Breaking news! Trådlöst från SRAM - Eagle AXS är nu släppt

happymtb.fr sa:
Vad är det Di2 gör 2% bättre än en mekaniskt bakväxel?

Jag har åkt mer än 250mil på min mekaniskt xt 11-delat utan att behöva justera någonting och utan att behöva tänka på ladda batteriet ;-)
Det finns en app till di2!

Bara en sån sak.

Lingon sa:
XT di2 har ju funnits länge, men det har inte blivit nån succé. Snarare fiasko. En pinne i bakväxeln är ganska vanligt, och då är det trevligare att betala 500 kr för en mekanisk XT bakväxel som gör jobbet 98% lika bra.

Fiasko? Kanske det.
Men det lär ju knappast gå bättre för dem nu när SRAM släppt sin trådlösa.
Tror Shimano kommer få ännu svårare att sälja trådbundet nu.
Enda chansen de har att få sålt nu är väl att släppa trådlöst själva alternativt kapa priserna.

rln sa:
happymtb.fr sa:

Jag har åkt mer än 250mil på min mekaniskt xt 11-delat utan att behöva justera någonting och utan att behöva tänka på ladda batteriet ;-)

Bara en sån sak.

Ja men man måste ha en D-fly-enhet för att kommunicera med den så det är inte självklart att det funkar out-of-the-box.

rln sa:
happymtb.fr sa:

Bara en sån sak.
Då vill jag ha det bara man kan lägga upp sina växlingar på fejan! Man ska ju hänga i tiden :)

Jensen sa:
Klavikel sa:
rln sa:
Elektromekanisk Eagle GX grupp för 5 000 kronor har nog samma sannolikhet som flygande grisar inom två år.

NX då kanske. Lär ju komma "billiga" upgrade kits om man bara vill elektrifiera men behålla resten av drivlinan

Problemet med elektriska är att det är elektroniken som kostar (vad jag förstått). Svårare att ta med ner i lägre grupper. Kolla shimano och di2

Kostar inte många kronor att tillverka i stora serier. Skulle tro att det är väldigt bra marginaler på cykeldelar i det högre spannet.

Kostar troligen inte mer än 500-1000kr för en komplett växelgrupp ut från fabriken.

Men ska allt annat betalas utveckling mm så då sticker priserna iväg.

happymtb.fr sa:

Allt! Snarare 15% dessutom :-)

Jag tänkte dock samma lika som dig rörande elväxlar, innan jag testat. 495mil nu & laddat en gång.

Henrik83 sa:
happymtb.fr sa:

Jag tänkte dock samma lika som dig rörande elväxlar, innan jag testat. 495mil nu & laddat en gång.
Jag har inte direkt uttryckt nån åsikt men mer undran om vad det tillför. Än så länge verkar det att man får en app...

Är det på din Swift-maskin du har elväxlar?

happymtb.fr sa:
Jag har inte direkt uttryckt nån åsikt men mer undran om vad det tillför. Än så länge verkar det att man får en app...

Färre vajrar vid styret som skapar oväsen. Jobbig internt dragna vajrar. Lättare att kunna konfigurera sin cykel att kunna göra barspins/tailwhip med. Snabb montering vid nybygge då inga kablar behövs mätas ut mer än bromsarna. Vissa företag verkar inte ha någon lösning på bra kabeldragning. Ramarna kan designas lite annorlunda då i vissa fall så har kabeln blockerat en från att använda taco/förare kombo även fast det finns hål. Lätt att konvertera cykeln mellan singelspeed och växlar.

Trådlös stolpe; Vissa BP hänger man cykeln i stolpen. Enkelt att köra stel stolpe för dom gångerna man åker BP.

Det är dom fördelarna jag finner. Barspins och tailwhip är inget jag tänker göra men 50to01 och shreddare skulle nog tycka det vore fett att kunna göra detta med sina stigcyklar.

Senast ändrad:
BjornR sa:
happymtb.fr sa:

Färre vajrar vid styret som skapar oväsen. Jobbig internt dragna vajrar. Lättare att kunna konfigurera sin cykel att kunna göra barspins/tailwhip med. Snabb montering vid nybygge då inga kablar behövs mätas ut mer än bromsarna. Vissa företag verkar inte ha någon lösning på bra kabeldragning. Ramarna kan designas lite annorlunda då i vissa fall så har kabeln blockerat en från att använda taco/förare kombo även fast det finns hål. Lätt att konvertera cykeln mellan singelspeed och växlar.

Trådlös stolpe; Vissa BP hänger man cykeln i stolpen. Enkelt att köra stel stolpe för dom gångerna man åker BP.

Det är dom fördelarna jag finner. Barspins och tailwhip är inget jag tänker göra men 50to01 och shreddare skulle nog tycka det vore fett att kunna göra detta med sina stigcyklar.
Det går också bra att få skrammelfri och snygg dragning med krympslang eller tejp. Dom andra realistiska fördelar du listar är bara för installation... inget som förändrar min cykelupplevelse i andra ord!

Jag har kört 2-3 mil på en Bullitt med Di2 xt växlar. Det växlade fint, inga problem men inget utöver det vanliga. Jag bara tyckte att ergonomi på shiftern var sådär i första anblicken. Man vänjer sig säkert efter en längre period

happymtb.fr sa:
Henrik83 sa:
happymtb.fr sa:

Är det på din Swift-maskin du har elväxlar?

Är det på Yetin? Var har du batteriet? Vill ju ha kvar EDC-tool.

För ett par decennier sedan så trodde vissa att internet bara var en fluga.

Kommer att bli riktigt roligt att leka lite trådarkeolog i framtiden och läsa alla elallergikers inlägg ?

Klavikel sa:

Kommer att bli riktigt roligt att leka lite trådarkeolog i framtiden och läsa alla elallergikers inlägg ?
Det är mycket möjligt att alla växlar kommer vara eldrivna i framtiden. Men då kommer nog också prisbilden och funktionen se rätt annorlunda ut mot idag.

Om vi börjar lista alla potentiella batterier tex:
- framgaffel
- bakdämpare
- sadelstolpe
- växelreglage
- sadelstolpsreglage
- bakväxel
- cykeldator
- kadensmätare
- wattmätare
- pulsband
....

Nånstans går gränsen för hur många batterier som är motiverat att hålla laddat. Förenkling på denna front kommer ge mycket. Vidare att elektrifieringen verkligen tillför värde. Avsaknad av vajrar är inte värde nog för mig. Däremot verkar Fox Livevalve vara en riktig teknikstegring och där är jag absolut beredd att gå el.

Vi får väl se vad det blir av växlarna, men den dagen man tex kan slippa växelreglage börjar vi kanske snacka mervärde.

H. sa:
Klavikel sa:

Det är mycket möjligt att alla växlar kommer vara eldrivna i framtiden. Men då kommer nog också prisbilden och funktionen se rätt annorlunda ut mot idag.

Om vi börjar lista alla potentiella batterier tex:
- framgaffel
- bakdämpare
- sadelstolpe
- växelreglage
- sadelstolpsreglage
- bakväxel
- cykeldator
- kadensmätare
- wattmätare
- pulsband
....

Nånstans går gränsen för hur många batterier som är motiverat att hålla laddat. Förenkling på denna front kommer ge mycket. Vidare att elektrifieringen verkligen tillför värde. Avsaknad av vajrar är inte värde nog för mig. Däremot verkar Fox Livevalve vara en riktig teknikstegring och där är jag absolut beredd att gå el.

Vi får väl se vad det blir av växlarna, men den dagen man tex kan slippa växelreglage börjar vi kanske snacka mervärde.

Helt klart.
Dämpare med elektronik kommer nog slå ordentligt framöver.
Gött att kunna ändra hur gaffeln uppför sig utan att riva isär skiten på köksbänken.

Att ladda 8 olika batterier med olika intervaller blir ju ingen höjdare. Här är trådlöst ett sämre alternativ än trådad lösning med ett batteri.
Men...

* Integrera solpaneler i ramen.
* Nav med inbyggd laddgenerator.
* Magneter som laddar
* Använd dämparrörelserna för att generera el
* Centralt "stort" batteri & ledningar dolda i ramen
* Generator i vevpartiet

Utvecklingen går framåt.
Elektronik blir effektivare, mindre och strömsnålare.
Batterier får bättre och bättre kapacitet.

Screenshot_20190208-192957__01.jpg

Senast ändrad:
Niblet sa:
rln sa:

Bara en sån sak.

Kan man växla i appen? Skönt att slippa kolla bort från telefonen bara för att det är uppförsbacke tänker jag.

Självklart kopplar den mot GPS och karta så den sköter växlingen automatiskt beroende höjdkurvorna, så du kommer aldrig behöva växla manuellt...du kan även koppla den till din pulsklocka så den känner av när du börjar bli trött och ger dig ännu lättare växlar...

Alla nya cyklar kommer väl ha elmotor för drift med medföljande batteri om tio år, så med lite standardisering av kabledragning med uttag på rätt ställen så diskuterar vi inte det här snart ändå.

En plug 'n play-lösning hade varit att föredra framför lösa kablar ja.

Men innan SRAM eller Shimano hunnit spotta fram en vettig trådlös grupp för arbetarklassen så har det nog kommit en toppgrupp med trådlös energiöverföring.
Lite som mobilladdare.

Att anföra att "det är lättare att göra bar spins och tail whips" som argument för elväxlar varnog det roligaste jag läst på happy idag.

Jag hör dig Björn.
Köper 99,999% av dina argument varenda gång men Bengan har faktiskt en poäng ???

Klavikel sa:
Jensen sa:
Klavikel sa:
rln sa:
Elektromekanisk Eagle GX grupp för 5 000 kronor har nog samma sannolikhet som flygande grisar inom två år.

NX då kanske. Lär ju komma "billiga" upgrade kits om man bara vill elektrifiera men behålla resten av drivlinan

Problemet med elektriska är att det är elektroniken som kostar (vad jag förstått). Svårare att ta med ner i lägre grupper. Kolla shimano och di2

Shimano har inte släppt någon di2 Tiagra än, det kommer givetvis komma elektriska växlar till de billigare grupperna. Om inte Tiagra så åtmiståne 105

Jojo men hur länge har di2 funnits nu? 9 år? Finns ännu inte som 105. Shimano har ju motiverat det med att servona är dyra. Sen om det är sant är en annan femma.

Vi kommer se billigare grupper absolut. Jag ä bara inte övertygad om det innebär inom snar framtid. Även om elektroniken går framåt.

Senast ändrad:
Självklart är inte ett Servo dyrt.
Finns i modellflygplan sedan många år.
Självklart vill Shimano suga ut så mkt cash som möjligt innan man släpper en billigare grupp

Finns också en möjlighet att Shimano jobbar för fullt på att få ett trådlöst system till sitt nya 12-system. Känns som att de nog gärna vill bli av med befintliga XTR/XT innan något nytt lanseras och att rea ut nu innan man ens har kunnat förse marknaden med 12-växlade grupper är nog osannolikt.

Klavikel sa:
Självklart är inte ett Servo dyrt.
Finns i modellflygplan sedan många år.
Självklart vill Shimano suga ut så mkt cash som möjligt innan man släpper en billigare grupp

Fast de servona tål inte i närheten av samma stryk som de som sitter ingen di2.
De ä säkert inte dyra. Men i realitet mot vad en mekanisk växel kostar dem att spotta ut. För LÄNGE sen hörde jag rykte om att en xtr växel kostade motsvarande 20 kr att spotta ut, slutpris till kund 1500kr. Vet inte om det stämmer eller någonsin gjort det. Problemet i tillverkningen av di2 är att de ju får svårt att spara in på något när de ska trycka ner det i lägre grupper. Som exempel, säg att mekaniken i en växel kostar 20 kr (bara för att ha något att räkna på), elektroniken 40 kr på dura-ace. Så ska de ta det till ultegra, säg att de hittar lite billigare servos och lite billigare material i mekaniken, ska de ta det ett steg till, billigare material på mekanik javisst, men det svåra är ju att gå ner ännu billigare på det som fortfarande är det dyra, elektroniken utan att tumma på funktion. Det kommer ju ske, men jag tror det kommer dröja. Men det är min högst personliga killgissning

Angående shimano och trådlöst, sram har ju sagt att en anledning till att de började kolla på trådlöst var att luntan me patent shimano hade var telefonkatalogstjocka, får man gissa på att det är shimano som nu sitter o måste ta sig runt srams patent :-)

Senast ändrad:
Hur räknar man kostnad?
Material?
Material + produktion?
Material + produktion + utvecklingskostnad?
Material + produktion + utvecklingskostnad + förtjänst?
Material + produktion + utvecklingskostnad + förtjänst + R & D?
Material + produktion + utvecklingskostnad + förtjänst + R & D + marknadsföring?
Osv, etc, m.m...

Jag tror att sakerna är mycket enklare: det finns allt mer män i världen som vill lägga alt mer pengar på prylar. Därför finns det Eagle AXS och därför kostar det 2100 euro.

Exakt. Prissättningen på de olika grupperna har inget att göra med vad de kostar att tillverka. Det handlar bara om att tillfredställa varje kundsegment med en pryl som kostar exakt så mycket dom är villiga att betala.
Högre pris ger alltid ett högre upplevt värde för kunden. ?

Senast ändrad:
Bara jag som helt enkelt är riktigt glad över att systemet äntligen släppts, tycker det är sjukt dyrt men att allting är relativt, beställt och tagit en whiskey så det kan bli lite next level xc-bygge framöver? ??
Men det är klart, inte så konstigt att det finns mycket att diskutera och många åsikter om en sån här grej! Priset på droppern var dock verkligen så att man baxnade, även jag väntar med den eftersom jag inte helt har behovet. Lägger de slantarna på lite kommande HOPP kolfiberuppgraderingar. ?

Tycker fortfarande att 10-50 är ett för stort spann (regnbågskassetten som blir till salu är redan paxad dock) och hade personligen klarat mig rätt gött med 11-delat också, att bakväxeln ser lite väl klumpig ut samt att jag önskar att även reglaget hade ett mindre bakstycke.

Men äntligen elektropop utan sladdar, allt enkelt och allt kompatibelt med varandra samt att reglaget ser riktigt bra ut ergonomiskt. Men återstår såklart att se.

Om jag förstått det rätt så har de dock gjort decenniets miss och den tredje "sprint-knappen" är i själva verket ihopkopplad med en av de andra och inte en separat tredje knapp? Så otroligt stupid för annars hade man ju kunnat ha droppern aktiverad av den och inte behövt något vänsterreglage alls om man skulle vilja ha det extra cleant eller kombinera med dämparreglage på vänstern.

Trodde detta var ett cykelforum men det verkar ju mest handla om öl och radiostyrda "bilar"... ?

Klavikel sa:
Hur räknar man kostnad?
Material?
Material + produktion?
Material + produktion + utvecklingskostnad?
Material + produktion + utvecklingskostnad + förtjänst?
Material + produktion + utvecklingskostnad + förtjänst + R & D?
Material + produktion + utvecklingskostnad + förtjänst + R & D + marknadsföring?
Osv, etc, m.m...
Vad får man om utvecklingskostnad och R & D summeras?

Berk sa:
Jag tror att sakerna är mycket enklare: det finns allt mer män i världen som vill lägga alt mer pengar på prylar. Därför finns det Eagle AXS och därför kostar det 2100 euro.
perzzon sa:
Berk är något på spåren.
Lex kameror och mobiltelefoner de senaste åren.
+MASSOR
Det finns många exempel i andra pryl o pengaintensiva (och ffa manliga) områden,
HiFi-världen tex

/Håkan

Nej då, inte bara du som är exalterad över tekniken som kommer med detta.
Cyklar kommer bara bli mer och mer elektrifierade och detta är ett högst naturligt och välkommet steg i den riktningen.
Personligen är jag för snål för att slå till på introduktionspris för en nysläppt toppgrupp men är glad att välbeställda personer som t.ex. dig tar första smällarna.
Lite längre fram så kan arbetarklassen köpa nya fina grejer till (mer) överkomliga priser ???

Men jag gillar och kompatibiliteten i dessa grejer, bra att det ökat och att man t.ex. kan köra lvg-reglage med en mtb-bakväxel etc.

Ang. den tredje knappen.
Nu har jag ju inte lusläst alla recensioner men är det inte så att knapparna är fully customizable?
I sådana fall så kan du säkert koppla in den att sköta droppern.
Hade varit en sjukt smutt cockpit i sådana fall även om jag TROR att jag vill fortsätta droppa med vänsterhanden även framdeles.

Hur som helst så blir kul att följa ditt nästa urmaxade next-level byggprojekt!!

HåkanC sa:
Berk sa:
perzzon sa:
Berk är något på spåren.
Lex kameror och mobiltelefoner de senaste åren.
+MASSOR
Det finns många exempel i andra pryl o pengaintensiva (och ffa manliga) områden,
HiFi-världen tex

/Håkan
Och de köpsvaga damerna får hålla tillgodo med skruttiga handväskor för ynka 50 000 kronor.

rln sa:
Och de köpsvaga damerna får hålla tillgodo med skruttiga handväskor för ynka 50 000 kronor.

Klart finns det också kvinnor med (för mycket) pengar och industrien vet om detta.

Och systemet är samma. Efter några år kommer SRAM med ett ännu "bättre" växelsystem och handväska är inte längre "i mode" (hur säger man det på svenska?). Ursäkta för generaliseringar. Det måste finnas kvinnor som köper Eagle AXS och det finns män som köper dyra väskor.

Tekniken är interssant. Men för mej personligt ser jag bara praktiska nackdelar med Eagle AXS. Och filosofiskt tycker jag att det är fint att man kan ser med ögonen hur allt funkar på en cykel.

Klavikel sa:
Nej då, inte bara du som är exalterad över tekniken som kommer med detta.
Cyklar kommer bara bli mer och mer elektrifierade och detta är ett högst naturligt och välkommet steg i den riktningen.
Personligen är jag för snål för att slå till på introduktionspris för en nysläppt toppgrupp men är glad att välbeställda personer som t.ex. dig tar första smällarna.
Lite längre fram så kan arbetarklassen köpa nya fina grejer till (mer) överkomliga priser ???

Men jag gillar och kompatibiliteten i dessa grejer, bra att det ökat och att man t.ex. kan köra lvg-reglage med en mtb-bakväxel etc.

Ang. den tredje knappen.
Nu har jag ju inte lusläst alla recensioner men är det inte så att knapparna är fully customizable?
I sådana fall så kan du säkert koppla in den att sköta droppern.
Hade varit en sjukt smutt cockpit i sådana fall även om jag TROR att jag vill fortsätta droppa med vänsterhanden även framdeles.

Hur som helst så blir kul att följa ditt nästa urmaxade next-level byggprojekt!!
Syftar på att det ser ut som att allt sitter på en och samma led och ett tryck på sprint-knappen drar därmed med sig resten och motsvarar ett tryck på övre vanliga knappen. Det man ser i appen verkar också bara vara två knappar på högern.
Man förstår varför i så fall, men det känns ändå som en missad möjlighet.

Menmen, blir nog grymt oavsett!

Närbild finns här kring 2:20

Till nästa säsong kan dom släppa nytt växelreglage med inbygg dropperknapp. New and improved. $399. Alla byter direkt. ???

Jag var nästan helt övertygad om att jag "behövde" uppgradera till AXS med 10-33 kassett, som såg ut att vara så tät och fin på toppen. Men nu när jag faktiskt räknar på utväxlingen så blir det i princip samma omfång men bara yttepytte lite tätare med sitt extra steg.

Jag har ångrat mig. Det här är ingen uppgradering, om man som jag redan har en fungerande Di2 grupp. Uppgraderingen skulle blir minst 25 papp + lite xtra för utbyte av alla bodys och sen löpande mycket dyrare slitdelar (6-7x dyrare kassett).

Skrmavbild2019-02-27kl.16.16.58.png

Skrmavbild2019-02-27kl.16.17.10.png

Raggamuffin sa:
Fast det hade ändå varit roligt.

Ja. Och nu känner jag att jag kanske måste köpa ändå, Hunt ska skicka en gratis XDR body till mina gamla hjul när dom får in, om jag inte använder den så är jag en otacksam kund.

Tillbaka
Topp