Breaking news! Trådlöst från SRAM - Eagle AXS är nu släppt

Min inre 10-åring tycker det här är sjukt coolt! ?

Första intrycket är riktigt bra, de verkar ha fått till ergonomin fantastiskt bra på reglaget och allt känns gediget. Tycker fortfarande att det är en otroligt stor miss att det inte är 3 separata knappar på reglaget så att en hade kunnat kontrollera AXS-droppern, men de hade väl sina anledningar och en vacker dag kanske.

Sverige eller utlandet. Själv spanar jag efter bockstyrereglage o mtb-växel till gravelbike.
Bike24 tycks ha en del.

Jag har 12 delat GX Eagle, så det borde väl räcka med bakväxel och shifter. Men det hittar jag inte.

CX Grand Prix sa:
Jag har 12 delat GX Eagle, så det borde väl räcka med bakväxel och shifter. Men det hittar jag inte.

Man kan bara köpa kompletta gruppsatser inklusive vevarmar. Tror R2 bike nämnde att det möjligtvis skulle komma separata delar/mindre paket i november/december att köpa för de som inte vill byta hela drivlinan

Ja det det verkar väldigt svårt att hitta ett kit utan vevarmar. Jag vet inte om en lbs kan ta hem passande lösa delar.

eucalyptus sa:
CX Grand Prix sa:

Man kan bara köpa kompletta gruppsatser inklusive vevarmar. Tror R2 bike nämnde att det möjligtvis skulle komma separata delar/mindre paket i november/december att köpa för de som inte vill byta hela drivlinan

Ok, tackar. Julklapp då kanske...?

Bara så ni vet, det här med AXS är framtiden. Förmodligen svårt att försvara inköpskostnaden i nuläget, men j-vlar va trevligt det är på cykeln.

Priset på de individuella delarna lär sjunka precis som priset på gruppen gjort.
Om man lägger ihop priset för alla individuella delarna blir det samma som priset var i början vid lansering.

Det är väl då ganska rimligt att anta att delarna också kommer sjunka dryga 25% såsom gruppen gjort. Alltså drygt 560 och 150 Euro för XX1 AXS växeln och växelreglaget (6000 och 1600kr respektivt + 300kr laddare) Det kostar då drygt 4000kr extra för XX1 AXS jämfört med vanliga XX1 Eagle. Om det är värt det får man själv avgöra.

Har svårt att bestämma mig för 2x12 eller 1x12 Force till min nya cykel.
Rimligtvis går det att köra 1x12 först och sen komplettera med en framväxel om det behövs? Vänster handtag bör vara samma?

Vad tycker ni som har testat om AXS, har GX idag och är så jävla less på att pilla med växlarna och det... Vill ha en superenkel lösing som en idiot kan hantera, är jag rätt ute? ;)

Vad tycker ni som har testat om AXS, har GX idag och är så jävla less på att pilla med växlarna och det... Vill ha en superenkel lösing som en idiot kan hantera, är jag rätt ute? ;)
Jag tycker att det fungerar hur bra som helst. Sen om det är värt pengarna får man avgöra själv.
Ber en stilla bön dom gångerna jag tjongat in i något att det är växelörat och inte växeln som ryker bara.

Beställde imorse så får se hur det funkar för mig när det blir installerat, körde på X01 som verkar vara lite tåligare :)

X01 har metall i cagen, den böjer sig och blir skev. XX1 har cage i kolfiber och fjädrar tillbaka vid evt kollision, högst troligen går växelörat först vid större smäll. Med i princip samma pris är det väl bättre med XX1.

Se till att du får nya versionen som klarar 52t kassetten.

AXS har väl en funktion som fäller in armen vid stora stötar om jag inte sett fel. Sen är väl inget felsäkert.

AXS har väl en funktion som fäller in armen vid stora stötar om jag inte sett fel. Sen är väl inget felsäkert.

nja den frikopplar parrallellogrammet. Alltså leden in. Inte själva armen med trissorna. Detta för att skydda motorn snarare än armen

X01 har metall i cagen, den böjer sig och blir skev. XX1 har cage i kolfiber och fjädrar tillbaka vid evt kollision, högst troligen går växelörat först vid större smäll. Med i princip samma pris är det väl bättre med XX1.

Se till att du får nya versionen som klarar 52t kassetten.

10-52 kassetten skulle väll funka rakt av på Axs grupperna. Men inte på mekaniska (även om det säkert går utmärkt) då mekaniska och Axs rör sig olika.

Shit vad nice det är med AXS! Mitt DUBvevlager blev försenat men kunde inte hålla mig så slängde på det på min gamla GXkasett och kedja, tips för de fåtal på forumet som inte vill/kan bryta kedjan är att ta bort nedre hjulet och sen trä på kedjan. Installationen tog totalt 3min, liten höjdjustering med brickan man fick med, pillade inte med limitskruvarna. Drivlinan är helt tyst, testade en brötig klättring på ca200hm utan en enda miss eller tendens på knas.

