Bränn fettet men behåll musklerna

LuckyDuke

Medlem
Jag vet inte om detta kanske är en dum fråga, men finns de något speciellt sätt att cykla på så man kan behålla musklerna o bara bränna fett?

Jag vet inte om detta kanske är en dum fråga, men finns de något speciellt sätt att cykla på så man kan behålla musklerna o bara bränna fett?

Grunden är att ha ett kaloriunderskott, men samtidigt få i sig tillräcklig mängd protein, ca 2 g/kg kroppsvikt. Då förbränns mer fett än muskel.

Som nämnts tidigare har styrketräning ofta en positiv effekt. Jag själv har haft ett lätt kaloriunderskott under våren, samtidigt som jag tränat på som vanligt. Detta har gett 10 kg mindre vikt. Ingen märkbara försämring i styrka, snarare bättre pga bra träningsprogram, och markant bättre förmåga att orka längre konditionspass.

Styrkelabbet har artiklar och poddavsnitt som beskriver det här bra.
Det viktigaste är att inte önska för stora resultat för snabbt utan se viktnedgång som träningsresultat, det får ta tid, särskilt som motionär.

Titta inte på vågen sen om du börjar styrketräna, för den säger att du gått upp i vikt. Spegeln visar att du tappat fett.

Senast ändrad:
Astmamedicin och "läppsalva" funkar ju för norrmännen...

Skämt åsido, ett par "cheat-days" i veckan utan kaloriunderskott eller till och med lite plus hjälper för att behålla muskelmassa. Finns forskning på det.

läs denna..

står hur du deffar och behåller stålet!

Ska du bränna fett före musklerna behöver du äta mer protein för att ”skydda muskler” och ta bort fett. Muskler kräver mer energi än fett.
Men har du för mycket muskler drar du bara på dig mjölksyra :)

Styrketräning och energirestriktion är tyvärr det bästa sättet. Hade varit roligare om cykling och afterbike-öl hade varit optimalt.

Då min fråga hör ihop med denna tråden frågar jag här. Hur ska man tänka när det kommer till proteinintaget? Bör jag komplettera med proteinpulver och i så fall när/hur och hur mycket?

Då min fråga hör ihop med denna tråden frågar jag här. Hur ska man tänka när det kommer till proteinintaget? Bör jag komplettera med proteinpulver och i så fall när/hur och hur mycket?
Runt 2-2.5G protein per kg, trycker man för mycket pissas det endå ut.

Har du svårt att få i dig det som krävs kan det säkert vara bra med proteinpulver som komplement men huvuddelen ska vara från kosten

Runt 2-2.5 per kg protein är bra, trycker man för mycket pissas det endå ut.

Har du svårt att få i dig det som krävs kan det säkert vara bra med proteinpulver som komplement men huvuddelen ska vara från kosten

I nu läget har jag ingen som helst uppfattning om vilken mängd protein jag får i mig så jag får försöka bita i det sura äpplet och lära mig räkna det jag faktiskt stoppar i mig.

I nu läget har jag ingen som helst uppfattning om vilken mängd protein jag får i mig så jag får försöka bita i det sura äpplet och lära mig räkna det jag faktiskt stoppar i mig.
Att lära sig vad som verkligen innehåller mycket protein kan vara bra. Men sen hur noga man ska vara hit och dit är en annan femma.

Antingen Fortsätter du på normalt och försöker få i dig lite mer protein. Eller så skummar du igenom varenda förpackning med kcal innehåll.

Jag lär inte räkna nitiskt utan det handlar mer om att få en större bild av vad jag faktiskt stoppar i mig.

HIIT-pass på hojen, tunga basövningar i lågrep på gymmet, kött+sallad+potatis i köket samt en och annan alkoholfri öl istället för shotbricka på krogen borde ta dig en bra bit på vägen inbillar jag mig.

Tillbaka
Topp