Bra minipump! Gärna den bästa!

Min kära Airboy har förlorats och måste nu ersättas. Den var gjord i plast och hade en ruskigt lite luftcylinder och kostade 69 kronor när jag köpte den men den har klarat att pumpa såväl mina som mina polares däck vid många tillfällen. Mycket dyrare pumpar med "smarta munstycken" har misslyckats med att ge ett bra tryck men då har alltid Airboy funnits där. Saknaden är inte obetydlig.

För att inte deppa ihop över denna min förlust ser jag det som en möjlighet att köpa nytt. Något som alltid gjort mig glad. Jag har spanat in mig på nedanstående pump. Crank Brothers Power Pump Pro. Finns för 295:- på CykelCity eller 400:- på Cykloteket..... Så vitt jag kan förstå är det samma modell.

cc05100088.jpg

Denna ska vara bra enligt tester i tidningar skrivs det. Är den testad av någon här och är den bra?

Jag köpte en sån förnånvecka sen, eller två. Har inte använt i skarpt läge än. I läge 1 får man pumpa utan fan utan resultat. Man ska nog köra läge 2 för å få någe tryck. Men den korta slaglängden gör att du lär få ena rejäla underamrsmuskler å andra nya muskler.

Men Sebastian pumpade sin damcrescnet igår, å han tyckte tydligen den va så bra, så han släppte ut luften ur däcket, för att få görad et en andra gång!

Jag har haft ovan visade pump i två år. Dock utan tryckmätare.

1. Har fungerat klockrent
2. Är så liten att den går ner i vissa sadelväskor
3. Kan få upp bra tryck även i racerdäck tack vare de två lägena
4. Livstids garanti om jag minns rätt
5. Köp

/K

Sportex säljer Airboyen för 59:-, det är SKS som tillverkar dem. Så airboyen borde inte vara svår att beställa från vilken cykelbutik som helst. För SKS är stora.

Om du har en luftdämpare så kanske Specialized Windpipe, kombinerad dämpar och däckspump, kan vara intressant. Mkt nöjd med min.

Doktor Englund: Jag har storebron, ppa:n, den är jag väldigt nöjd med, kostar 285 Sek hos www.cyclecomponents.se. Den mindre varianten som du visar, ppp, finns också att köpa från www.cyclecomponents.se och kostar 245 Sek. På dessa finns det två lägen, ett läge för att pumpa in mycket lyft och ett läge för att pumpa högt tryck.

// Miche

LÄgger min röst på Blackburn Mammoth. Den har överlevt i snart 10 år utan service (alltid sittandes på cykeln). Den har livstidsgaranti och det är knappt (nåja...) jobbigt att pumpa upp 60 psi.

Jag tycker att det är lite kul att testa olika lufttryck för att se vilket som ger mig bäst fäste utan att för den delen bli för segrullat. Jag kör på UST-däck så ett ganska lågt tryck ska ju funka. Jag har en väldigt bra pump med manometer av typ fotpump så den vill jag ju inte ta med mig. Skulle vara praktiskt att kunna justera trycket när man kommit ut i stökig terräng.

Kul med så mycket possitiv kritik.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du har en luftdämpare så kanske Specialized
> Windpipe, kombinerad dämpar och däckspump, kan
> vara intressant. Mkt nöjd med min.
> - jag cyklar -

Jag är på jakt efter en Windpipe, så jag undrar vart du har köpt din?

Mvh

A.J

Min Windpipe är köpt hos Bikescene i England. Det verkar inte som om Grahns tycker vi ska få köpa dem här hemma.

Mest Pump per krona är nog den här som jag köpte för 29:- på Biltema.
Jag tycker den fungerar riktigt bra, det är inga problem att få upp
ett bra tryck i däcken!

Pump.JPG

ppk.jpg

DET är en ppk, den från biltema är inte det!
Pump Per Krona, vilken efterkonstruktion!
Dan C skrev:
> Mest Pump per krona är nog den här som jag köpte
> för 29:- på Biltema.
> Jag tycker den fungerar riktigt bra, det är inga
> problem att få upp
> ett bra tryck i däcken!

lleberg: Kan va jobbigt att pumpa med PPK´n... Jag känner en kille som känner en kille som skulle pumpa med PPK´n under stress. Det slutade med två trasiga slangar, ett finger mindre och en hare till middag.

