Bra pendlingscykel

Borgen

Ny medlem
Bra pendlingscykel
Jag fick min GT Avalange 1.0 stulen i höstas och skall nu skaffa en ny cykel. Har nu istället för en MTB tänkt att skaffa mig en hybrid istället, eftersom jag mest använder cykeln till och från jobbet. Problemet är att jag inte vet vad jag skall titta på. Någon som kan tipsa om en bra och prisvärd modell, upp till 6-7000 kr. Vad skall jag tänka på? Tacksam för hjälp

/Borgen

Bra pendlingscykel
Har för mig att alla sådana här trådar slutar med att det köps en nishiki..

http://www.nishiki.se/index.php?p=cyklar&id=108
108.jpg

Bra pendlingscykel
Pendling ska vara rackligt. Det hör till den sköna känslan. En gammal racer som grund tycker jag är optimalt. Så där 80 tals fult men med färska hjul och färsk drivlina. Kanske SS eller fixed tom för driftsäkerheten.

Bra pendlingscykel
Jilster skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske SS eller
> fixed tom för driftsäkerheten.

Slipper man punkteringar då? För det är de enda större driftproblemen jag haft under många års cykelpendling med växlade cyklar.

Bra pendlingscykel
gandhi skrev:
-------------------------------------------------------
> Kona Dr Dew är fin.
> ~K

Jag har en att sälja. PM:a om du är intresserad. Finns i gbg.

Bra pendlingscykel
Mtb med låsbar gafel, skivbromsar och två par hjul, pendlardäck och terräng dito, du kan hoja i skogen på helgerna.

Nick? Nick Borgen?

Bra pendlingscykel
Det ultimata hade varit två cyklar, men det finns det inte ekonomi till. Ytterligare en anledning till att jag funderar på en hybrid är att jag hade tänkt att cykla Vätternrundan i år och då vill jag inte ha en MTB. Sen kan det vara skönt med lite ombyte efter nästan 15 år på en MTB. Har funderat på det där med skivbromsar och kommit fram till att jag väljer bort det. Hade Hayes hydrauliska på GT:n, kanonbromsar, men jag hade inte kunskapen och utrustningen att serva dom. Fälgbromsar kan jag serva själv och behöver således inte lämna ifrån mig cykeln till nån klåpare som tar ett par hundra för att lufta systemet.

Och näe det är inte Nick.

/borgen

Bra pendlingscykel
Alltså, Vanilla-cyklarna var totalt GRYMMA. Men som pendlare... vet inte vad som var värst.. 5 års väntetid på en ram eller priset på blygsamma $2800. Sjuuka ramar. Jag öppnar en nytt sparkonto direkt! Fördelen med 5 års väntetid är att man under tiden tiden bör hinna samla ihop sina slantar.

Kanske inte en cykel man vill lämna utanför jobbet eller ICA när är på väg hem heller.

Bra pendlingscykel
Om ska köpa en vanilla tror jag även att man måste åka dit och snacka med honom personligen för att tillsammans diskutera fram vad han ska bygga...

Bra pendlingscykel
Jag har haft ögonen på denna länge:
http://www.billigcykel.dk/shop/productinfo.asp?id=960

Nice med:
- 28" hjul
- Navväxlar
- Navbromser

Borde vara ett minimum med service med både växlar och bromsar i navet.

Tyvärr har jag inte hittat den i Sverige och dessutom verkar Trek ha tagit bort den ur modellpogrammet till iår.

...och egentligen är inte den nuvarande pendlarn tillräckligt sliten för att ersättas.

/Anders

Bra pendlingscykel
Har precis fått min Merida Speeder I8, efter att ha blivit bestulen på en Scott Sporster P4.

Jag cyklar i pricip enbart i innerstad.

Nu har jag inte cyklat mer än ett par kilometer med I8an, men anledningen till att jag köpte just den beror på:

Minimalt underhåll med växlar och bromsar

Scotten var halvdämpad, vilket är helt onödigt i stan...

