1. Lämna in på auktoriserad Bosch-verkstad
    Klart dyrast men bekvämast och enda alternativet om man inte vill mecka själv. Verkstäder som har av Bosch utbildad personal kan byta ut delar av motorn vilket blir billigare att köpa en helt ny motor och få den bytt.
    Om det är mer än huvudlagret på höger sida så reparerar verkstaden inte motorn, de byter ut den. Du får då betala för ny motor och arbete, har inte exakt kostnadsuppskattning men det går på en bit norr om 10.000 kr.

2. Lämna in motorn på reparation
    Medeldyrt, medelpyssligt.
    Montera loss motorn själv och skicka in på byte av det trasiga lagret eller komplett lagerbyte. Kostar 600-2800 kr.

3. Byt lagret själv
    Billigast, pyssligast.
    Om du kan identifiera vilket lager som är det trasiga kan du byta det. Kostnad för hvudlagret höger sida är ca 170 kr, finns också komplett kit med alla lager och alla tätningar för 1700 kr, om man vill byta allt när man ändå river allt. Om du ändå har itu motorn så passa på att slänga på eftermarknadskitet MudStop (ca 800 kr med verktyget) som förbättrar vattentåligheten avsevärt.
Enskild lager, lagersatser, MudStop och motorservice kan du köpa/få utfört av Performance Line Bearings i UK, som även har rätt bra instruktionsfilmer på sin hemsida hur man byter själv. Du kan börja med att kolla igenom filmen för byte av lager på Bosch-motor så kan du bedöma om det är något du kan göra själv eller om du ska köpa det som en tjänst.

Skrev detta svar så utförligt som möjligt så att kanske fler kan ha nytta av det i framtiden.

Senast ändrad:
Problemet med lagerhaveri i Bosch-motorer av generation 2 är lika gammalt som motorerna självt. Jag har inte själv haft det (än) men när jag köpte min Bosch-hoj för mer än två år sen var jag väl medveten om vad som kan komma men valde systemet ändå, då det är så j---a bra i övrigt.

Det vanligaste är att vevlagret på höger sida pajar, det beror alltid på att det kommit in vatten i lagret. Vattnet får grejerna att rosta och med rost på ytorna slits det snabbt ner. Även lagret på vänster sida kan haverera men det är inte alls så vanligt. Har lagret väl börjat låta är det inte en superbra idé att fortsätta hoja så länge till. Du kan absolut köra tills det rasar helt, problemet är att nu håller lagret inte längre vattnet ifrån motorn och du får in mer och mer vatten in i motorn.

Det här händer nästan aldrig vid vanlig pendling, även i regn-/vinterväder, om man har en egolapp på stänkskärmen så den tar det värsta sprutet. Det är när man medvetet köttar omkring i vattenpölar för att det är kul som det kommer, det är alltså betydligt vanligare för e-mtbs än pendlarhojar med Bosch-motorer.

Bosch åtgärdar motorer inom den 2-åriga garantin gratis. Nu är din äldre än så, så du är "out of luck" med garantin.
Om du vill fixa din hoj så har du i princip tre alternativ.
  1. Lämna in på auktoriserad Bosch-verkstad
    Klart dyrast men bekvämast och enda alternativet om man inte vill mecka själv. Verkstaden reparerar inte motorn, de byter ut den. Du får då betala för ny motor och arbete, har inte exakt kostnadsuppskattning men det går på en bit norr om 10.000 kr.

2. Lämna in motorn på reparation
    Medeldyrt, medelpyssligt.
    Montera loss motorn själv och skicka in på byte av det trasiga lagret eller komplett lagerbyte. Kostar 600-2800 kr.

