Bra barncykel 16 tum?

AndersMN

Medlem
Bra barncykel 16 tum?
Vår snart 4-åriga dotter är blixtsnabb på balanscykel (Specialized Hot rock, bra cykel). Men eftersom hon nu lärt sig pedalcykla är det ju vägen framåt, man vill göra som de stora barnen.

Hennes kusinärvda 12" Crescent pedalcykel är tung, klumpig och så lågt utväxlad att hon tycker den är jättetråkig att cykla på. Det går alldeles för sakta. Hon är nu dryga 105 cm och stor nog att ha en 16". Flera av dem vi testat i affär har tunga järnramar, handbromsar en barnhand inte alls når runt, eller andra korkade lösningar. Har förstått Islabike är bra, men hur får man tag på en? Kan nån rekommendera en riktigt bra 16" inför hennes fyraårsdag?

Anders

Bra barncykel 16 tum?
http://www.frogbikes.com/lightweight-kids-bikes/hybrid-bikes/frog48.aspx

Köpte en sån åt min son nu när han fyllde 4år, han är 105cm och når precis så det funkar. Vände på sadelfästet efter tips från en annan medlem och det funkar kanon. Ingen fotbroms utan handbroms fram och bak och det ville vi ha, inga problem för honom att bromsa han gör sladdar i gruset. Han har kört Puky springcykel innan och började köra utan problem på den här. Han testade en 12" astung sak innan och den var mest jobbig. Nu vill han cykla hela tiden. Finns en butik I göteborg som har den hemma, vi åkte förbi och beställde när vi var på semester i trakterna. ca 2300kr.

Han har haft den i 2 veckor men älskar den, kom upp i 24km/h i en lätt nedförsbacke och 15km/h på cykelbanan de första gångerna han testade. Snabbare lär det gå ;)

Inte lika häftig som Isla har jag förstått men lätt och gick att få tag på.

Bra barncykel 16 tum?
Köpte nyligen två Hoy från Evans Cycles. Sönerna är mycket nöjda.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    84.4 KB · Besök: 135
Bra barncykel 16 tum?
Har ju själv inga barn (men syskondito ivf), Vet ju inte om ts absolut vill att barnet ska ha helt nytt el om det är okej med beg? Sportson har ju inbytesgaranti vad gäller barncyklar och säljer då inbytna urväxta barncyklar. Vet ju inte vart du bor, om du har någon butik i närheten så skulle jag nog ta en sväng förbi och kolla vad de har inne. Sist jag var där stod det tredubbla rader med beg i olika storlekar av de märken de säljer normalt.

http://www.sportson.se/newsite/?cyklar=all

Tillbaka
Topp