Det största problemet är att I8ans rullbroms på framhjulet saknar det där riktiga bettet. Gäller förmodligen alla rullbromsar. Nu har jag som sagt inte hunnit vänja mig med cykeln, så det är möjligt att hanterandet av frambromsen måste vänjas in... jag vill ju fortfarande kunna ligga på rulle efter innerstadsbussarna...

Förmodligen är den perfekta setupen för mig en I8 med V-broms fram. 8 växlar är lite för många oxå, skulle räcka med 5. Lite ovant med växlingarna än så länge... man trampar ju inte när man växlar... vilket iof är en stor fördel när man måste panikbromsa ned till 0 och starta om, (mer ofta i stan än utanför)

Något luddigt förstainlägg, är mot min vilja på jobbet... o trött, väldigt trött..

Edit: jo, den kostar 6995:- och det som ser ut som skivor i naven, är kylflänsar. Om nu nån undrade (jag gjorde det tidigare). Fäste för pakethållare och stänkskärmar finns... om jag förstått det rätt...

Bilagor

• MeridaI8.jpg
    MeridaI8.jpg
    40.1 KB · Besök: 24
Bra pendlingscykel
Upup skrev:

> Det största problemet är att I8ans rullbroms på
> framhjulet saknar det där riktiga bettet. Gäller
> förmodligen alla rullbromsar. Nu har jag som sagt
> inte hunnit vänja mig med cykeln, så det är
> möjligt att hanterandet av frambromsen måste
> vänjas in... jag vill ju fortfarande kunna ligga
> på rulle efter innerstadsbussarna...
>

Jag hade rullbromsar på min förr-förr-förra, tja nåt sånt. Hade hur bra bett som hellst. Efter 3 års total nonchallans började de skrika, jag gick till en verkstad som sa att de var underhållsfria. Undvek sen att broms i ett halvår, sen gick jag till en annan verkstad som sålde en tub med fett så var problemet ur världen.
Nackdelen som jag ser det är vikten. De kräver pytte i underhåll o tar bra, men är inga lättviktare. Antingen har du fått ett sunkit ex eller så är wirerhöljet eller nåt sunk. Gissar jag. Helt empiriskt utifrån mina tvärstoppbromsar.

Bra pendlingscykel
Tjenix!

Jag har gått i tankar på en ny pendlare ett tag och har precis slagit till på en.. stod i valet och kvalet mellan Cube Hyde:

24887.jpg ht=464

5100 sek inkl frakt hos CRC

eller en Marin Marin Muirwood 29":
Muirwood29.jpg ht=476

5125 sek inkl frakt hos Cykelnetto

Valet föll på Cuben då jag gissar att den är lite lättare och för att jag inte behöver så många växlar. Smärtgränsen prismässigt ligger runt 5000 då jag vill kunna parkera den utanför Willys utan den där nervösa känslan i magen. Då cuben har vanliga v-bromsar hoppas jag den blir lite mindre stöldbegärlig också.

Dessutom har jag länge haft ett fixie "vill-ha-begär" och Cuben har dropouts och vevparti som göra det enkelt att bara slänga på ett hjul med fixed-nav och så är saken klar. Min tanke är att kunna köra växlat ibland och fixed ibland och enklet kunna byta däremellan (hoppas det kommer funka, är ingen expert på området).

Nåja.. återkommer med rapport om Cubens fram och baksidor när den dykt upp i brevlådan.

Bra pendlingscykel
Såg olika Biomega med kardandrift på mässan i GBG, 8-växlat Nexus samt skiva fram. Tyvärr då ingen navgenerator. Pris runt 10 papp har jag för mig. Har aldrig provcyklat en kardandriven. Vissa ser bedrövliga ut men vissa rätt läckra.

Underhållsfri pendlarcykel?

www.biomega.dk

Tillbaka
Topp