3. Byt lagret själv
    Billigast, pyssligast.
    Om du kan identifiera vilket lager som är det trasiga kan du byta det. Kostnad för hvudlagret höger sida är ca 170 kr, finns också komplett kit med alla lager och alla tätningar för 1700 kr, om man vill byta allt när man ändå river allt. Om du ändå har itu motorn så passa på att slänga på eftermarknadskitet MudStop (ca 800 kr med verktyget) som förbättrar vattentåligheten avsevärt.
Enskild lager, lagersatser, MudStop och motorservice kan du köpa/få utfört av Performance Line Bearings i UK, som även har rätt bra instruktionsfilmer på sin hemsida hur man byter själv. Du kan börja med att kolla igenom filmen för byte av lager på Bosch-motor så kan du bedöma om det är något du kan göra själv eller om du ska köpa det som en tjänst.

Skrev detta svar så utförligt som möjligt så att kanske fler kan ha nytta av det i framtiden.

Mycket bra och utförligt svar!

Vet du vart man kan skicka in den för reparation? Typ enligt förslag 2?

Låter som det bästa alternativet... Såg några videos hur man reparerar men ser direkt att det skulle jag inte fixa hehe

Mycket bra och utförligt svar!

Vet du vart man kan skicka in den för reparation? Typ enligt förslag 2?

Låter som det bästa alternativet... Såg några videos hur man reparerar men ser direkt att det skulle jag inte fixa hehe

Det var kanske otydligt som jag skrev, med Performance Line Bearings som jag länkade till har även inskicks-service.
Jag känner inte till någon svensk verkstad som gör så här, tyvärr.

finns tyvärr ingen i sverige som har certifiering att öppna bosch motorer o skulle man som firma i sverige öppna utan certifiering o byta lager så kommer det en stämning som ett brev på posten

bosch själva skickar motorerna till tyskland men där får man typ 99% av fallen svar att tyvärr går de inte byta lager men kunden kan få en köpa utbytesmotor för 10.000.... och ska dom då skicka den kassa motorn i retur så kostar de 1800 i omkostnader o då har dom inte ens försökt öppna motorn ens utan dom dömmer ut den rakt av

finns tyvärr ingen i sverige som har certifiering att öppna bosch motorer o skulle man som firma i sverige öppna utan certifiering o byta lager så kommer det en stämning som ett brev på posten

Varför då? Det finns gott om bilverkstäder som skruvar på alla möjliga märken utan ackreditering, fulfirmor som lagar Appletelefoner osv. Man äger ju sin motor själv och gör vad man vill med den. Däremot kan de inte påstå att de är certifierade utan att vara det.

Varför då? Det finns gott om bilverkstäder som skruvar på alla möjliga märken utan ackreditering, fulfirmor som lagar Appletelefoner osv. Man äger ju sin motor själv och gör vad man vill med den. Däremot kan de inte påstå att de är certifierade utan att vara det.

som privatperson får du göra va du vill med motorn men alla garantier försvinner om plomberingen e bruten
men som firma där har bosch clausuler i sverige att de är på nått vis brottsligt enligt lag o öppna deras motorer

finns säkert nån fulfirma som går under radarn som kan göra de men ingen som är känd så att säga

som privatperson får du göra va du vill med motorn men alla garantier försvinner om plomberingen e bruten
men som firma där har bosch clausuler i sverige att de är på nått vis brottsligt enligt lag o öppna deras motorer

Du blandar friskt ihop olika saker här.

Garanti är ett juridiskt bindande avtal som ingås vid köpetillfället mellan köpare och säljare.
Exempelvis @scott730plus köper en elcykel på Biltema med två års garanti på att batteriet går att ladda minst 500 gånger. Efter 200 gånger och ett år går batteriet inte längre ladda, då kontaktar scott730plus kundtjänst och ber dem byta ut batteriet. Om de vägrar, så kan man ta upp detta som ett civilrättsligt mål i domstol.

I garantin kan ingå villkor, t.ex. att plomeringen på produkten måste vara obruten om garantin ska gälla. Men det är ingen naturlag, om du köper en innerdörr på en bygghandel måste man naturligtvis kunna öppna och stänga den efter eget tycke utan att garantin påverkas även om den vid leverans varit ihoptejpad för att inte öppnas under transport.

