Bredd styre xc och trail

Bredd styre xc och trail
Spacekitty sa:
kais01 sa:
men den hårt självstyrande slacka gaffelgeometrin som är moddärn nödvändiggör ändå ganska brett styre för att stå emot när framhjulet tar snedtag i stenar och annat.

Två veckor efter min fråga om kapningen av styret här ovan, så sågade jag av det på 700 mm jämnt. Har ännu inte råkat ut för något läge där jag inte kan hålla emot. Skulle kunna tänka mig att ta av 5 mm till på var sida eftersom jag alltid håller längst in på handtagen.

Fungerar det bra med smalare så är det ju bättre?! Bredare har man väl primärt för att förbättra känslan av kontroll, men har man inga problem med den känns det väl onödigt att dra på sig onödigt luftmotstånd? Inget blir ju magiskt bättre med bredare styre utan det är en åtgärd för att lösa ett kontrollproblem om man har det med ett mer aerodynamiskt styre.

Bredd styre xc och trail
Spacekitty sa:
kais01 sa:
men den hårt självstyrande slacka gaffelgeometrin som är moddärn nödvändiggör ändå ganska brett styre för att stå emot när framhjulet tar snedtag i stenar och annat.

Två veckor efter min fråga om kapningen av styret här ovan, så sågade jag av det på 700 mm jämnt. Har ännu inte råkat ut för något läge där jag inte kan hålla emot. Skulle kunna tänka mig att ta av 5 mm till på var sida eftersom jag alltid håller längst in på handtagen.

ja har man bara balans mellan självstyrning och styrkraft kan det på rätt cykel gå bra med korta styren. prövade på skoj på gamla 26an 50 cm och det gick bra, men min 29a gillar 60+, åtminstone om jag kör tretummare på lite lägre tryck.

Bredd styre xc och trail
Mycket optimeringstrådar nu fan haha, krävs lite motivering att ge sig ut kanske...
Tycker den där pinkbike artikeln är rätt bra ändå, styre/cockpit handlar ju om att kunna vara avslappnad på hojen men ändå kunna positionera sig dynamiskt efter terrängen. Ett brett styre gör det naturligt att få fram överkroppen och hakan över styrstammen, men är det för brett så kan man ju bli låst i attackpositionen. Lösningen för min del blev 150 mm breda handtag som gör att jag kan växla mellan 760-800 mm brett styre beroende på terräng och hastighet. Är ju lättare att lägga bak vikt/manuals med smalare styre tex. Nackdelen är att man får ha extra känsla för tajta passager eller flytta ut händerna.

Bredd styre xc och trail
jo gillade pinkbikeartikeln också.

en oväntad fördel med smalt styre (60) uppenbarades häromdan när jag missbedömde en rotstubbe med gräs runt för en mjuk växt som jag bara tänkte meja undan. följden blev tvärstopp med framhjulet och en obarmhärtig otb.

dvs cykeln gjorde en otb-saltomortal, men inte jag; istället bara grenslade jag styret med ett ben på vardera sidan och hoppade sas bock framåt, landade på fötterna.

Bredd styre xc och trail
Är det bara jag som labbar med styrbredd genom att flytta ut handtagen? Mina 700-styren tjänstgör som ca 730 genom utflyttade lock-ons(man måste ha rätt typ av lock-on).

Bredd styre xc och trail
För min del har bredden på styret väldigt lite att göra med hävarm när man svänger. Det handlar istället om att ha greppunkterna tillräckligt brett isär för att få bra balans och kontroll på min överkropp i förhållande till cykeln och marken. Jag skulle ha lika brett styre även om det satt servo på cykeln. Nu har jag 800 mm men ~780 är närmare optimalt. Har inte orkat kapa bara.

Bredd styre xc och trail
Oggler sa:
Är det bara jag som labbar med styrbredd genom att flytta ut handtagen? Mina 700-styren tjänstgör som ca 730 genom utflyttade lock-ons(man måste ha rätt typ av lock-on).

Har funderat på detta, hur långt vågar man dra ut handtagen innan man får problem med hållfasthet och liknande?

Bredd styre xc och trail
Den ena fråga är väl när själva lock-on-handtaget hamnar lite för långt ut för att det ska kännas ok. En annan fråga är ju att om styret är okapat så är det ju hållfastberäknat för en viss bredd.

Jag kör med specialized lock on som endast har en låsring på insidan. Själva konstruktonen känns rigid. Nu när i sittandes i soffan så känns det som att man borde våga köra med ett utstick på ca 25-30 mm på varje sida. Mer än så känns inte bra tror jag?

Bredd styre xc och trail
Spacekitty sa:
kais01 sa:

Du är ju envis som ett paket bacon, och hade ju redan bestämt dig innan köp vilken bredd som var optimal för dig så kapa på!
Ett tips är ju att skruva fast reglagen på rätt plats då du alltid håller "längst in". Google "how to handlebar setup" och kolla där. Handtagen bestämmer ju bevisligen vart man håller :)
Bredd beror ju på armlängd osv, risken är ju att det blir lite upprätt gubbe om man får för kort.

Länken var dock intressant. Kan nog hålla med där...

Bredd styre xc och trail
Rätt tunn artikel, intressant ämne men det saknades kött på benen.

För egen del provade jag 740 eller nåt sånt i höstas när jag provkörde en Transition Patrol I Gesunda. Väldigt lik min cykel i känslan i övrigt men satan i gatan vad nervöst det blev bland stenarna med det plötsligt smalare styret.

