Bredd på Schwalbe Marathon Winter dubbdäck?

Stuvarn

Aktiv medlem
Sålde mina knappt använda Schwalbe Ice Spiker Pro idag som satt på min 29:a HT! Tänker använda min nya cross nästa vinter istället! Vill redan nu beställa nya dubbdäck å ev köra in dom redan i sommar på torr fin asfalt! Så innan alla plockar av sina dubbdäck så hoppas jag nån snäll själ vill mäta bredden på just Schwalbe Marathon Winter 35-622 och på det lite fetare 42-622!
Osäker på om det fetare 42 däcket får plats!
Ps Har en Canyon Inflite 9.0

Jag har en Kona Dew Drop med P2 gaffel.

Skärmar ihop med de fetare däcken funkade inte fram.
Bak gick det med en del trixande.
Nöjd med däcken annars.

Inga mått - tyvärr; sålde däcken och det blir de smala nästa år.

Vill ha skärmar och även få ner vikten lite. 42:orna vägde en god bit över kilot per styck.

image.jpg

Ok tack för era snabba svar! Kollade på min fälg (622x18c) å där stod det max 35mm bredd! Å då 42 däcket blir så mkt tyngre så är valet lätt! Lägger en beställning direkt på 35-622 däcket!

Mina Schwalbe Marathon Winter 35-622 är 34mm breda på ett par gamla 25mm breda fälgar som sitter på min stålpendlare.

42 är brett men ack vilket bett! Bra också när man vill köra med lägre tryck vilket snudd blir omöjligt med smalrecept typ 31mm. 35 är en bra kompromiss :)

Själv har jag kört på 30 mm Winter (alltså hälften antal dubb som Marathon Winter) och det har definitivt räckt bra då det behövts. Pendling på mestadels någorlunda saltsopade stråk bör väl tilläggas. Någon enstaka gång hade jag önskat några sidodubb, kändes för osäkert att köra veckan efter snöfallet och isbildningen helgen 9-11/1 och utebliven snö- och halkbekämpning. I övrigt skulle jag vänta med att köpa nya dubbdäck tills nästa vinter närmar sig, typ slutet av september för att köra in. Färska däck för att hålla längre eller nått.

Tänk på att däcken ska förvaras mörkt och svalt över sommaren annars blir det hockeypuckar av dem fort nog.

Frid!

Aliide skrev:
I övrigt skulle jag vänta med
> att köpa nya dubbdäck tills nästa vinter
> närmar sig, typ slutet av september för att
> köra in. Färska däck för att hålla längre
> eller nått.

Jo du har säkert rätt där...men tycker dubbdäck håller i så många år...å jag förvarar dom både mörkt å svalt! Å vill så gärna köpa dom redan nu :)

Kör ett par 42:or på en Wilier Cross. Inga problem med utrymmet. Lågt tryck är perfekt och man kan köra även i lite djupare snö. Baksidan är vikten. Har ingen möjlighet att mäta de är avmonterade nu.

Per73 skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör ett par 42:or på en Wilier Cross. Inga
> problem med utrymmet. Lågt tryck är perfekt och
> man kan köra även i lite djupare snö. Baksidan
> är vikten. Har ingen möjlighet att mäta de är
> avmonterade nu.

42or satt bra även på min Crossbow. Med skärmar. Men de är avplockade sedan ett bra tag nu.

tvniklas sa:
Lyfter denna fråga igen!
Är 35 eller 42mm att föredra?
Jag har en Cyclocross med skärmar

Får man plats med 42 hade jag valt det. Fast jag pinar mig med winter i 30mm för att få plats under skärmarna - 35 går, men då packar sig snön i vissa förhållanden så att de tar i däcken.

Tillbaka
Topp