I det aktuella fallet är motorn så gammal så att garantin ändå har gått ut.

Bosch kan ha juridiskt bindande avtal med sina servicepartners om vad de får och inte får göra med Bosch-motorerna i sin verkstad. Däremot kan inte Bosch direkt påverka svensk lagstiftning. En cykelverkstad, hempulare, kebabhandlare eller bagare som inte är en Bosch servicepartner får fritt göra vad som helst med motorn.

Bosch kan ha juridiskt bindande avtal med sina servicepartners om vad de får och inte får göra med Bosch-motorerna i sin verkstad. Däremot kan inte Bosch direkt påverka svensk lagstiftning. En cykelverkstad, hempulare, kebabhandlare eller bagare som inte är en Bosch servicepartner får fritt göra vad som helst med motorn.

Tack. Jag orkade inte..

bosch själva skickar motorerna till tyskland men där får man typ 99% av fallen svar att tyvärr går de inte byta lager men kunden kan få en köpa utbytesmotor för 10.000.... och ska dom då skicka den kassa motorn i retur så kostar de 1800 i omkostnader o då har dom inte ens försökt öppna motorn ens utan dom dömmer ut den rakt av

Hmm... Dina påståenden här är inte helt korrekta.

T ex...

Jag är auktoriserad av Bosch att via butik utföra service på Bosch Perfomance CX Gen2/3 där man byter ut hela högersidan på motorn, det är en kåpa, lite lager och nåt drev om jag inte minns fel.
Jag har gått kursen som Bosch själva höll i Stockholm. Jag har certifikat/diplom från Bosch.
Det finns ett antal servicecenter i Sverige som gick den kursen samtidigt.
Det kittet finns fortfarande att köpa...

Så var du fått din info ifrån skulle vara kul att veta.

Hmm... Dina påståenden här är inte helt korrekta.

T ex...

Jag är auktoriserad av Bosch att via butik utföra service på Bosch Perfomance CX Gen2/3 där man byter ut hela högersidan på motorn, det är en kåpa, lite lager och nåt drev om jag inte minns fel.
Jag har gått kursen som Bosch själva höll i Stockholm. Jag har certifikat/diplom från Bosch.
Det finns ett antal servicecenter i Sverige som gick den kursen samtidigt.
Det kittet finns fortfarande att köpa...

Så var du fått din info ifrån skulle vara kul att veta.

jamen perfekt då kan ju du åta dej jobbet att byta lager i TS motor

de du beskriver byta är en garantiåtgärd där du enbart får byta den kompletta halvan. ja den går beställa helt korrekt för garantitiden gått ut men man kan på egen bekostnad byta.. men du får lika fullt inte gå in o skruva mer än än den halvan komplett dvs inte gå in o byta enskilda detaljer som lager etc

om du var vaken på den kursen så borde du även veta att du får inte på några villkor öppna mer än just den biten ej heller plocka isär o bara byta delar av den nya halvan eller nått från resterande motorenhet samt skall serienummret på motorenheten som halvan bytts på registreras hos bosch

Tack Plush, jag uppdaterar mitt sammanfattande inlägg lite högre upp. Jag visste inte detta.

Jag bytte själv (komplett Bosch kit för drivsidan innehåller alla delar du behöver), kolla videon och följ instruktionen.
Blev som ny igen(y)

1. Är du helt stekt?
2. Du borde lära dig stava samt meningsbyggnad.

Min lokala cykelmek säger att shimano är väldigt mycket enklare att ha att göra med, inget krångel med vem som får öppna och varför.

Även om man inte kan förbjuda någon att öppna utan endast kan avtala kring det är det förstås djupt sorgligt att finns sådana tendenser i även den här industrin.
Sen om reglerna är otydligt förstådda (se ovan) skapar det ju osäkerhet och sämre service även om juridiken inte skulle göra det.

Tillbaka
Topp