Bredare skor, både lvg/mtb sökes

Breda cykelskor?
Har väldigt breda fötter och har svårt att hitta bra skor. Antingen för stora eller för trånga där foten är som bredast både på lvg/mtb-skor. Någon som har tips på bredare skor?

Manurhin2

Aktiv medlem
Har du provat med sulor som lyfter mitten på foten fram?
Jag hade alldeles för breda fötter för vanliga Shimano tills jag stoppade i mina gjutna sulor från arbetsskorna, sitter numera som en smäck.

Emil777

Aktiv medlem
Jag är också bredfoting men ett par Five Ten Freerider Pro har passat mig bra. Det klämde en del i början när de var nya, men efter några rundor så sitter de riktigt bekvämt.
+1 på Freerider pro, sitter bra.
Sen har jag ett par Shimano spd-skor sedan länge som är "extra wide" i bredd. De passar också mina breda fötter bra.

glitch

Aktiv medlem
De enda som gör fotbädden bredare på sina wide är Lake och Bont mig veterligen. Övriga som säger de har widemodeller har mer volym för lästen men inte fotbädden så de är luftigare uppåt vilket hjälper föga för bredfotingar.
För mig har Lake wide i läder funkat bäst.

NiklasL

Aktiv medlem
Också fötter som inte passar i Shimano och de flesta andra vanliga märken. Provat Lake i affär som suttit bra men cyklar f n annars i Crono. Vet dock inte om de bara är rymliga upptill eller verkligen är bredare i lästen.

Jensen

Aktiv medlem
Bont finns i wide.
Lake finns även de med wide, de har dessutom olika tåboxar där vissa av dem är extra breda framme vid tårna. Köper du värre modell är det dessutom läder = går att lästa ut lite o formar sig med tiden.

Eapea

Aktiv medlem
Älskar mina gamla Lake 218 men de är väldigt trasiga (främst sprucken häl som gör att de inte sitter åt. Men jag kör vidare med dem fortfarande) nu efter alldeles för många mil av allt från vinterdistans, grus, landsvägstävling och zwift. Samt ganska tunga.

Problemet med Lake är ju att de är dyyyra och svåra att få tag på. Jag betalade runt 1300kr från Sigma för mina 218 i udda svart-rosa färg och när jag nu letar med ljus och lykta efter CX237-8-wide eller CX332-wide blir det ju drygt 3000kr eller drygt 4000kr från Bike-24 (utan att kunna testa skon). Saftigt steg upp för en modell högre i hierarkin.
Eller vet någon om det finns Lake att prova inom cykeldistans från Göteborg? I storlek 47? ;)

glitch

Aktiv medlem
Ja det är knepigt med Lake, alltid slut även hos Lake på deras egna site.
Jag hade tur och hittade CX237 hos Cycling här i Stockholm. Fick de lite billigare då det var en utgående modell men ändå norr om 2 lakan vilket är rätt mycket.
De billigare varianterna typ 176 serien är tyvärr inte heller lika breda som de dyrare modellerna.
Har velat prova Bont men samma där, svårt att hitta "wide" i lager hos webbutikerna och man vill ju helst handla där det finns bra returpolicies så man kan beställa flera storlekar för prov.

KjellF

Aktiv medlem
Snål som jag är köpte jag ett par Sidi i extra wide för vanliga Spd. Skon är bred och fungerar för mina fötter men sulan är smal. När jag går blir det vinglig/risk för vrickning för minsta lilla ojämnhet (sten) som jag trampar på.
Köp skor med bred läst och skippa alla sniklösningar med vanlig (smal) läst.

clnr

Aktiv medlem
@Eapea
Bikefixx på Övre Husargatan har Lake i sitt sortiment (eller hade åtminstone, har inte varit där på ett tag).
Cykelkraft har Lake i sitt sortiment men vet inte om de finns i butik.

Eapea

Aktiv medlem
@Eapea
Bikefixx på Övre Husargatan har Lake i sitt sortiment (eller hade åtminstone, har inte varit där på ett tag).
Cykelkraft har Lake i sitt sortiment men vet inte om de finns i butik.
Bikefixx har tyvärr inte kvar dem (eller de har något gammalt ex bara och har hållit på att sälja ut dem senaste året). Tror det kanske var dem/Merida som hade agenturen innan i Sverige?

Jensen

Aktiv medlem
Ja det är knepigt med Lake, alltid slut även hos Lake på deras egna site.
Jag hade tur och hittade CX237 hos Cycling här i Stockholm. Fick de lite billigare då det var en utgående modell men ändå norr om 2 lakan vilket är rätt mycket.
De billigare varianterna typ 176 serien är tyvärr inte heller lika breda som de dyrare modellerna.
Har velat prova Bont men samma där, svårt att hitta "wide" i lager hos webbutikerna och man vill ju helst handla där det finns bra returpolicies så man kan beställa flera storlekar för prov.

det svåra med bont är att eftersom de har badkarsdesign på sulan så blir det ännu mer vitalt att sulan passar. Även om man kan baka dem. Men har ett pr wide bont som lvg skor. Efter bakning behöver jag knapp spänna dem för att de ska sitta bra.
Ska sägas att bont och lake väll är de enda som gör bredare sula o inte bara bredare läst.

Jag har Lake MX 238 Supercross Wide. Passar perfekt till mina ankfötter. Inga andra skor passade och jag provade många olika modeller. Dessa är smala i hälen och breda där fram. Suveran kvalitet, tål mycket stryk i Supercross utförandet, dyra men värda sitt pris. Kolla på Bike24, de har nästan alla storlekar för närvarande. Jag valde en storlek större än i Ecco och de passar perfekt.

Svedberg

Medlem
Toknöjd med mina Lake i wide utförande. Gick upp en storlek då jag gärna har lite tjockare strumpor på höst & vår. Provade nu i våras ett par Fiveten freerider pro (gick upp en storlek även här) men de var snäva och passade inte alls min fot! Lite trist då jag var sugen att prova flats efter att bara ha kört spd/clips.

Någon som har tips på skor för flats som är breda både i tåbox och läst (bredare än freerider pro)?

unsuspected

Aktiv medlem
Toknöjd med mina Lake i wide utförande. Gick upp en storlek då jag gärna har lite tjockare strumpor på höst & vår. Provade nu i våras ett par Fiveten freerider pro (gick upp en storlek även här) men de var snäva och passade inte alls min fot! Lite trist då jag var sugen att prova flats efter att bara ha kört spd/clips.

Någon som har tips på skor för flats som är breda både i tåbox och läst (bredare än freerider pro)?
Vanliga Freeride är bredare än Pro enligt mina fötter.

tonimakaroni

Aktiv medlem

Lake har ju en modell av flat, oklart hur bred den är men dom brukar ju vara rätt duktiga på skriva ut alla mått på skorna 👌

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer