Brevetlopp 2027

Enhetscirkeln

Aktiv medlem
Brevetlopp 2027
Hur ser era planer ut för randonneuer lopp nästa år?

Jag är inne på att doppa mina förfrusna tår i denna kultur och kanske genomföra en hel serie 20, 30, 40, 60 mil om gudarna vill.

Hade kanske varit nyttigt o kul att träna och köra några lopp med andra..? Känner du likadant?

Brevetlopp 2027
Jag är med och planerar brevetlopp från en ort (Uppsala) med CK Distans. Planerna ser bra ut, det kommer bli många breveter :-). Ska nog bli en serie för egen del också, mest hemma i Uppsala men kanske från andra orter av bara nyfikenhet. Gävle, Västerås, Tranås, kanske?

Nästa år körs Paris - Brest - Paris. Man behöver köra en serie senast under juni för att kvalificera sig; det innebär att många klubbar lägger extra många breveter innan 1/7. Andra år kan loppen vara lite mer utspridda.

Och ja, det är roligt att köra med andra. En del kör snabbt, en del kör mer fika-cykling, en del (som undertecknad) försöker ta ordentlig sovpaus på 60-milare, andra kör natten genom. Man brukar hitta likasinnade. Och det är ju verkligen inte en tävling. Alla tempo är lika bra.

Varmt välkommen till rando!

Brevetlopp 2027
Och ja, det är roligt att köra med andra. En del kör snabbt, en del kör mer fika-cykling, en del (som undertecknad) försöker ta ordentlig sovpaus på 60-milare, andra kör natten genom. Man brukar hitta likasinnade. Och det är ju verkligen inte en tävling. Alla tempo är lika bra.
Jag vill bara lägga in en brasklapp angående att hitta sällskap; Det är väldigt beroende av startplats!

Sedan jag flyttat från Stockholm har jag cyklat väldigt många breveter solo, och då har jag startat från Göteborg, Vänersborg, Jönköping, Tranås tex.

Brevetlopp 2027
Instämmer i hyllningen till Rando!

Angående solokörning så får man räkna med att det kan hända (även i Sthlm) särskilt vid dåligt väder.

Det har sin charm helt klart. Rundorna man minns är inte dom i sol och medvind. Snarare dom i spöregn med dubbelpunka, bonk och andra utmaningar man stött på. Man lär sig gilla den delen av Rando. Misären. Den stöter man på förr eller senare.

Brevetlopp 2027
Jag är med och planerar brevetlopp från en ort (Uppsala) med CK Distans. Planerna ser bra ut, det kommer bli många breveter :-). Ska nog bli en serie för egen del också, mest hemma i Uppsala men kanske från andra orter av bara nyfikenhet. Gävle, Västerås, Tranås, kanske?

Nästa år körs Paris - Brest - Paris. Man behöver köra en serie senast under juni för att kvalificera sig; det innebär att många klubbar lägger extra många breveter innan 1/7. Andra år kan loppen vara lite mer utspridda.

Varmt välkommen till rando!
Ah, så Uppsala-loppen byter ”klubbhemvist” till nästa säsong?!

Brevetlopp 2027
Ja, sant, det är också bra mentalt att vara beredd på solokörning. Jag kan ibland tycka det är trevligt också om man till exempel börjar vara lite trött i benen, att ta det helt i eget tempo.

Man kan på många ställen som har digital brevet-stämpling / anmälan se vilka (om några) andra som är anmälda. Sen gör samma system det också möjligt att anmäla sig rätt nära innan start, så var inte orolig om du är första att anmäla dig. En del klubbar har många lopp men få startande per lopp, några har färre lopp med lite fler, och en handfull klubbar / startplatser har flera starter med många deltagare. 20-milare brukar ha flest startande. Nu när det är PBP-år brukar det också generellt vara fler som startar.

