Bra asfaltsväg mellan Göteborg och Strömstad?

göteborg-tjörn(alt. färjan utanför stenungsund till svanesund-slussen-rotviksbro)-orust-henån-rotviksbro-munkedal-dingle- r 163 skulle jag säga, men jag är lite osäker, brukar cykla till grebbestad,den vägen. kan nog cykla gamla e6 hela vägen till tanumshede och sen ta vägen över lur till strömstad.

Här är mitt förslag:

http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=278872

Fram till Dingle är det den enklaste och snabbaste vägen om man cyklar. Norr därom är jag osäker på hur mycket av E6:an som blivit motorväg, men jag cyklade i alla fall Tanumshede-Strömstad längs E6:an utan problem sommaren 2006. Inget alternativ om man tycker det är obehagligt med tung trafik intill sig, men sånt stör inte mig så det gick fint. Vill man ha det tyst och lugnt får man nog räkna med att lägga till ett par mil på sträckan!

Om du följer den här rutten, så var noga med att ha full koll på var du är på väg genom Uddevalla. Särskilt på väg ut genom industriområdena är det knixigt. Studera flygfoton så du vet hur det ser ut. Alternativa vägarna är betydligt längre och rejält backiga (man får i princip cykla via Skogslyckan/Kurveröd). Om man inte räds rejäla backar, så är Kapellevägen kortare och snabbare än stora vägen runt bergssidan ovanför Gustavsberg när man är på väg in till Uddevalla söderifrån.

Undvik E6 förbi Tanumshede. Det är en tillfällig smal provisorisk väg mas motorvägsbygget med mycket tung trafik och husvagnar mm.

Ta gamla E6-an från Kungälv förbi Uddevalla till Hällevadsholm. Därifrån väg 165 mot Vassbotten. Efter Bullarebygden väg 164 till Skee. Sedan via Båleröd (väg alldeles S Skee; vid rondellen till E6) till Strömstad.

Lite trafik, vacker väg från Hällevadsholm.

från Dingle går det en mindre väg paralelt med motorvägen upp till Grindmotet, därifrån kan man cykla via Kville-Fjällbacka-Grebbestad-Tanum eller Kville-vitlycke-Tanum, från Tanum cylar man till Lur, i kan man cykla ner till gammla E6 Överby och ta av mot Strömstad vid Vik.

Har cyklat ett par gånger till Näsinge flygfält utanför Strömstad.

Över Hisingen till Kungälv, ut via sjukhuset/brandstation, Kareby, Kode, Jörlanda, från Stenungsund 160:an: över bron och öarna, 161:an österut till Torp, därifrån en väg som går parallellt med E6 förbi Munkedal och Dingle till Hällevadsholm, norrut längs 165 genom Bullarebygden (vägen kallas blå-gröna vägen), 164:an till Skee och sedan är det inte långt kvar...

/jvb

Finns ingen anledning att ta vägen via öarna. Rak och fin väg går som jag ritat på kartsidan. En parallellväg med nästan ingen trafik. Backigt ett kort parti mellan Ödsmål och en mil norrut, typ, i övrigt rätt platt. Betydligt enklare, och snabbare, väg än via Tjörn och Orust. Jag har testat båda, vid flera tillfällen.

Tillbaka
Topp