Bra prisspann för HT till nybörjare? H10/Roscoe 7?

• Trådstartare Trådstartare EP1
  • Start datum Start datum

EP1

Medlem
Tjena,

Helt till ny sporten så gör som man alltid gör nuförtiden - googlar och tittar youtube i ca 10 h och velar fram och tillbaka vad som är bäst cykel att börja med. Jag har väl börjat känna att jag har lite koll nu på vad skillnaden mellan olika cyklar är, tillräckligt i vart fall för att börja ställa frågor!

Det är mountainbike som det gäller, och det ska bli en hardtail, trail bike (ej xc alltså). En fråga jag känner är väldigt svår är att bestämma vilket prisspann som ger en bra och rolig cykel att lära sig börja åka på. Jag har landat i några alternativ kring 15-17 000 (på rea, som det är lite överallt just nu ser jag). Är det en bra prisklass tycker ni? Billigare än så, så verkar man behöva kompromissa med såvitt jag kan bedöma framförallt två saker (gaffel och dropper post) som jag förstått är dyra att uppgradera själv i efterhand. Men har jag rätt i det?

Ganska nära att bestämma mig för att köra på en Orbea Laufey H10 (17 000 kr), men ett alternativ är Roscoe 7 - vilket är den enda cykeln jag faktiskt tittat på i verkligheten då återförsäljarna där jag bor (Skåne) inte är jättemånga och Trek verkar vara återkommande i deras sortiment. Tyckte Roscoe 7 var riktigt snygg och trevlig, men har fått för mig att H10 är mer för pengarna (Roscoe 7 kostar 18 000 kr på någon sajt, men över 20 000 i butik, hade behövt hittas på lite rea). Men har även sneglat på Laufey H30 som ett billigare alternativ (13 500 kr typ). Även Kona Honzo verkar gå att få för ca 14 000 kr.

Inser att jag är långt ifrån den förste amatören att komma med denna fråga, men vilken HT hade du rekommenderat till nybörjare? Är Laufey H10 ett bra köp, eller finns det bättre alternativ? Är prisspannet 15-17 000 kr vettigt, eller får man mycket mer för pengarna om man ger några tusen till - alternativt är det värt att köpa t.ex. H30 för att skillnaden inte är värd det?

Jag har många frågor men får nog nöja mig här för annars orkar ingen läsa tråden haha. Tar tacksamt emot alla tips!

Canyon Stoic har en del fans i samma kategori. Har själv inte granskat den så noggrant men Canyon brukar vara prisvärda, eventuellt är den på rea nu med.

Har sneglat på den också, precis samma prisklass runt 16 500 kr. Men just Stoic 4 är inte i lager (vilket H10 är), så undrar om (och i så fall varför) det vore värt att vänta på Stoic 4 jämfört med Roscoe 7/H10?

Jag hade valt bort trek iallafall då den kostar alldeles för mycket sett till vad man får.
Prisutvecklingen på deras cyklar är helt absurd(3-4000 per år)

Inte bara trek har blivit dyrare och vad gäller roscoe är det en helt annan cykel än den gamla. Fin men ja, man får kolla vad man får för komponenter för pengarna.

Mb31 2023 ser fin ut också

Tjena,

Helt till ny sporten så gör som man alltid gör nuförtiden - googlar och tittar youtube i ca 10 h och velar fram och tillbaka vad som är bäst cykel att börja med. Jag har väl börjat känna att jag har lite koll nu på vad skillnaden mellan olika cyklar är, tillräckligt i vart fall för att börja ställa frågor!

Det är mountainbike som det gäller, och det ska bli en hardtail, trail bike (ej xc alltså). En fråga jag känner är väldigt svår är att bestämma vilket prisspann som ger en bra och rolig cykel att lära sig börja åka på. Jag har landat i några alternativ kring 15-17 000 (på rea, som det är lite överallt just nu ser jag). Är det en bra prisklass tycker ni? Billigare än så, så verkar man behöva kompromissa med såvitt jag kan bedöma framförallt två saker (gaffel och dropper post) som jag förstått är dyra att uppgradera själv i efterhand. Men har jag rätt i det?

Ganska nära att bestämma mig för att köra på en Orbea Laufey H10 (17 000 kr), men ett alternativ är Roscoe 7 - vilket är den enda cykeln jag faktiskt tittat på i verkligheten då återförsäljarna där jag bor (Skåne) inte är jättemånga och Trek verkar vara återkommande i deras sortiment. Tyckte Roscoe 7 var riktigt snygg och trevlig, men har fått för mig att H10 är mer för pengarna (Roscoe 7 kostar 18 000 kr på någon sajt, men över 20 000 i butik, hade behövt hittas på lite rea). Men har även sneglat på Laufey H30 som ett billigare alternativ (13 500 kr typ). Även Kona Honzo verkar gå att få för ca 14 000 kr.

Inser att jag är långt ifrån den förste amatören att komma med denna fråga, men vilken HT hade du rekommenderat till nybörjare? Är Laufey H10 ett bra köp, eller finns det bättre alternativ? Är prisspannet 15-17 000 kr vettigt, eller får man mycket mer för pengarna om man ger några tusen till - alternativt är det värt att köpa t.ex. H30 för att skillnaden inte är värd det?