Nu är det lite oklart om jag ens behöver slänga på mina X01 vevar och kasett, kanske sparas till ett annat bygge :)

Bryta kedjan me lås är ju inte superjobbigt :-) är det inte en klack på cagen där kedjan måste trädas igenom Oxå?

Nya blippar har landat för AXS, se t.ex.

Det står:
"Initially, you need to pair the wireless Blips with an eTap AXS shifter, the VukaShift aero bars or a Blip Box. But once paired with the derailleur(s), you can shift with the wireless Blips without any of those, or other shifters switched on, or connected to the bike."

Räcker det alltså med två blippar och en AXS bakväxel för att köra 1x12 då? Förutsatt att man har tillgång till en blipp box eller vxlreglage för setup?

Ett billigare sätt att köra grushoj 1x12, bara två blippar och en bakväxel på sin nuvarande setup...

En engångsprodukt.

The new wireless Blips have no battery cover or charging dock in order to minimise bulk. Consequently, they are not rechargeable, but SRAM claims they will last an average rider nearly 10 years. Their lifespan is estimated to drop to four years for a TT racer or triathlete, and seven and a half years for a pro rider.

Engångs är tråkigt såklart, men 10 år borde väl ge mer än bara en växling kan jag tycka...

En engångsprodukt.

The new wireless Blips have no battery cover or charging dock in order to minimise bulk. Consequently, they are not rechargeable, but SRAM claims they will last an average rider nearly 10 years. Their lifespan is estimated to drop to four years for a TT racer or triathlete, and seven and a half years for a pro rider.
Tveksam till att de elektroniska system som säljs idag används av så många om mer än tio år. Det tycker jag iofs är synd, men det är vad jag tror..

Nya blippar har landat för AXS, se t.ex.

Det står:
"Initially, you need to pair the wireless Blips with an eTap AXS shifter, the VukaShift aero bars or a Blip Box. But once paired with the derailleur(s), you can shift with the wireless Blips without any of those, or other shifters switched on, or connected to the bike."

Räcker det alltså med två blippar och en AXS bakväxel för att köra 1x12 då? Förutsatt att man har tillgång till en blipp box eller vxlreglage för setup?

Ett billigare sätt att köra grushoj 1x12, bara två blippar och en bakväxel på sin nuvarande setup...
Ingen som gjort detta än?
Konverterat till AXS med bara blippar och en bakväxel?
Fantiserar om Shimanobromsar, XTR kassett och en en AXS bakväxel med blippar på hoodsen.

/
Fantiserar om Shimanobromsar, XTR kassett och en en AXS bakväxel med blippar på hoodsen.
Tror inte det fungerar med bara blippar. Om jag förstått saken rätt behövs även en blipbox eller ett AXS reglage.

Du måste ha ett primärt växelreglage först för att kunna para ihop blipparna med bakväxeln, sedan så behöver du bara blipparna.

Precis, låna alt. köpa-sälja blipbox så är man klar. Bara man får till bra ergonomi på blipparna också.

Men jag tar det som att ingen testat här. Har sett postat tidigare på Weight Weenies med gamla blipparna och TRP bromsar.

Blir det inte dyrare att köpa en blipbox än att bara köpa en växel inkl. trigger där man använder triggern bara för att få igång de trådlösa blipparna?

Kan man använda blipparna mot en AXS sadelstolpe också?
Med blipp-box funkar det.

Scott-Spark-RC-900-World-Cup-Blip-Shifter-Contender-Bicycles.jpg

Men det är väl inte trådlösa blippar?
Nej, du skrev inte att dom skulle vara trådlösa. ?

Men i artikeln står det:
In contrast to the wired Blips and shift paddles, you can’t hold the wireless Blips for multiple shifts. Instead, you press once, they click then perform a single shift.

SRAM says this function preserves battery life. But it renders them incompatible with the RockShox Reverb AXS dropper post as the button that operates it needs to be held down.

SRAM claims an upcoming firmware update will permit the Blips to work with the dropper but it is yet to confirm if multiple shifts will become possible with this.

Blir att invänta ev. uppdatering och se om det finns några knappar att köpa då. Sett att de ofta varit slutsålda.

Blir det inte dyrare att köpa en blipbox än att bara köpa en växel inkl. trigger där man använder triggern bara för att få igång de trådlösa blipparna?
Det har du ju helt rätt i!
Tänkte man skulle sälja det efter setup ändå men detta blir ju säkerligen med mycket mindre förlust.

Trigger + växel 4400 kr, blips 1000 kr. Typ.

Precis, låna alt. köpa-sälja blipbox så är man klar. Bara man får till bra ergonomi på blipparna också.

Men jag tar det som att ingen testat här. Har sett postat tidigare på Weight Weenies med gamla blipparna och TRP bromsar.
1687511659372.png

TRP och gamla blips

Tillbaka
Topp