Bra regnkläder?

Bra regnkläder?
Nån som har nått vettigt tips på regnkläder/jacka som står emot ett 8-10 timmars jobbpass på cykeln?
Viktigt att den andas bra oxå då jag lätt blir väldigt varm.
Budgeten är så liten som det är möjligt och fortfarande hålla en bra kvallisort, förstår ju att det är en avvägning, men hellre bra och billig än bra och dyr =p

Bra regnkläder?
Min erfarenhet är att det kostar och bör vara rätt rejält om det ska vara tätt i verkligheten över tiden. ArcTerryx rejälare modeller av kläder och Marmots värsta skaltumvantar har funkat +10 år för mig. Andra billigare framförallt vantar och byxor har failat.

Bra regnkläder?
Tack för klargörandet

marr sa:
Jag skulle säga omöjligt. Över tid kan man inte hålla sig både i rörelse och torr.

Satsa på varm istället.

Jag håller med. snudd på omöjligt, att det dessutom ska vara billigt ovanpå det gör det ännu svårare.
Persongligen hade jag isåfall satsat på regntät väst samt "regnshorts" över långa cykelbibs/eller vanliga med benvärmare. Kanske komplettera med vattentäta armvärmare och/eller ha en pissregnsnödfallsjacka i backfickan.

Senast ändrad:
Bra regnkläder?
Vad kör de andra? Haglöfs vet jag några cykelbud som har. Oklart vilka dock. LIM kanske?

VOLT här i staden har vad som finns tillhands verkar det som. Damcykel med borttaget lås, ibland hjälm och varken lysen eller reflexer. Känns lite som modernt slaveri på något vis. Kudos till dom som står ut i all misär!

Bra regnkläder?
Tycker som sagt de nya matbudsleveratörerna är rätt oproffsigt klädda o utrustade.
Som sagt, här i stan kör de omkring mestadels på en gammal Biltemacykel ,inga Lysen eller reflexer och sen ingen hjälm ens. De lyser rätt mycket dålig reklam över de o som firma borde en vettig reklam finnas iaf.
Men att cykla i 8-10 timmar i regn blir väl sällan?

Bra regnkläder?
Blir tyvärr lätt 8 timmar, har 2 mil in till jobbområdet,sen jobba i ibland 10 timmar,sen hem..
Regnar det så är jag ofta blöt efter 2-3 timmar.
Sällan det regnar hela dan,men när det händer vore det najs att kunna vara torr.

Har ett par grymma haglöfs byxor, men jackan min "kära"arbetsgivare tillhandahåller är långt ifrån optimal att cykla i =/

Jo,många kollegor bryr sig tydligen inte om vare sig cykel lr utrustning.

Men jag gör,trivs med att buda,trotts halvkass lön och ibland vidrigt väder och rätt griniga kunder.
Men det vägs upp av att få cykla och alla leenden och varma tack man får av dom trevliga kunderna.

Tack för tipsen, ska googla o kolla.

Vad ska du ha för jackan Staine? Bra låter ju trevligt =)
Ska iaf överväga om jag tycker jag har råd. =)

Bra regnkläder?
Satsa på bra ullunderställ, skaljacka och byxor.

Jag jobbade ute i ur och skur, ofta i skogen.
Utan möjlighet att värma sig inomhus.
Torr kunde man glömma att vara.
Regnkläder är för täta så du blir blöt av svett i stället.
Ullen gör att du inte fryser och man känner inte den där jobbigt blöta känslan fasten du är blöt.
Tycker nästan att man kände sig torr fasten man va blöt.

Bra regnkläder?
Finns det riktig tunna att få tag i?
Har ett hellyh ställ i ull som tar bort den "blöta" känslan,men jag blir tokigt överhettad i det, underställströjan och jacka blir för kallt,tar jag minsta tröja till forsar jag i varenda por.
Kör yllestrumpor nu iaf,väldans skönt att slippa kalla blöta tår.

Bra regnkläder?
Samplingserendipity sa:
Finns det riktig tunna att få tag i?
Har ett hellyh ställ i ull som tar bort den "blöta" känslan,men jag blir tokigt överhettad i det, underställströjan och jacka blir för kallt,tar jag minsta tröja till forsar jag i varenda por.
Kör yllestrumpor nu iaf,väldans skönt att slippa kalla blöta tår.

Aclimas nät merino. Det är fin skit!

Bra regnkläder?
Tommi87 sa:
Finns ganska tunna, hittade en del i sportaffären.
Men min favorit va woolpowers tjockare underställ (tror det är det dem själva kallar mellanlager) i kombination med en tunn skaljacka.
Blev inte så varmt, lite kyligt innan man började jobba men sen var det kanon!

Tror det var den här tröjan: https://www.woolpower.se/shop/produkt/full-zip-jacket-protection-400/

Jag har använt 200 modellen ganska mycket i grönkläder. Men med samma upplägg. Tröja och skaljacka.

Bra regnkläder?
Då ska jag ta en titt på den lokala army outleten.
Dom brukar ligga i en prisklass jag har råd med =)

Woolpower och aclima såg riktigt najs ut,me dom får vänta iaf 1 lön, surt när man behöver/vill ha så mycket och ekonomin tillåter så mycket mindre..haha

Tack igen =)

Tillbaka
Topp