Bra eller dåligt - lätt att cykla till Rogen
I helgen besökte jag Rogen, detta stenarnas hemvist i gränslandet mellan Härjedalen och Dalarna. Notoriskt känt för att inte vara ämnat för cykling. Jag har för mig att t.o.m. hårdingen Mattias Skantz har dömt ut det som cykelområde. I vilket fall, anledningen att skriva, nu har det byggts en fyrhjulingsväg från Käringsjön till Rogsbodarna. Lite närmare bestämt börjar vägen något norr om Käringsjön, och den leder till båthusen NNO om Rogenstugan. Den nya vägen syns riktigt bra på lantmäteriets karttjänst när man väljer ortofoto, https://kso.etjanster.lantmateriet.se.
Det finns ju anledning att ha en del betänkligheter om att bygga en väg där. Inte desto mindre så finns den idag. Allemansrätten bör ge envar rätt att cykla där. Således går det utmärkt bra att cykla till helt nära STF:s fjällstuga Rogensstugan (den öppnar till midsommar och i coronatider bör man förboka). Något längre än så bör man inte cykla. Det ger nog varken njutning eller är väl ansett.
Bifogar några bilder från korsningar mellan sommarleden och fyrhjulingsvägen, samt en bild på vägslutet. De härligt breda timmerplankorna som används på leden har till vägen ersatts av impregnerat virke - sämre feeling.
Det finns ju anledning att ha en del betänkligheter om att bygga en väg där. Inte desto mindre så finns den idag. Allemansrätten bör ge envar rätt att cykla där. Således går det utmärkt bra att cykla till helt nära STF:s fjällstuga Rogensstugan (den öppnar till midsommar och i coronatider bör man förboka). Något längre än så bör man inte cykla. Det ger nog varken njutning eller är väl ansett.
Bifogar några bilder från korsningar mellan sommarleden och fyrhjulingsvägen, samt en bild på vägslutet. De härligt breda timmerplankorna som används på leden har till vägen ersatts av impregnerat virke - sämre feeling.