Bra cykelstig i Märstatrakten?

HannaSoul

Ny medlem
Hej!

Jag ska ordna en trevlig cykeltur för en kompis som aldrig tidigare cyklat MTB. Jag har lovat honom stig, inte grus. Men eftersom han är nybörjare är det ju bra om det inte är alltför tekniskt. Jag vill ju att han ska tycka att det är roligt med stigcykling, det är hela poängen! :)

Till följd av diverse logistiska skäl skulle det vara behändigt att cykla i Märstatrakten, men jag har ingen aning om det finns några bra stigar där. Är det någon som vet?

Det skulle fungera även ännu längre norrut, mot Knivsta till. Jag vore mycket tacksam för tips om detta.

Mitt förslag är att ni cykla Upplandsleden mellan Märsta och Sigtuna. Det är strax över milen och består av enklare stig och små grusvägar. Det blir en ganska bra introduktion till MTB skulle jag tro. Framme i Sigtuna så tar ni en fika innan ni vänder tillbaks igen. Leden är markerad med orange och ni hittar den enklast genom att starta vid "stora ladan" intill Steninge slott.

Jag har lagt upp denna http://happymtb.org/turtips/254/ under "turtips", kanske kan vara något?
Den går delvis på Upplandsleden och starten är vid spårtavlan vid Valsta elljusspår.
Tyvärr inte bara stig, men har man aldrig cyklat mtb så tror jag denna slinga är jobbig/svår nog.
Trevlig tur.
/Andreas

Tillbaka
Topp