Bredare däck rullar lättare?!

så här har jag förstått:

Bredare däck rullar lättare för att man får en mjukare böjning av däcket, böjningen fördelas ut på en större sträcka på ett tvärsnitt av däcket. Sedan ger ett lägre tryck att man får mindre vibrationer/rörelser i vertikal led, vilket gör att mindre energi försvinner. Detta gäller speciellt på ojämn väg. På helt jämn väg är ett högre tryck gynnsamt då man får mindre deformation av däcket samtidigt som man slipper att energi försvinner genom vertikala rörelser. Mönstrade däck eller ojämn väg talar för breda däck. Racercyklar borde därför tjäna på att ha en lite mer flexibel gaffel/ram, kanske därför som karbon är "snabbare".

Ser att Jarno Bierman har testat nya Conti GP5000 kanttråd i 25 mm bredd. 10,0W mot 12,2W på föregångaren GP4000S2 (120 Psi).

På LVG kommer luftmotståndet med i spelet, vilket definitivt inte talar för bredare däck. Kanske 25 mm är optimalt.

örjan; jo det har nog varit ovanligt att kunna köra tretummare på en cykel såld med 2,25, men framtiden var alltså här redan 2013. desto gladare är jag; flexibelt och bra att kunna sas byta cykel genom att byta hjul:) i grunden en cube xc fs racer.

framgaffeln är en vanlig fox från tiden och där är det inga problem, snarare får 29+ bättre plats än 27,5+, för de senare buktar max åt sidan precis där kragen på gaffelbenen finns. 29+ ligger utanför/ovanför och där finns mer plats.

bak är det trängre på många cyklar och det är gränsfall med tretum 29 där på min, och kanske omöjligt i flertalet andra fall. men det har funkat bra i två år och däcket har inte svällt. när jag ekrade upp hjulen valde jag 1,8 ekrar för mindre sidoflex och det har nog varit bra.

kul är det iaf. och varit intressant att så direkt kunna känna vad olika hjul och däck gör för framfarten.

Senast ändrad:
För typ två år sedan började jag köra med 2.6" och sen ca. 3-4 månader tillbaka så sitter det 2.8:or på riggen.

What can I say? ?
Längtar verkligen inte tillbaka till "smala" 2.35"
För mig har feta däck blivit en game changer.
Man får bra grepp, härlig komfort och lite marginal i åkningen.

Kan inte uttala mig om skillnader i watt eller sekunder på stigen, sånt mäter jag inte, men för mig rullar det inte märkbart sämre...

Ni som inte tror att plusdäck är tillräckligt #enduro - tänk igen!

Sätt på så feta däck ni får plats med och gör er redo för en uppenbarelse.

Senast ändrad:
Nypåmtb sa:
@konscious: Jo precis, detta resultat erhålls vid test i tysk rull-maskin, som vad jag förstår simulerar helt slät asfalt.

Poängen som kommit fram i tester på ojämt underlag alltifrån grusväg till stigar (dvs där dessa däck används) är att resultat då inte gäller. Här verkar det alltså i praktiken rulla lättare med bredare däck med större volym. Orsak: dessa däck formar sig efter markens ojämnheter och stopppas inte upp och tappar fart på samma sätt som ett smalare/ hårdare däck.

En aspekt som jag funderat över men som inte verkar diskuteras är hur ett däcktryck i det lägre spannet påverkar däckets deformation i kontakt med marken. Många däck marknadsförs med att ha en snabb lättrullad "mittsektion". Det borde ge ett lättrullad däck på slätt underlag och med högre tryck. Men vad händer om man har ett lägre tryck så att "sidodobbarna" kommer i kontakt med marken, redan innan man lutar cykeln? Av detta skäl har jag exempelvis valt bort Racing Ralph till förmån för Fast Trak då jag upplever det sistnämnda ha mindre tendens till detta...

ejma sa:
Inte helt oväntat att de större däcken är snabbare även om skillnaderna är små. Ett testmoment med cykling uppför en brant backe, typ 20-30% lutning med rötter och stenar vore intressant. Hur pass stor är den negativa inverkan av högre vikt vid acceleration. Vid knixiga uppförskörningar med många accelerationer kanske vikten gör sig påmind trots bättre grepp och mjukare gång?