Bredd styre xc och trail
NickPick sa:
Spacekitty sa:
kais01 sa:

Du är ju envis som ett paket bacon, och hade ju redan bestämt dig innan köp vilken bredd som var optimal för dig så kapa på!
Ett tips är ju att skruva fast reglagen på rätt plats då du alltid håller "längst in". Google "how to handlebar setup" och kolla där. Handtagen bestämmer ju bevisligen vart man håller :)
Bredd beror ju på armlängd osv, risken är ju att det blir lite upprätt gubbe om man får för kort.

Länken var dock intressant. Kan nog hålla med där...

Bacon var visst envis...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/grymt-kul-med-bacon-pa-hunddagiset

Bredd styre xc och trail
NickPick sa:

Finns nog en bit kvar innan det blir upprätt.

46342078761_66d14e5133.jpg

Bredd styre xc och trail
theBrand sa:
Det hela är mycket enkelt.
Fabien kör med 780mm, han är 181cm lång.
Jag är 175cm lång, (780/181)*175=755.
Jag kör alltså med 755mm.

https://happyride.se/forum/read.php/1/2374189/2380856#msg-2380856

Jag kan också konstatera att pinkbike är lite sena med sin analys ;)

theBrand sa:
Ska man vara lite allvarlig så tycker jag det hänger mycket på hur stark man är. Kör man med för brett styre blir det svårt att jobba med överkroppen. Så om man är lite kortare kan det vara en fördel att köra med ett lite smalare styre om har styrkan.
När jag köper nästa styre kommer jag testa 740mm, 780mm tyckte jag gav för lite rörelseutrymme att jobba med. 755mm är bättre men 740mm kan nog bli riktigt bra.

Jared Graves kör också med 740mm, och jag tror att han fixar det mycket tack vare sin grymma fysik.

https://happyride.se/forum/read.php/1/2374189/2380894#msg-2380894

Bredd styre xc och trail
Måste man ha en grym fysik för att orka vrida på styret om det är under 80cm ?
Ja, dessa konstiga utförscyklister eller så är det dags att se över styrlager ;)

Bredd styre xc och trail
hm sa:
Ja, dessa konstiga utförscyklister eller så är det dags att se över styrlager ;)

Det handlar väl mer om att lyckas hålla styret rakt genom diverse stök, har du aldrig problem med det så säger det endera en del om din imponerande styrka eller vilken typ av underlag du cyklar på ;)

Bredd styre xc och trail
Jag tycker att styrstammen spelar stor roll i hur cykeln beter sig tillsammans med styret, tumregel, brett styre, kort stam. Den korta stammen snabbar upp styrningen och det breda styret saktar ner styrningen, eller tvärtom. Kör med 50 stam och 790 styre på stigcykeln och 45 stam och 820 styre på DH hojen men det finns nog inga rätta svar här

Bredd styre xc och trail
theBrand sa:
hm sa:

Det handlar väl mer om att lyckas hålla styret rakt genom diverse stök, har du aldrig problem med det så säger det endera en del om din imponerande styrka eller vilken typ av underlag du cyklar på ;)
Hålla styret utan att spänna sig i onödan är trevligt också. Lättare med mer hävarm tycker jag själv.

Men jag har tänkt tanken att kapa ner de 800 till typ 780 för att det ska bli lite lättare att bända cykeln runt switchbacks.

Bredd styre xc och trail
Har kört 800 på gamla cykeln, nya kom med 780 och känns bra från start. Ska testa med 800 framöver dock. Skillnad i reach, styrstamslängd, backsweep, upsweep, gaffel- och sadelrörsvinkel förekommer.

Det hade helt klart varit trevligt att kunna ta sig runt switchbacks (lättare).

Senast ändrad:
Bredd styre xc och trail
Jag landar med PB's formel på 785,4mm.
Kör just nu med 760mm styre och tycker det känns helrätt, länge sedan jag provade med bredare styre än 760mm nu men låter som det vore lite för brett för mig.
+25mm är rätt så stor skillnad

Bredd styre xc och trail
theBrand sa:
Rattnalle sa:
Pinkbike fortsätter med en schysst förenklad formel, inte helt olikt alla tidigare försök att rationalisera men utan ironi vad det verkar..

https://m.pinkbike.com/news/finding-your-sweet-spot-handlebar-width.html

Jag ska ha 810 mm brett tydligen.

Och theBrand för oroväckande rätt ute :-)

"Lex Fabien" ;)

Fabien och Rosling är väl de som kan/kunde köra : "Det här är inget man kan diskutera, jag har rätt och du har fel."

Bredd styre xc och trail
Bredd styre xc och trail
skier sa:
Rattnalle sa:
Pinkbike fortsätter med en schysst förenklad formel, inte helt olikt alla tidigare försök att rationalisera men utan ironi vad det verkar..

https://m.pinkbike.com/news/finding-your-sweet-spot-handlebar-width.html

Jag ska ha 810 mm brett tydligen.

Och theBrand för oroväckande rätt ute :-)

jag ska visst ha 85cm brett styre... tur att man inte måste följa formeln.

Är man 208 cm lång så ska man ha Superstar Yardstick okapat! :)

Bredd styre xc och trail
nejnejnej, makten. det går inte. då kommer styrpolisen. tätt följd av sadelvinkelpolisen:)

förresten att axelbredden i sig skulle bestämma styrets bredd stämmer dåligt i cx och landsväg, och vill jag hävda även mtb. det är snarare kraven på och förmåga till styrkraft som bör avgöra.

stora krafter (alternativt muskelsvag ryttare) - brett styre.

och stora krafter uppstår med stora hjul, slack geometri, lång styrstam, och själstyrande däck.

Bredd styre xc och trail
Jag har kört på 750 hittils och byter nu till 780, spännande! Enligt PB's formel ska jag dock ha 798 så jag kommer antagligen bryta handlederna inom kort.

Tillbaka
Topp