På lopp där anmälan / stämpling görs just med systemet "Digital brevet" kan man få översikt per rutt om vilka tider folk brukar köra en bana på med den klubben. Till exempel Trollhättan - Skärhamn 200 km:

Brevetlopp 2027
Jag är väldigt nyfiken på att testa rando. Har aldrig gjort något men gillar att cykla långt och inte nödvändigtvis särskilt snabbt. (Vad som är långt är ett perspektiv som jag antar ändras med tiden… men i nuläget är det VR för mig, och ca 20 mil solo). Bor i Linköping så hoppas på några brevet här i krokarna.

Brevetlopp 2027
Jag är väldigt nyfiken på att testa rando. Har aldrig gjort något men gillar att cykla långt och inte nödvändigtvis särskilt snabbt. (Vad som är långt är ett perspektiv som jag antar ändras med tiden… men i nuläget är det VR för mig, och ca 20 mil solo). Bor i Linköping så hoppas på några brevet här i krokarna.
Bara att testa!

Börja förslagsvis med en 20-milare. Främst för att det rimligen ökar chansen att hitta någon att cykla med, i alla fall en del av loppet.

För min del var lockelsen med rando just sällskapet på en långtur. Om man inte får något sällskap och inte har loppet som ett kvalificeringslopp till exempelvis PBP har jag annars lite svårt att se poängen med att åka ett randolopp kontra att bara cykla en tur själv.

Senast ändrad:
Brevetlopp 2027
Hur ser era planer ut för randonneuer lopp nästa år?

Jag är inne på att doppa mina förfrusna tår i denna kultur och kanske genomföra en hel serie 20, 30, 40, 60 mil om gudarna vill.

Hade kanske varit nyttigt o kul att träna och köra några lopp med andra..? Känner du likadant?

Kanske eventuellt möjligen ibland beroende på hur du tänker dig. (Jag har svårt att vara mer diffus.) - Jag har inte de distanserna solo ännu, så det beror lite på förväntat tempo. Alternativt hakar jag på en delsträcka om det passar. 👍🏻

Brevetlopp 2027
Jag vill åter köra en hel serie efter ett sämre år i år. Linköping, Tranås, nån från Barkarby. Det vore skoj att få in några nya startorter, försöker nog främst med de som är lätta att ta regionaltåg till. Västerås, Uppsala, Södertälje...

Brevetlopp 2027
Jag har suttit och kollat in PBP dom senaste dagarna och blir väldigt peppad men vette katten om jag är i form för det nästa år plus att jag är precis nyexaminerad o saknar jobb/inkomst. Så jag vet inte förtillfället vad som är möjligt nästa år.

Brevetlopp 2027
Jag har suttit och kollat in PBP dom senaste dagarna och blir väldigt peppad men vette katten om jag är i form för det nästa år plus att jag är precis nyexaminerad o saknar jobb/inkomst. Så jag vet inte förtillfället vad som är möjligt nästa år.
PBP går ju vart fjärde år och är du nyexad så är du rimligen rätt ung och har många chanser i framtiden. Jag skulle säga, börja och känn dig för kommande säsong och se om rando är något du gillar så mkt att du tror att PBP skulle vara kul. Att plåga sig igenom 120 mil om man inte tycker det är kul kan inte vara ... kul.

Brevetlopp 2027
På längre turer så håller man ut väldigt bra om man inte kör för hårt. Men blir d väldigt backigt så ändras förutsättningarna rejält. Så jag tänkte nog fokusera en del på backar o intervall framöver samt laborera m sekundära grejer som kläder, väder, mat etc för olika situationer.

Brevetlopp 2027
Mm, nu har jag bara ägnat mig åt mjukis-rando (max 40 mil), men PBP har som jag förstått det terräng som inte direkt är platt - inga berg men rätt mycket upp och ner.

Brevetlopp 2027
För egen del så vill jag köra med sällskap på rando, annars kan jag likväl starta i egen regi direkt utanför dörren på en tid som passar mig :).

Känns som det ofta blir lite solo-turs mentalitet fast i grupp tills dess att ”det satt sig” och man uttalat eller outtalat är överens om att köra ihop.

Bara mina erfarenheter.

Tillbaka
Topp