Blanda inte in verkligheten i resonemanget nu! Allt blir så missvisande då.

AddeKvark sa:
Nypåmtb sa:
@konscious: Jo precis, detta resultat erhålls vid test i tysk rull-maskin, som vad jag förstår simulerar helt slät asfalt.

Poängen som kommit fram i tester på ojämt underlag alltifrån grusväg till stigar (dvs där dessa däck används) är att resultat då inte gäller. Här verkar det alltså i praktiken rulla lättare med bredare däck med större volym. Orsak: dessa däck formar sig efter markens ojämnheter och stopppas inte upp och tappar fart på samma sätt som ett smalare/ hårdare däck.

En aspekt som jag funderat över men som inte verkar diskuteras är hur ett däcktryck i det lägre spannet påverkar däckets deformation i kontakt med marken. Många däck marknadsförs med att ha en snabb lättrullad "mittsektion". Det borde ge ett lättrullad däck på slätt underlag och med högre tryck. Men vad händer om man har ett lägre tryck så att "sidodobbarna" kommer i kontakt med marken, redan innan man lutar cykeln? Av detta skäl har jag exempelvis valt bort Racing Ralph till förmån för Fast Trak då jag upplever det sistnämnda ha mindre tendens till detta...
Detta har jag också tänkt på när vissa recensenter dömer ut WTB Horizon för att WTB Byway gör ett lika bra jobb + mer därtill.

Kanske tänker man sig att man pumpar hårt för transportsträckan till gruset, sedan släpper ut lite? När man åker hem pumpar man upp lite igen?

Murdock sa:
AddeKvark sa:
Nypåmtb sa:

Detta har jag också tänkt på när vissa recensenter dömer ut WTB Horizon för att WTB Byway gör ett lika bra jobb + mer därtill.

Kanske tänker man sig att man pumpar hårt för transportsträckan till gruset, sedan släpper ut lite? När man åker hem pumpar man upp lite igen?

Ett bra sätt att få tätningsvätskan att torka ut på någon vecka. Den tid du spenderat på att pumpa däcken och släppt ut luft är mer än själva trampandet. På 10km så skulle jag säga att du sparar max 30sek med asfaltspumpade däck.

Murdock sa:

Har du så lite luft i ett par Byway att sidomönstret bromsar ner dig så skulle du ha genomslag på gatsten eller om du gungar lite på cykeln och du skulle köra sönder däcksidorna på nolltid.

Klavikel sa:
För typ två år sedan började jag köra med 2.6" och sen ca. 3-4 månader tillbaka så sitter det 2.8:or på riggen.

What can I say? ?

Kan inte uttala mig om skillnader i watt eller sekunder på stigen, sånt mäter jag inte, men för mig rullar det inte märkbart sämre...

Det finns egenskaper som är klart negativa med stora däck, men som inte alla cyklister lider av beroende på hur/var de cyklar. Exempelvis måste ett större däck vara tyngre för att vara lika dämpat som ett mindre däck. Gör man bara luftkammaren större så blir däcket dels punkabenäget och dels "studsigt". Hög vikt är i sig ingen direkt nackdel för rull och grepp, men det gör cykeln trögare vid acceleration och i allmän känsla.

AddeKvark sa:
Men vad händer om man har ett lägre tryck så att "sidodobbarna" kommer i kontakt med marken, redan innan man lutar cykeln?

För egen del tror jag att kantdobbarna ligger i marken åtminstone delvis även när jag cyklar rakt fram. Men då kör jag också lägre tryck än många andra. Jag har aldrig känt det där med att "kanalen" mellan mitt- och kantdobbar skulle orsaka några problem med dåligt grepp vid en viss vinkel, kanske just därför.

Makten sa:
Klavikel sa:

What can I say? ?