Jag har många frågor men får nog nöja mig här för annars orkar ingen läsa tråden haha. Tar tacksamt emot alla tips!

H10 skulle jag ta, bättre gaffel på pappret.
Allebike MB31 kan vara ett alternativ.

Trek Roscoe är relativt dyr. En Laufey är bra. H10 är lättare än Stoic 4. Honzo är också OK, men har lite för brant gaffelrörsvinkel för min smak.

FixMyBike har rea på Laufey och Honzo.

Canyon släpper cyklar på måndagar, så då är det bäst att kolla om det finns ngt på lager.

I övrigt är det väl mest en smaksak om man föredrar Roscoe, Laufey, Stoic eller MB31. Jag tycker dessa cyklar är ganska lika. Även Decathlon har ju sin AM100 vilket kan vara värt att kolla upp. En bra gaffel är viktigt, dropper kan man lägga till efteråt, Deore före SRAM SX som ngn sa.

Har du specifika frågor om Roscoe o Stoic så kan jag svara på dom då jag har kört båda ganska mkt.

Ny färg (eller snarare ickefärg?) på Stoic 4, kul! Stoic 3 är väl på rea nu, tyckte jag såg ett pris på 10499 kr. Sramgruppen finns det olika åsikter om, men för det priset är det en klart prisvärd hoj.

Om du bor i Stockholm kan du hyra trekken. Har själv en h30 Laufey. Skulle jag valt idag hade det nog blivit en ragley big Al då hardtale party testat den o gillat ramens dämpande förmåga. Gillar också geometrin med sadeln längre bak och kortare reach vilket för många är bättre för knä och höft (mina har börjat knaka) samt alltid bekvämare för händer armar o axlar då mindre vikt läggs på dessa och mer på benen. Kanske ska sälja min Laufey längre fram.

Kika igenom alla hardtalepartys recensioner på youtube så får du ett hum om hardtales med HA på 68 och lägre. 30mm fälgar e också bra men de har de flesta bra. Dock ej Decathlon som kör på 26. Skippa rovkridern am 100 då dämparen suger. E en judy Numera. Canyons e bättre där samt billigare utan rea till o med.

Hur lång du är kan också ha betydelse, då de flesta modeller har samma avstånd ifrån hjulet till vevlager. Det finns en mindre debbat om vad det optimala förhållandet är mellan rear center o front center. De cyklar du listat understyr ju större storlek de har då deras front center blir större o större. Kona mahuma kanske också kan va nått. Längre rear center o kortare reach. Det blir enklare på platt mark med 450 chain stay o 440 reach för en 180cm man. De hojar du listat ligger också en bit utanför rider area distance (googla lite där).det finns minst två läger om geometri med hänseende till R.A.D. O glöm inte att reachen växer på hardtales o krymper på en FS när man sitter på den.

Man kan ju alltid ta en mindre storlek (ja om man inte redan är på small förstås).

Man kan ju alltid ta en mindre storlek (ja om man inte redan är på small förstås).
Man kan men då kanske man också bör sitta längre bak än cykeln ger en möjlighet till. Har själv köpt en slaps adapter som flyttar bak sadeln men tror inte droppern skulle uppskatta det på sikt. Canyon som nämnts är som mest prisvärda då andra inte har rea. Just nu kan man nog få en liknande hoj med bättre dämpare, typ h10, billigare än motsvarande dämpare på stoicken. En Merida big trail 600 kan du få för typ 18 000 o den har fått riktigt bra recensioner. Men få recensenter har gjort riktiga jämförelser likt hardtaleparty så kan inte svära på att big trails ram har bättre dämpning än h10 eller annan. Billigaste stoicken känns nästan mest prisvärd men saknar dropper. Endast toppmodellen har en erkänt bra dämpare men alla utom bottenmodellen kommer med 4 kolvs bromsar. Är inge expert på dämpare ska tilläggas men TK brukar inte betyder bra hos roxshock. Då är marzochi z2 kanske ett par steg bättre. Som h10 o big trail 600 har. Men e inte 100.

Det är modernt med korta cs så desto större storlek ju modernare cykel....sitta långt fram är också modernt.

Sen ska både hjul och gump få plats. Så det är ju det

O en för lång stam kanske gör styrningen på en modern HT med 65 HTA alldeles för sävlig. Är verkligen ingen expert men uttalar mig ändå.

Stam är personligt. Min första stig-FS hade 70 mm stam, som var för lång. Bytte till 60 mm som var ok. Alla mina senare stugcyklar hade/har 50 mm stam, som jag tycker är perfekt. Provade 40 mm men tyckte att det ger för "direkt" styrning. Många är dock nöjd med 40 mm.

Det är modernt med korta cs så desto större storlek ju modernare cykel....sitta långt fram är också modernt.

Sen ska både hjul och gump få plats. Så det är ju det
Ännu modernare med modeller som låter CS växa för varje storlek eller där bakre hjulet kan flyttas fram o bak. Specialized fuse 29 te.x. Finns också ett märke som hardtaleparty testade som har moderna HT men med typ 450 CS för att balansen i cykeln ska bli bättre. Enligt dem själva.

Är nöjd med min Marin San Quentin 2. Har bytt däck och pedaler på den bara. Men jag är ny på detta.

Jag tänkte också först på Stoic

Tillbaka
Topp