Har precis fått min Merida Speeder I8, efter att ha blivit bestulen på en Scott Sporster P4.
Jag cyklar i pricip enbart i innerstad.
Nu har jag inte cyklat mer än ett par kilometer med I8an, men anledningen till att jag köpte just den beror på:
Minimalt underhåll med växlar och bromsar
Scotten var halvdämpad, vilket är helt onödigt i stan...
Det största problemet är att I8ans rullbroms på framhjulet saknar det där riktiga bettet. Gäller förmodligen alla rullbromsar. Nu har jag som sagt inte hunnit vänja mig med cykeln, så det är möjligt att hanterandet av frambromsen måste vänjas in... jag vill ju fortfarande kunna ligga på rulle efter innerstadsbussarna...
Förmodligen är den perfekta setupen för mig en I8 med V-broms fram. 8 växlar är lite för många oxå, skulle räcka med 5. Lite ovant med växlingarna än så länge... man trampar ju inte när man växlar... vilket iof är en stor fördel när man måste panikbromsa ned till 0 och starta om, (mer ofta i stan än utanför)
Något luddigt förstainlägg, är mot min vilja på jobbet... o trött, väldigt trött..
Edit: jo, den kostar 6995:- och det som ser ut som skivor i naven, är kylflänsar. Om nu nån undrade (jag gjorde det tidigare). Fäste för pakethållare och stänkskärmar finns... om jag förstått det rätt...