Skulle fylla på luft i däcken idag.
Första gången som man använde prestaventil.
10min tog det innan jag kom underfund med hur ventilen och pumpen funkade (gav nästan upp).
Men jag får inte i så mycket luft som jag vill, p.g.a att luft slipper att läcka ut mellen ventilen och pumpen. (suck)
Har denna pump från allas älskade ställe, Biltema.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=75972

Är det fel på mig eller pumpen (kanske båda)!

(tyckte det var onödigt med en ny tråd.)

Dan C skrev:
> Mest Pump per krona är nog den här som jag köpte
> för 29:- på Biltema.
> Jag tycker den fungerar riktigt bra, det är inga
> problem att få upp
> ett bra tryck i däcken!

Då är jag tydligen inte ensam. Den där lille fule billige f-n funkar riktigt bra och tål dessutom mina intermittenta utbrott med vidhängande "trumsolon" alldeles utmärkt...

:)

Det är glasfiberblandad plast i den men den något svaga punkten är nog stålröret som inte gärna vill bändas för mycket (Fast då menar jag MYCKET...).

bruse skrev:
> ....pumpa utan fan utan resultat.

då går det bättre att pumpa tillsammans med fan, då blir det bra tryck!

> Men Sebastian pumpade sin damcrescnet igår...

Det är ingen damcresecent det är en mixedram sedesså!

Och dessutom släppte jag inte ut någon luft med flit, det krävs att man är ingenjör för att haja hur den där pumpen funkar. Skitpump, det är bara surt att erkänna det när man just pröjsat 400 spänn, eller hur Bruse ;-)

Jag säger bara:
Mensch und Fahrradpumpe in totaler Disharmonie!

/Zeb

Snälla ni ... skojar ni när det gäller Crank Bros. Power pump? Jag köpte en och visst kan man få upp trycket till över två bar om man har några timmar på sig, men vill man slippa undan utan kramp i armen och komma hem innan det blir mörkt så kan väl inte det vara pumpen för dagen? Fördel: liten, tuff. Nackdel: tar fruktansvärtd tid att pumpa med.

Kör Biltemas fär 30kr. Funkar utmärkt. Lite klurigt var det att lista ut hur man byggde om den till så den passa racerventil, men nu funkar den bra.

jag behöver en ny pump, helst en som både visar tryck men också går lätt att ta med sig.. har sneglat på den där också, är den bra alltså? ni verkar ha delade meningar om det =)

jag uppfattade att det finns två lägen på den, ett för mycket volym och ett för högt tryck, så det beror väl på vilket läge man har den i?

Jo, det finns två lägen och de funkar bra upp till två bar ungefär. Sedan får man pumpa och pumpa och pumpa och pumpa och så kan man ju fortsätta om man inte gillar att cykla istället. Fast jag kanske blev borskämd med min Sigmapump som jag hade förut, den pumpade finfint.

jag har jättedålig koll på hur mycket luft jag har i däcken (och hur mycket jag kan trycka i dom) och skulle gärna vilja ha en pump som informerar mig om sånt.. men ska man hellre skaffa en stor fotpump istället? tänkte mest att det var smidigt att kunna ta med sig en pump som kan visa tryck om man skulle få punktering på en tur..

Jag är inte alls nöjd med de topeak pumpar som jag har använt. Först har jag haft 2 eller 3 minimasterblasterdx, alla har gått sönder och pumpad dåligt. Nu har (hade) jag en pocket master blaster..ja..den där lilla topeak....topeak´s antagligen minsta pump...den var skitbra i början, men efter kanske någon månad tyckte jag det tog tid att få upp trycket i däcken...jaha, och sen gick handtaget av..eller ja,,den där som man håller i när man pumpar. Iofs så fungerar pumpen fortfarande, men den har blivit ganska svårhanterlig... haha. Aldrig mer Topeak.alltså..nä!

\pe

Crank Brothers Power Pump Pro är den sämsta pump jag någonsin har haft i min hand. Inte nog med det den är ruskigt dyr också!

Tillbaka
Topp