Bot mot tjutande skivbromsar!!!

Miss Yeti

Ny medlem
Bara till att plocka fram en nagelfil, köpt på H&M och ändå alldeles för stor för att använda till naglarna, och fila lite på bromsbeläggen. Funkar prima! Så, en nagelfil - ett måste i cykelpyssellådan!!!

Ruggade du upp ytan på beläggen eller? Kan det möjligen funka med den manligare varianten smärgelduk törhända?

Smart, fast mina tjuter bara när det är blött.

[Trådkap] Min Juicy 5-bakbroms har förlorat nypet, är det nya belägg som gäller?

/Adam

Naugas skrev:
-------------------------------------------------------
> Ruggade du upp ytan på beläggen eller? Kan det
> möjligen funka med den manligare varianten
> smärgelduk törhända?

Tja, vad vet jag, jag bara körde att par tag fram och tillbaka med filen över ytan. En smärgelduk funkar med allra största sannolikhet om det känns bättre för dig att använda en sådan :)

Amphibian skrev:
> Sandpapper, det är något för män det!

Man tager vad man haver! :) Hittade inget sådant i min verktygslåda, men så är jag ju tjej också.

Adam7125 skrev:
> Verktygslåda = Handväska? ;)
> Kunde inte låta bli.
>
>
> /Adam

Haha! Nejdu, jag äger faktiskt en verktygslåda! :) Min systers man gav mig en enklare variant i julklapp med motiveringen att en sådan bör man ha när man flyttar till eget. Och ja, den har kommit till användning många gånger! "En bra kvinna reder sig själv!" :)

Om du testar att cykla när det är lite lerigt ute så slipas beläggen rätt fort också, sen är bromsarna skapligt tysta när de torkat. :-) Fast en del skivbromsar går inte att få tyst på helt, bl.a. Hope.

/Leo

Kopparpasta på baksidan av bromsbeläggen har jag sett i tidningar (WhatMTB)
men aldrig provat själv. Mina gnäller också bara vid fuktigt väglag.
Funkar det? Lite riskabelt om man kladdar; bara att köpa nya bromsbelägg.
/M

Leo skrev:
> Om du testar att cykla när det är lite lerigt
> ute så slipas beläggen rätt fort också, sen
> är bromsarna skapligt tysta när de torkat. :-)
> Fast en del skivbromsar går inte att få tyst på
> helt, bl.a. Hope.
>
> /Leo

Fast det var efter lermarsakern "Snapphaneturen" som de började tjuta så in i norden! :) Kanske det kom olja eller något på dem när jag försökte ta bort sten, lera och annan goja? Nu är de tysta i alla fall men snart är det dags för nya belägg. Köpte för någon vecka sedan men var tvungen att byta tillbaka till de gamla när jag skulle köra Bockstensturen för de låg emot skivorna så cykeln slutade rulla så fort jag slutade trampa. Trögtrampat värre om man säger så! Känns lite jobbigt att köpa nya belägg och sedan slipa ner dem för att de är för tjocka! :/

Mina sluta tjuta efter att jag oljat in dem.

Ja det är sant faktiskt :) Vi lufta bromsarna och det rann ut massor med olja på skivorna då. När vi va klara torka jag upp men bromsverkan var verkligen inte bra. Efter lite avfettningsmedel tog det dock fint, och inte tjöt de heller :) Så mitt tips är att olja in skivorna :D

Hmm intressant, mina skivbromsar började också tjuta och hade kass bromsverkan efter snapphaneturen. Har sandpapprat klossarnas yta och nu funkar de som de ska igen. Toppenbra tips!

Bra tips Miss Yeti! Detta borde hamna under läsvärt tycker jag.
Skall genast rota igenom min beauty bag och kolla efter en nagelfil (givetvis omgjord med pålimmad smärgelduk!) om mina bromsar börjar gnälla.

Jag läste i en av Bosse Bildoktorns böcker att man kan borra ett eller flera små hål i bromsbelägget och pressa ned ett blyertsstift. Detta ska bota en skikande skivbroms, i alla fall på en bil.
Det kanske inte fungerar på små cykelskivor, använder ännu bara fälgbromsar på min hoj.

/BTW

kalis skrev:
> OLJA på beläggen hjälper också mot tjutet...
>
>
> /* kalis */

Ja, mot bromsarna också :P

ErikPe skrev:
> Jag har ju två verktygslådor. en för alla
> cykelsaker och sen en för det övriga, och där
> finns ingen smärgelduk..

I den andra har du läppstift, puder och mascara?

Den absolut bästa boten mot skrikande bromsar är att planfräsa fästena (bättre cykelmekar fixar det) och sedan se till att oket sitter rakt. Men lite olika spänning på snabbkopplingen till hjulet kan vara tillräckligt för att det ska bli kass igen...

Och vissa fabrikat låter mer än andra, både vad gäller hela bromskit och belägg.

Jag läste i en av Bosse Bildoktorns böcker att man kan borra ett eller flera små hål i bromsbelägget och pressa ned ett blyertsstift. Detta ska bota en skikande skivbroms, i alla fall på en bil.
Det kanske inte fungerar på små cykelskivor, använder ännu bara fälgbromsar på min hoj.
Vilket härligt stofil-trick! Undrar om man vågar pröva... Finns det grafit i moderna blyertspennor? Den funkar ju som ett smörjmedel i så fall. Borde ju bli märkbart sämre bromsverkan, men å andra sidan håller beläggen längre! ;)

BTW skrev:
> Jag läste i en av Bosse Bildoktorns böcker att
> man kan borra ett eller flera små hål i
> bromsbelägget och pressa ned ett blyertsstift.
> Detta ska bota en skikande skivbroms, i alla fall
> på en bil.
> Det kanske inte fungerar på små cykelskivor,
> använder ännu bara fälgbromsar på min hoj.
>
> /BTW

Det kanske funkar på en bil med hålfria skivor men cykelskivor med många hål i kommer bara skära av blyertsstiften.

the_TnT skrev:

> I den andra har du läppstift, puder och mascara?

Japp? hur viste du det??? Shit. men jag måste säga att läppstiftet funkar bra för lackskador på den rödlila ramen. :-D

Bump?
Ta det som ni vill.
Sökte lite i forumet, å hitta denna mot skrikande skivbromsar.
Jo, jag var ute å tog en fin tur med en polare ute i skogen idag, det små duggade å var lite blött.
Sen när ja kommer ut på asfalten och ska dra mig hemåt så skriker skivbromsarna uttav bara fan, tänk er en trana ggr 10. Där har ni mina bromsar när det regnat ute.
Särskilt frambromsen.
Folket 2 kvarter bort kommer ju ut å kollar vad det är för schabrak som låter så förbannat.
Visst, brukar det tjuta när det är blött ute, men är väldigt trött på detta.
Undrar nu om ni happyiter har något dunder-knep för att inte väcka grannarna när man kommer hem en sen och våt kväll ute i det fria?
Ett gör-så-här-för-att-bli-av-med-skriket-bromsar knep under vägen hem, eller ska man bara bita ihop och hoppas att man inte väcker för många?
En handduk hjälper ju inte helt :(
Tilläggas kan att det är shimano bromsar.

Mina, kanska ringa, erfarenheter är att det enda som funkar på vägen hem är att bromsa skivorna varma så att vattnet dunstar bort och sedan underhållsbromsa så snart tillfälle ges. :-/

Inte helt cykeleffektivt men hyffsat tyst.

//T

Tillbaka
Topp