Det finns egenskaper som är klart negativa med stora däck, men som inte alla cyklister lider av beroende på hur/var de cyklar. Exempelvis måste ett större däck vara tyngre för att vara lika dämpat som ett mindre däck. Gör man bara luftkammaren större så blir däcket dels punkabenäget och dels "studsigt". Hög vikt är i sig ingen direkt nackdel för rull och grepp, men det gör cykeln trögare vid acceleration och i allmän känsla.

Absolut, det finns alltid för- och nackdelar med allt.
Och för samma skydd så ökar förmodligen vikten något med större däck.
Känslan är dock att jag rullar lika bra på mina midfat och dom verkar hålla för hyfsat hård körning.
Ett genomslag hittills, det är i vart fall inte mer än jag hade med 2,35-2,4"

Accelerationen är säkert trögare men jag sitttrampar alltid ändå så inget jag märker av.
Trögare känsla? Not so much.
Har du provat en midfat tjugosjuochenhalva någon gång?

Horses for courses men för min del så överväger fördelarna alla nackdelarna i nuläget.

Kan ju vara så att jag gradvis byggt tyngre o tyngre hojar för varje gång jag köpt nåt så att förändringarna är för incremental för att märkas tydligt.
Någon gång i framtiden kanske jag köper en kortslagig 29:a med hårdpumpade "smala" däck och får en aha-upplevelse.

För tillfället kör jag bara stökig stig. Hade jag kört bike park eller mer åt DH-hållet så hade jag kanske tänkt annorlunda.

Senast ändrad:
Klavikel sa:
Accelerationen är säkert trögare men jag sitttrampar alltid ändå så inget jag märker av.

Där har du nog en stor del av förklaringen. Sitter man ner så kan det ju inte gå särskilt fort om det är stökigt.
Inget illa menat med det, men det är när det går undan lite över stök som de nackdelar jag nämner visar sig.

Har du provat en midfat tjugosjuochenhalva någon gång?

Jodå. Jag har faktiskt 2,6:or på nu fast de är snarare 2,5" i praktiken (Specialized). Dessa däck känns väldigt bra och väger strax under kilot.
Däremot körde jag Nobby Nic och Rocket Ron 2,6" ett tag och det funkade dåligt. Jag fick välja mellan ständiga genomslag eller studsboll. De var för lätta helt enkelt. Dock mycket komfortabla och greppiga om man tog det lite lugnare och/eller på snällare stig.
När jag provat bekantas cyklar med 2,8" så har det känts likadant fast "ännu värre", så det passar nog inte mig heller. Har för övrigt en fatbike som står och skäms av samma anledning. Fantastisk på snö dock:-)

kais01 sa:
ot: med 245 är 8 tum lagom. med bredare fälg blir det dålig fjädring i däcksidorna, aka stötigt och obekvämt. många tror att breda alt låga däck automatiskt ger dålig komfort, men mismatch mellan bredd på fälg och däck är ofta mer avgörande.

mina 215/40/17 som jag kört i många år är bland de lägre på marknaden, men hur bekväma som helst. för att fälgen är 7 tum. 205 på samma fälg är ett skakstolleprov.

runt 40 mm bredare däck än fälg är ett bra riktmärke. då buktar däcket precis utanför fälgkanten och som bieffekt skyddas den från trottoarkanter.

ursäkta ot-upprepningen, tog en bild på vad det innebär med 215-däck på sjutums fälg. alltså 40 mm bredare däck än fälg. buktar då 20 mm på varje sida, fälgen tar ca 10 av dessa.
rätt lagom. smalare däck på den fälgen är inte aktuellt tycker jag.

en vanlig variant har varit 225 på åttatummare. stötigt och jävligt, mycket fälgskador blir det också.

Bilagor

• 5AC3BCB1-3AFD-44BB-B0A5-4920814232B5.jpeg
    5AC3BCB1-3AFD-44BB-B0A5-4920814232B5.jpeg
    294.8 KB · Besök: 59
Tillbaka
Topp